Meritsun 50ah 24v - peakströmmar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meritsun 50ah 24v - peakströmmar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Meritsun 50ah 24v - peakströmmar?

    Har sett en drive på meritsun 50ah 24v lithiumbatteri. Leverantören är såpass ärlig att de bekräftar att BMS:en inte tål peakströmmar (ex gå från 0-10 direkt på farten) vilket man måste ge de all cred för. Min fråga är om någon använt batteritypen och kan ge input på hur känslig BMS:en är. Måste man vara nojig vid handhavande? Andra relevanta inputs är välkomna såklart.
    Senast ändrad av gabbu; 2022-02-17, 16:47.

  • #2
    Det verkar ju inte gälla deras 100 ah batterier oavsett om det är 12 eller 24 v om man utgår från hemsidan.Jag har i vilket fall ett 100/12 och det funkar än så länge super och jag har kört det 0 till 10 väldigt mycket

    Kommentera


    • #3
      Det kommer ju helt och hållet bero på vad du ska använda batteriet till, enligt beskrivningen så är max urladdningsström 50A eller upp till 100A under max 3sek.

      vad drar din elmotor vid max belastning? Det borde gå att få fram på nätet.

      Googlade lite snabbt och det verkar som att exempelvis en minnkota 80lbs var specad 56A, så har du en sådan så skulle jag inte vilja ligga på maxgas längre stunder med det batteriet.

      Kommentera


      • #4
        Det glömde jag skriva såklart. Gäller en 80lb terrova. Men ser att du fick med den modellen.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
          Det kommer ju helt och hållet bero på vad du ska använda batteriet till, enligt beskrivningen så är max urladdningsström 50A eller upp till 100A under max 3sek.

          vad drar din elmotor vid max belastning? Det borde gå att få fram på nätet.

          Googlade lite snabbt och det verkar som att exempelvis en minnkota 80lbs var specad 56A, så har du en sådan så skulle jag inte vilja ligga på maxgas längre stunder med det batteriet.
          Slår man på maxgas direkt så kommer den dessutom att peaka en bra bit över sina specade 56A, upp till 10x märkströmmen är fullt normalt på motorer.
          Så sent som förra veckan mätte jag upp 270A i startström på en motor(visserligen trefas) som var specad till 35A på märkskylten.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

            Slår man på maxgas direkt så kommer den dessutom att peaka en bra bit över sina specade 56A, upp till 10x märkströmmen är fullt normalt på motorer.
            Så sent som förra veckan mätte jag upp 270A i startström på en motor(visserligen trefas) som var specad till 35A på märkskylten.
            Amen precis de varnar för att slå på maxgas direkt. Går man upp stegvis med hastigheten och kör med förnuft så kanske det fungerar med batteriet? Tänker om man undviker att:

            1. Slå på maxhastighet direkt
            2. Ej kör kontinuerligt på högsta hastigheterna (9-10)
            Senast ändrad av gabbu; 2022-02-16, 18:41.

            Kommentera


            • #7
              Oppgitt max Ah på en elmotor er med utgangspunkt i fastlåst propell (pga vegetasjon). Under normal bruk er du aldri oppe i den strømmen, selv med full effekt.

              Elmotorer med børster (feks alle modeller fra Minn Kota og Motorguide) drevet med et lithiumsbasert batteri, bør aldri kjøres på maks belastning mer enn noen minutter da du risikerer å brenne selve motoren. De er designed for blybaserte batterier, og disse klarer ikke å levere så mye strøm over tid som et lithiumbasert batteri. Med andre ord, har du maks gass i 20 minutter med et blybatteri så reduserer batteriet i seg selv strømmen til elmotoren pga spenningsfallet i batteriet, mens et lithuimsbasert batteri ikke gjør det.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Oppgitt max Ah på en elmotor er med utgangspunkt i fastlåst propell (pga vegetasjon). Under normal bruk er du aldri oppe i den strømmen, selv med full effekt.

                Elmotorer med børster (feks alle modeller fra Minn Kota og Motorguide) drevet med et lithiumsbasert batteri, bør aldri kjøres på maks belastning mer enn noen minutter da du risikerer å brenne selve motoren. De er designed for blybaserte batterier, og disse klarer ikke å levere så mye strøm over tid som et lithiumbasert batteri. Med andre ord, har du maks gass i 20 minutter med et blybatteri så reduserer batteriet i seg selv strømmen til elmotoren pga spenningsfallet i batteriet, mens et lithuimsbasert batteri ikke gjør det.
                Jaha, det förklarar varför de mäter upp ca 40A på på max-gas på youtube när de är ute och kör i frivatten. Vad tror du Colibri? tror du att det skulle funka med det här batteriet? Jag kör ju aldrig på höga hastigheter, trollar aldrig längre, utan använder högre hastigheter vid förflyttning i vikar. Men det kan man ju ändra på. Kör kanske 7ans hastighet som högst. Det jag oroar mig lite för är om man är uppankrad i hård blåst med kastvindar. Är det en situation man ska bli orolig för? Annars borde det funka att köra om man kör med förnuft?

                Det jag främst använder elmotorn till är att:
                1. förflytta mig i låg hastighet längs en fiskesträcka. Blåser det kraftig motvind kan man korta stunder behöva köra på 6-7 i hastighet.
                2. ankra upp

                Viktbesparingen mot nuvarande AGM- batterier + laddare landar runt -50kg. Skulle kapaciteten inte räcka vilket jag inte tror så är tanken att köpa till en DC/DC laddare som omvandlar 12v till 24v.
                Senast ändrad av gabbu; 2022-02-17, 18:14.

                Kommentera


                • #9
                  Jeg har aldri brukt batteriet, men basert på spesifikasjonene så bør det fungere helt fint.
                  Team Colibri

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 916 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 687 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 144 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X