Hjälp med båt elektronik! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med båt elektronik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med båt elektronik!

    Hej & gott nytt år på er!!

    Jag önskar få lite hjälp av er som är duktiga på garmin eko lod.

    Jag har en micore 500 med inbyggt Garmin 720S där jag inte har använt särskilt mycket då jag har ett Lowrance monterat på sidan och använder till att kolla struktur o kanske prickskjuter med ibland.

    Nu fick jag ett bluechart G3 i julklapp så nu behöver jag all hjälp jag kan få. Ställer några frågor i punktform och hoppas på svar....

    * Garmin lodet har aldrig uppdaterats sedan jag köpte det. Behöver mjukvaran uppdateras, hur gör jag det?

    * det lilla jag hittat på nätet om installation av sjökortet så verkar det bara vara att stoppa i det. Är det verkligen så enkelt?

    * behöver jag uppdatera själva kortet också? Hur gör jag det?

    * är bluechart G3 ett bra sjökort, vad har jag fått eg. ?

    Jag erkänner direkt, jag är klappkass på sånt här och vill helst att nån sitter i min båt, ställer in allting och förklarat hur man gör. Jag använder gärna elektroniken till en viss del men sen vill jag fiska.

    Vi har ju några helt otroliga killar o tjejer här inne så jag hoppas det finns någon som kan och orkar förklara för en som är inkompetent !!

    // Sadda


  • #2
    Hej,

    jag har själv Garmin lod och för att uppdatera det så laddar man ner en app till din telefon som heter ActiveCaptain.

    starta din Garmin-enhet, tänk på att om det inte är i vatten så stäng av sändningen till givaren.

    sen klistrar jag från Garmins hemsida:
    1. Välj ActiveCaptain från hemskärmen på din Garmin-enhet
      • GPSMAP-enheter: ActiveCaptain är placerat i menyn A/V, mätare och kontroller
    1. Konfigurera WI-FI på Garmin-enheten (Om du redan har gjort detta, gå till nästa steg)
      • Välj slå på Wi-FI
      • Om du önskar, ändra WI-FI namnet och lösenordet
    1. Slå på WI-FI på din telefon/läsplatta och sök efter trådlösa enheter
    2. Välj namnet på din Garmin-enhets WI-FI nätverk
    3. Skriv in lösenordet
    4. Öppna ActiveCaptain-applikationen på din telefon/läsplatta. Om den inte redan är installerad, kan den laddas ned från Appstore (iOS) eller GooglePlay (Android)
    5. Välj Ja till meddelandet ”En ny ActiveCaptain-använder har hittats. Är detta den korrekta användaren?”
    6. Välj Klar för att bekräfta
    Ha appen igång på din telefon så kommer du snart få meddelande om att det finns uppdateringar.

    på min Echomap så får jag ett meddelande på skärmen om att det finns uppdateringar och val om man vill installera det nu. Var beredd på att du kanske behöver ha ett minneskort tillgängligt till din enhet.

    det är ganska mycket ”följ anvisningarna” så fixar du det. Den svåraste delen är det som är mellan punkt 1-3 skulle jag säga

    Fråga på om det är något annat!
    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Glömde, jag har själv Bluechart G3 o det funkar jättebra för mig.

      Du kan behöva uppdatera i flera omgångar för att få in senaste uppdateringen till slut.
      sjökortet är ”bara” att stoppa in. Simple as that.
      kartorna uppdateras också genom ActiveCaptain-appen
      hoppas du fick svar på allt nu

      Kommentera


      • #4
        G3 er veldig gode kart, men 720 er ikke kompatibel med G3.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Är du helt säker på det min norske vän?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
            Är du helt säker på det min norske vän?
            Verkar som att det går att köra ett G3 kort på 720s, om det inte är ett L eller XL kort. Dock med väldigt begränsad funktionalitet.
            Kolla här:
            https://support.garmin.com/en-US/?fa...g8182UzTFp3nY5

            Kommentera


            • #7
              Vilket kort är det jag ska ha till 720S för att det ska vara kompatibelt då?

              Kommentera


              • #8
                720S er såpass gammel at jeg personlig ikke hadde brukt penger på den i det hele tatt. Den ble lansert på 90-tallet (om jeg husker riktig) og i elektronikkens verden er den da omtrent som en mammut.

                Så vidt jeg vet har ikke Garmin lengre kart som er fult kompatible til den, så her må du kjøpe brukt eller finne en forhandler som har igjen av de gamle brikkene. Som Lejestrand sier kan du bruke de minste G3-brikkene og få markering av grunt vann, men du vil ikke se de vanlige konturene (dybdelinjene) så nytten av en G3-brikke i din plotter er minimal.
                Senast ändrad av Team Colibri; 2022-01-03, 13:51.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Enligt Garmins egen support så räcker det med att jag behöver uppdatera enheten. Det som kan vara problem är kortet som täcker borra Europa.
                  Jag köpte båten inklusive ekolodet 2014 så de kan väl inte ha installerat ett 20 år gammalt lod i en ny båt?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
                    Enligt Garmins egen support så räcker det med att jag behöver uppdatera enheten. Det som kan vara problem är kortet som täcker borra Europa.
                    Jag köpte båten inklusive ekolodet 2014 så de kan väl inte ha installerat ett 20 år gammalt lod i en ny båt?
                    720s mottok oppdateringer til rundt 2015 et sted, men var da erstattet av 721/ 721xs.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 026 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    493 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X