Kontakter smälter på batterilåda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kontakter smälter på batterilåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
    Ser ut som plasten är för högt upp på den röda pluspolen , kabelskon måste ligga ann på underliggande metallyta och skruvarna måste vara väl spända .
    Jag reagerade också på det, men antog att det inte såg ut så innan varmgången. Annars är det en solklar bov i dramat.

    Kommentera


    • #12
      Ser ut som dålig kontakt. Är lådan spexade med 60a säkring? Kablarna får inte glappa när dom är på plats.
      Ambassader c3, savagear mp pro
      daiwa exceller, berkley phazer 2 tillhör nu dotter
      okuma inspira, shimano naxave tillhör nu frugan

      Kommentera


      • #13
        Som andre har nevnt kommer varme fra en ting, motstand. (Gjerne kalt resistansen eller ohm.) Den motstanden kan komme fra flere ting, og jeg er ikke sikker på hva som er problemet her. Gode forslag (som andre også har nevnt) er for tynne kabler, korrosjon eller at plasten har kommet mellom metallet.

        Dobbeltsjekk at kablene dine, både i boksen og fra boksen til elmotoren, er beregnet på å tåle strømtrekket. Her ser du hvordan du kan beregne dette: https://teamcolibri.blogspot.com/202...r-my-unit.html
        Jeg har aldri brukt batteriboksen du har, så jeg vet ikke om dens komponenter er dimensjonert for strømtrekket.

        Bruk polfett (det får du på for eksempel Biltema, artikkel 36-1830) på kontaktpunktene (polene) både i boksen og utenpå. Det forhindrer effektivt korrosjon uten å ødelegge polenes ledende egenskaper. Men du er i gang, så legg gjerne litt på polene på bilens startbatteri også, jeg har sett mange biler med helt tørre poler.....

        Da jeg kjøpte min første elmotor for ca 20 år siden, ble jeg litt for ivrig med elektrikertapen etter at jeg skiftet kabelskoene. Dermed kom det tape (av plast) mellom kabelskoen og batteripolen, det luktet ikke godt første gange jeg brukte elmotoren.... Pass på at det ikke kan komme noe av plast i kontaktflaten mellom batteripol og kabelsko. : )
        Team Colibri

        Kommentera


        • #14
          Tusen tack för alla insiktsfulla och professionella (!) svar, vilka hjältar ni är!
          Jag provade att göra rent för att få bort oxideringen, och testkörde lite grann. Fick ingen värmeutveckling, men tappade kontakten rätt ofta också.

          nephilim
          kabelskorna är från Clas Ohlson, och de satte jag på själv med skiftnyckel.
          a) borde jag köpt andra kabelskor, eller satt fast dem på ett annat sätt?
          b) klippa av lite av kablarna från själva motorn menar du? Byta ut "ringarna" också, eller kan jag använda de igen?

          /Lars

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Lars Andrén Visa inlägg
            Tusen tack för alla insiktsfulla och professionella (!) svar, vilka hjältar ni är!
            Jag provade att göra rent för att få bort oxideringen, och testkörde lite grann. Fick ingen värmeutveckling, men tappade kontakten rätt ofta också.

            nephilim
            kabelskorna är från Clas Ohlson, och de satte jag på själv med skiftnyckel.
            a) borde jag köpt andra kabelskor, eller satt fast dem på ett annat sätt?
            b) klippa av lite av kablarna från själva motorn menar du? Byta ut "ringarna" också, eller kan jag använda de igen?

            /Lars
            Precis, klipp bort några cm av ledarna så du får ny fräsch koppar som inte påverkats av värmen.
            När jag sa kabelskor så menade jag de ringkabelskor som sitter på motorkabeln. Dessa lär bytas ut om du kortar av ledarna då de är pressade på kabeln. Köp kabelskor av rätt storlek och investera i en presstång till dessa, den kan du sedan använda till skarvhylsor, flatstift och allt möjligt kul.
            Alternativt sväng förbi en bilverkstad eller elfirma och hör om de kan pressa åt dig, Båda kan säkert göra det för en bullpåse.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
            1 216 svar
            156 029 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HenkeW
            av HenkeW
             
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
            12 svar
            2 704 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Piscantur stercore  
            Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
            27 svar
            1 974 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gabbu
            av gabbu
             
            Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
            2 svar
            494 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg profilnamnet  
            Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
            2 svar
            354 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Arbetar...
            X