Montera ekolodsgivare på "stegat" skrov - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera ekolodsgivare på "stegat" skrov

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montera ekolodsgivare på "stegat" skrov

    Gokväll!
    Har precis inhandlat nytt lod och är lite fundersam vart jag ska sätta min givare för det bästa och mest störningsfria montaget. Skrovet på båten har ju då som ett steg, (eller vad man ska kalla det ), alltså dom sista 30-40 centimetrarna av akterskrovet ligger ett steg högre än resten av skrovet. Vet ej vad detta kallas, och det är ju även som nåt litet hålrum vid övergången av stegen på skroven, sett från sidan..

    Men då undrar ju jag om det är bäst att sätta givaren bak vid aktern, i linje med "upphöjningen" eller om jag då kommer få en del störningar i högre farter, eller om det är bättre att försöka sätta givaren under båten i linje med det övriga skrovet.. ?
    Tar gärna emot synpunkter !

    Båten är en flipper 535 sunfish om någon känner igen skrovformen..

    Mvh
    Bulan

  • #2
    Hvis du vil at ekkoloddgiveren skal fungere i plan, må den "skimme" vannet i plan, dvs være i direkte kontakt med vannet. På båter med steg betyr det at den må monteres på/ ved steget, eller at man bruker ekkoloddgiver som er gjennomgående eller gjennomskytende.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Då menar du alltså att givaren bör monteras under båten i linje med det lägre bottenskrovet ?
      Går det att montera givaren vid akterspegeln men sänka ner den djupare än steget så att den hamnar i linje med skrovet längre fram? Eller kommer jag då få massa turbulens och störningar ?

      /Bulan

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Bulan100 Visa inlägg
        1. Då menar du alltså att givaren bör monteras under båten i linje med det lägre bottenskrovet ?
        2. Går det att montera givaren vid akterspegeln men sänka ner den djupare än steget så att den hamnar i linje med skrovet längre fram? Eller kommer jag då få massa turbulens och störningar ?

        /Bulan
        1. Ja. : )
        2. Nja, i praksis ikke. Som du nevner vil et slikt feste i praksis generere turbulens, i tillegg til at presset på festet i det båten går opp og ned fra plan vil være stort.

        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ok då vet jag, tack för info !

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Bulan100 Visa inlägg
            Gokväll!
            Har precis inhandlat nytt lod och är lite fundersam vart jag ska sätta min givare för det bästa och mest störningsfria montaget. Skrovet på båten har ju då som ett steg, (eller vad man ska kalla det ), alltså dom sista 30-40 centimetrarna av akterskrovet ligger ett steg högre än resten av skrovet. Vet ej vad detta kallas, och det är ju även som nåt litet hålrum vid övergången av stegen på skroven, sett från sidan..

            Men då undrar ju jag om det är bäst att sätta givaren bak vid aktern, i linje med "upphöjningen" eller om jag då kommer få en del störningar i högre farter, eller om det är bättre att försöka sätta givaren under båten i linje med det övriga skrovet.. ?
            Tar gärna emot synpunkter !

            Båten är en flipper 535 sunfish om någon känner igen skrovformen..

            Mvh
            Bulan
            Hej Bulan;

            Om du har ett steg i båten framför akterspegeln kan du ha en givare fastplastad med epoxy mot insidan av skrovet i båtens centrumlinje cirka 5-10 cm före steget....
            Testa med att ha givaren i ett flyttbart, vattenfyllt plaströr mot insidan av skrovet innan du gjuter fast givaren....
            Old Firehand
            Leif Engström


            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2021-06-24, 18:15.

            Kommentera


            • #7
              Hej Leif !

              Ja, jag har förstått att det ska gå att göra så också! Vattenfyllda rör o dyl. tycker jag verkar lite meckigt, men att plasta givaren direkt mot båtbotten kanske inte är så dumt !

              Undrar ju då, blir det lika bra signal ??
              Måste man sätta givaren längs båtens centrumlinje eller kan man sätta den nåt åt ena sidan ?

              Mvh
              Bulan
              Senast ändrad av Bulan100; 2021-06-24, 23:35.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
              1 216 svar
              156 025 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HenkeW
              av HenkeW
               
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
              12 svar
              2 704 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
              27 svar
              1 973 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gabbu
              av gabbu
               
              Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
              2 svar
              491 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
              2 svar
              354 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Arbetar...
              X