Uppdatera garminkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdatera garminkartor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Uppdatera garminkartor

    Jag har en BlueChart® g3 HXEU046R - Sweden, Southeast 2021.50 som jag fick med min nya båt och har två frågor angående kartuppdateringar.
    • Är det så att jag kan uppdatera kartan hur många gånger som helst under ett år från inköpsdatum eller kan jag bara ladda ner den senaste kartan en gång?
    • Just nu verkar version 2022.0 finnas för nedladdning, vet ni när nästa version släpps?


  • #2
    En liten varning för att uppdatera sjökort nu och närmaste tiden då det har smugit sig in fel i Sjöfartsverkets nya upplaga av elektroniska sjökort , och det gäller för alla plottertillverkare då alla köper sina kartor därifrån.

    Felen är att det finns grund på nya kortet som inte finns i verkligheten, anda grund saknas men finns i verkligheten och så stämmer inte djupområdena så det är en klok ide att avvakta med alla uppdateringar av sjökort tills detta är löst men det kan tyvärr ta tid.

    Detta svarade inte på Dina frågor men kanske kan vara bra att känna till för Dig och andra så ville ändå skriva det så slipper kanske några problem framöver.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      En liten varning för att uppdatera sjökort nu och närmaste tiden då det har smugit sig in fel i Sjöfartsverkets nya upplaga av elektroniska sjökort , och det gäller för alla plottertillverkare då alla köper sina kartor därifrån.

      Felen är att det finns grund på nya kortet som inte finns i verkligheten, anda grund saknas men finns i verkligheten och så stämmer inte djupområdena så det är en klok ide att avvakta med alla uppdateringar av sjökort tills detta är löst men det kan tyvärr ta tid.

      Detta svarade inte på Dina frågor men kanske kan vara bra att känna till för Dig och andra så ville ändå skriva det så slipper kanske några problem framöver.
      Tack för informationen, det här hade jag missat. Hur vet man när felen är åtgärdade?
      Det verkar jättekonstigt att t.ex. Garmin inte skulle backa på de nya kartorna från Sjöfartsverket och använda tidigare upplagor (för just Sverige) ifall detta var ett stort och känt problem, alternativt åtgärda det snabbt genom att ladda in de gamla kartorna och erbjuda gratis uppdateringar till befintliga kunder. (Det kan i värsta fall vara en fråga om liv och död.
      Senast ändrad av Jojje2; 2022-04-15, 12:15.

      Kommentera


      • #4
        Här kan Ni läsa mera om detta: https://batunionen.se/aktuellt/gemen...jofartsverket/

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
        1 216 svar
        156 026 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HenkeW
        av HenkeW
         
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
        12 svar
        2 704 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
        27 svar
        1 974 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
        2 svar
        493 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg profilnamnet  
        Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
        2 svar
        354 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Arbetar...
        X