Vilket ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilket ekolod?

    Funderar på nytt ekolod och vill gärna ha lite goda råd,
    vilket av dessa ?
    Lowrance hook reveal 7 hdi-givare har förstått att tripleshot ska man ej ta i denna prisklass..
    Garmin striker 7sv

    Lutar åt ett hook reveal p.g.a bättre kart-funktion!
    vad talar för garmin, eller nåt annat märke ?
    budget 4-6000:-

    /Bulan

  • #2
    Garmin vinner på support. Gäller även utanför garantitid. Iaf i mitt fall. Är dock numera lowrance pga just social map.

    Att se fisken är inte alltid en fördel. Men en hotspot däremot.

    Kommentera


    • #3
      Då jag är väldigt ekonomisk (läs snål) så använder jag gärna Garmin som ju sägs vara mer prisvärt om man inte bryr sig så mycket om just kartfunktionen. Jag lägger hellre pengarna på annan utrustning i första hand.

      Jag har också varit inne på att köpa just ett 7sv nu ett tag. Nu så är det ju inte så stor skillnad i pris på ett 7sv och 9sv nu för tiden så du kan få en större skärm för bara nån tusenlapp mer vilket ju alltid är en fördel. Du kan hitta ett 9sv med givare för runt 6300:- som minst just nu och då spräcker det ju inte budgeten med så mycket.

      Socialmap använder jag utan att ha ett Lowrance fast då i förväg på datorn eller mobilen för att planera lite var ungefär jag ska fiska i en sjö utefter hur topografin ser ut på djupkartan.
      ​​

      Kommentera


      • #4
        Jag har ett Hook Reveal 7 med Tripleshot-givaren och är nöjd än så länge. Fiskar på max 10-20m djup så än så länge har jag inte stött på några problem. Social map funkar galant också.

        Kommentera


        • #5
          Med garmin striker 7 el. 9sv så får man ju sidescan, nåt man inte får med hook reveal 7 hdi. Å andra sidan så lockar det ju med att kunna göra egna djupkartor, där ligger garmin efter som jag förstått!? Är det väldigt stor skillnad?

          Kommentera


          • #6
            Dette handler først og fremst om smak & behag hos den enkelte. Både Striker (fra 7 og opp) og Hook Reveal (med HDI) er gode alternativer.

            Garmin og Lowrance er 100% identiske når det kommer til kvalitet på løsninger for live-mapping og communit-based mapping. Genesis Live og Quickdraw fungerer bra, C-Map Genesis og QD-deling via Garmin Connect fungerer bra. Lowrance har definitivt et forsprang om du vil ha 100% kontroll på egne kart, siden Reefmaster er kompatibelt med Lowrance og ikke med Garmin. Samtidig var Genesis-løsningen flere år tidligere ute enn Connect, så det er naturligvis mer kartdata for nedlastning i Genesis enn Connect, men det kan Garmin-brukere enkelt gjør noe med selv ved å logge og laste opp. ; )
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Vet att folk skriver att Tripleshot-givaren är dålig.
              Men har använt min HookReveal7 med TS-givare nu i 2 månader och har bannemig inte haft några som helst problem.

              Hade en utmaning med socialmaps, men servicen från Lowrance var snabb, enkel och bra. Där ska dom ha all cred dom kan få!

              Har haft en Garmin Strike 5CV tidigare och den är enklare för användaren, men det är bara med en hårsmån.

              Är det kartfunktionen du är ute efter (som jag var och lite SI) så är det Lowrance som gäller.
              Om det då inte kliar dig så är det enligt mig dött lopp.
              Plånbok, smak och tycke när du använder det kommer vara avgörande då. (Jag har som sagt haft båda märkena)

              Kommentera


              • #8
                Jag såg att Olssons fiske är väldigt noga med att rekommenderar dem som köper en Hook Reveal 7 och TS-givare att INTE köra i sjöar som är djupare än 10 meter. Jag kollade med dem varför och fick till svar att de fått in en hel del av detta ekolod på reklamation då dess processor inte fixar det och lodet har låst sig fullständigt när det använts på för stort djup. Så de som har denna kombo utan problem verkar ha haft tur.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                156 026 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 704 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 974 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                2 svar
                493 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                2 svar
                354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Arbetar...
                X