Navionics affärsmodell suger.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Navionics affärsmodell suger....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Navionics affärsmodell suger....


    Jag har ett lowrance ekolod med en navionicskarta över större delen av Sverige. Köpte kortet för ett år sedan och tänkte väl inte så mycket.
    Men nu har abonnemanget gått ut. Dvs jag får inga uppdateringar längre och en massa funktionalitet kommer man inte åt på plottern längre.

    Klickar mig vidare och får ett erbjudande att förnya mitt abonnemang för ca €120. Samtidigt har jag alltid gillat navionicsappen på mobilen. Den kostar under 400 kr/år (kommer inte ihåg exakt) och har EXAKT samma funktionalitet. Den är alltid uppdaterad, autorouting, Sonarcharts, Livecharts mm. Brukar använda livecharts via wifi till mobilen i vilket fall som helst.

    Men varför kostar det nästan 1300 kr att hålla mitt minneskort i plottern uppdaterat medan det kostar under 400 kr att hålla internminnet i min mobiltelefon och padda uppdaterat?

    I praktiken så skippar jag abonnemanget till kartplottern och använder min mobil parallellt när jag är ute på okända vatten. Dessutom är ju användargränssnittet i mobilen faktiskt överlägset plotterns användarinterface. Kan lika gärna använda rutter i mobilen som i plottern även om jag tror att jag kan överföra rutter från navionicsappen fortfarande.

    Ur mitt perspektiv så skulle man ha tex max 3-4 enheter där man kan ha kartan. tex mobil, padda och plotter. Idag är det ju inget problem att använda mobilappen på antingen mobilen eller paddan.
    Men det känns som Navionics har en rätt föråldrad syn på "Internet of Things". På det sättet så skulle ju användaren bara behöva ha ett tomt kort i sin plotter och synka det med mobilen. Att förhindra att kortet används på andra enheter är ju en baggis.


    Är det samma affärsmodell på C-maps?



  • #2
    Jeg vil heller si at deres businessmodell er genial. ; )
    Ja, C-Map har samme modell.
    Ja, oppdatering av kartbrikkene er svært dyrt sammenliknet med appen, og sammenliknet med prisen av en ny brikke.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Jag har haft både Navionics och C-map, gick helt över till C-map när jag upptäckte att man inte får behålla det man redan köpt (!) med Navionics utan tvingas uppdatera och betala för att det öht ska gå att använda efter första året. Jag har inte märkt att C-map tappat funktionalitet över tid, åtminstone inte den variant av kort jag har som är Stockholms skärgård plus några större insjöar.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Jeg vil heller si at deres businessmodell er genial. ; )
        Ja, C-Map har samme modell.
        Ja, oppdatering av kartbrikkene er svært dyrt sammenliknet med appen, og sammenliknet med prisen av en ny brikke.
        Så du menar att uppdatering av sdkort är mycket svårare än mobilen? Inte alls kan jag tala om för dig. Redan när jag hade abbonemanget på SD kortet (första året) så uppdaterade jag via mobilen och navionicsappen varje gång jag var ute. Funkade tom automatiskt eftersom jag hade wifi på plottern på med livechart på mobilen igång hela tiden. Behövs alltså inget nytt sdkort varje gång. Så det är helt enkelt inte sant. Enda anledningen är att navionics vill tjäna mer pengar men jag tvivlar på speciellt stor andel betalar abbonemang för kortet så där tror jag man helt enkelt biter sig själva i arsl**.

        Och om vi ska vara ärliga så är behovet av ständiga uppdateringar rätt litet för den vanlige båtägaren. Det är ju inte så att stenar eller öar flyttar sig. Ibland flyttar en prick men det brukar man upptäcka rätt lätt. Sonarcharts uppdateras ju löpande dock men de ser jag ju på mobilen...

        Så i nuläget skiter jag i att köpa ett års uppdateringar på navionics SD kort. Istället kör jag med mobilen parallellt och där är ju allt uppdaterat.



        Kommentera


        • #5
          Nei, jeg skrev ikke noe om at det ene var enklere enn det andre.
          Behovet for oppdatering varierer naturligvis med hvor godt kartlagt "ditt" område er. Her vil det være store forskjeller, ikke minst i ferskvann hvor begge de store kartleverandørene baserer seg på brukerdata for sine oppdateringer..
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Nei, jeg skrev ikke noe om at det ene var enklere enn det andre.
            Behovet for oppdatering varierer naturligvis med hvor godt kartlagt "ditt" område er. Her vil det være store forskjeller, ikke minst i ferskvann hvor begge de store kartleverandørene baserer seg på brukerdata for sine oppdateringer..
            Men ... det var ju det du skrev : "Ja, oppdatering av kartbrikkene er svært dyrt sammenliknet med appen, og sammenliknet med prisen av en ny brikke."Körde tom google translate:" Ja, att uppdatera kartbitarna är mycket dyrt jämfört med appen och jämfört med priset på en ny bit." Visserligen skriver du dyrare men det är ju inte sant eftersom det är lika enkelt...

            I appen får jag samma uppdateringar och funktioner till en tredjedel av priset. Så varför bry sig om att betala tre gånger mer för samma uppdateringar i plottern?
            Visst plottern har bättre skärm. Men det är helt enkelt ologiskt. Ingen av min kamrater som fiskar bryr sig om att betala för uppdateringar på SD kortet. Istället kör vi med appen på mobilen. Vi fortsätter att använda plottern då vi kör på "vita" områden under transport.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg

              Men ... det var ju det du skrev : "Ja, oppdatering av kartbrikkene er svært dyrt sammenliknet med appen, og sammenliknet med prisen av en ny brikke."Körde tom google translate:" Ja, att uppdatera kartbitarna är mycket dyrt jämfört med appen och jämfört med priset på en ny bit." Visserligen skriver du dyrare men det är ju inte sant eftersom det är lika enkelt...

              I appen får jag samma uppdateringar och funktioner till en tredjedel av priset. Så varför bry sig om att betala tre gånger mer för samma uppdateringar i plottern?
              Visst plottern har bättre skärm. Men det är helt enkelt ologiskt. Ingen av min kamrater som fiskar bryr sig om att betala för uppdateringar på SD kortet. Istället kör vi med appen på mobilen. Vi fortsätter att använda plottern då vi kör på "vita" områden under transport.
              Klagar du på att ett företag gör det dom kan för att tjäna pengar?
              Dock är vi småbåts fiskare inte deras tilltänkta kassako, vi är mer en bonus. Eller dum nog att använda deras produkt. Det är betydligt mer nöjesåkare ute på vattnen än det är fiskare. Och dom är deras tilltänkta kund.

              Jämför med ica och det populära smör och raps. Arlas ask kostade 33 kr. Ica fixade en egen som kostade 23 kr i butik. När arlas produkt slutade sälja så togs den bort ut sortiment. Vips så kostar ica´s smör och raps nästan 40 kr.
              Ändå fortsätter jag köpa ica´s smör och raps. Och därmed stödjer idiotin.

              Här där jag bor säljs det främst garmin och humminbird lod. Så jag har såklart kartlagt dom flesta sjöar till lowrance. Över 300 GB med loggar. För en fiskare så är ju social map överlägset.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg

                Men ... det var ju det du skrev : "Ja, oppdatering av kartbrikkene er svært dyrt sammenliknet med appen, og sammenliknet med prisen av en ny brikke."Körde tom google translate:" Ja, att uppdatera kartbitarna är mycket dyrt jämfört med appen och jämfört med priset på en ny bit." Visserligen skriver du dyrare men det är ju inte sant eftersom det är lika enkelt...

                I appen får jag samma uppdateringar och funktioner till en tredjedel av priset. Så varför bry sig om att betala tre gånger mer för samma uppdateringar i plottern?
                Visst plottern har bättre skärm. Men det är helt enkelt ologiskt. Ingen av min kamrater som fiskar bryr sig om att betala för uppdateringar på SD kortet. Istället kör vi med appen på mobilen. Vi fortsätter att använda plottern då vi kör på "vita" områden under transport.
                "Dyrt" og "enkelt" er to forskjellige ord, så nei jeg skrev ikke at det ene var enklere enn det andre. Jeg skrev at det er uforholdsmessig dyrt å oppdatere kartbrikken(e). Med andre ord er jeg helt enig med deg i at appen er mer fordelaktig enn kartbrikken.

                Jeg mistenker at årsaken henger sammen med et tredje ord, "konkurranse". Konkurransen blant kart-appene er reell med flere aktører, mens det i praksis bare er to aktører på kartbrikkene. Garmin (som eier Navionics) og C-Map.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

                  Klagar du på att ett företag gör det dom kan för att tjäna pengar?
                  Dock är vi småbåts fiskare inte deras tilltänkta kassako, vi är mer en bonus. Eller dum nog att använda deras produkt. Det är betydligt mer nöjesåkare ute på vattnen än det är fiskare. Och dom är deras tilltänkta kund.

                  Jämför med ica och det populära smör och raps. Arlas ask kostade 33 kr. Ica fixade en egen som kostade 23 kr i butik. När arlas produkt slutade sälja så togs den bort ut sortiment. Vips så kostar ica´s smör och raps nästan 40 kr.
                  Ändå fortsätter jag köpa ica´s smör och raps. Och därmed stödjer idiotin.

                  Här där jag bor säljs det främst garmin och humminbird lod. Så jag har såklart kartlagt dom flesta sjöar till lowrance. Över 300 GB med loggar. För en fiskare så är ju social map överlägset.
                  Jag klagar för att deras idiotiska affärsmodell gör att det blir orimligt dyrt att hålla kortet uppdaterat. Hade priset legat på samma härad som mobilappen så hade både jag och navionics varit mer nöjda. Jag eftersom jag nog betalt då och navionics för att antalet abonnemang säkerligen ökat väsentligt.

                  Om det inte fanns alternativ eller om karta på plottern hade varit överlägsen mobilen så hade situationen varit en annan.



                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  156 029 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 704 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 974 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                  2 svar
                  494 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg profilnamnet  
                  Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                  2 svar
                  354 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Arbetar...
                  X