Nytt ekolod - 5000kr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt ekolod - 5000kr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nytt ekolod - 5000kr?

    Hej! Jag letar nytt ekolod i prisklassen 5000kr. Vad rekommenderar ni?

    Ser plotter-funktion som särskilt viktig då jag planerar att fiska på olika sjöar. Har kollat på lowrance hook reveal 7 med HDI 83/200 givare. Verkar ha mycket men saknar sidescan. Tripleshotgivaren lockar för att få in sidescan men jag läst att många har problem med den, några erfarenheter kring det?

    Kan man ladda ner djupkartor ”social Maps” till en hook reveal? Eller är det ett färdigt sjökort som gäller? Kan man skriva över egen djupkarta på ett redan befintligt sjökort som man köper, typ C-map?

    Ingen större erfarenhet av ekolod sedan tidigare som ni hör. Finns det bättre alternativ i prisklassen 5000kr?

  • #2
    Ursprungligen postat av Sjöstenen Visa inlägg
    Hej! Jag letar nytt ekolod i prisklassen 5000kr. Vad rekommenderar ni?

    Ser plotter-funktion som särskilt viktig då jag planerar att fiska på olika sjöar. Har kollat på lowrance hook reveal 7 med HDI 83/200 givare. Verkar ha mycket men saknar sidescan. Tripleshotgivaren lockar för att få in sidescan men jag läst att många har problem med den, några erfarenheter kring det?

    Kan man ladda ner djupkartor ”social Maps” till en hook reveal? Eller är det ett färdigt sjökort som gäller? Kan man skriva över egen djupkarta på ett redan befintligt sjökort som man köper, typ C-map?

    Ingen större erfarenhet av ekolod sedan tidigare som ni hör. Finns det bättre alternativ i prisklassen 5000kr?
    Jag är kanonnöjd med mitt Hook reveal 7 med tripleshot. Dock tappar jag bilden på sidescan nästan direkt när jag drar igång motorn, men jag skulle tro att det beror på att jag bara har 1,5mm alu i akterspegeln så det vibrerar ganska duktigt.

    Du kan använda socialmaps. Huruvida du kan kombinera det med ett C-mapkort låter jag vara osagt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

      Jag är kanonnöjd med mitt Hook reveal 7 med tripleshot. Dock tappar jag bilden på sidescan nästan direkt när jag drar igång motorn, men jag skulle tro att det beror på att jag bara har 1,5mm alu i akterspegeln så det vibrerar ganska duktigt.

      Du kan använda socialmaps. Huruvida du kan kombinera det med ett C-mapkort låter jag vara osagt.
      Hur djupa vatten fiskar du på generellt?

      Kommentera


      • #4
        Ekolod/plotterkombo-marknaden är tyvärr ett oligopol av amerikanska märken som gör allt för att förflytta den nedre prisgränsen för ett ”vettigt” lod uppåt utan att egentligen matcha med något funktionellt mervärde. Jag skulle säga att Lowrance Elite-serien är det första vettiga insteget och en sådan lod/givarekombo kostar typ 15000 för niotummarna. Detta är ca 60% mer än vad samma lod kostade före senaste faceliften, och funktionsmässigt är det som sagt knappt någon skillnad alls - samma gamla trassel med uråldriga minneskort och att du inte kan ha egna lodningar som overlay på sjökortet, inget stöd för att strömma data via mobilen etc.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sjöstenen Visa inlägg
          Hej! Jag letar nytt ekolod i prisklassen 5000kr. Vad rekommenderar ni?

          Ser plotter-funktion som särskilt viktig då jag planerar att fiska på olika sjöar. Har kollat på lowrance hook reveal 7 med HDI 83/200 givare. Verkar ha mycket men saknar sidescan. Tripleshotgivaren lockar för att få in sidescan men jag läst att många har problem med den, några erfarenheter kring det?

          Kan man ladda ner djupkartor ”social Maps” till en hook reveal? Eller är det ett färdigt sjökort som gäller? Kan man skriva över egen djupkarta på ett redan befintligt sjökort som man köper, typ C-map?

          Ingen större erfarenhet av ekolod sedan tidigare som ni hör. Finns det bättre alternativ i prisklassen 5000kr?
          I budsjettklassen ser jeg på Hook Reveal (med HDI) og Garmin Striker som de beste alternativene. Men som du er inne på har de sine begrensinger.... Striker har ikke skikkelig kartplotter, men gode ekkoloddgivere med sidescan (sidevü). Hook Reveal har kartplotter men ikke ekkoloddgiver med sidescan som også har god 2D. Man kan selvfølgelig kjøpe en Hook Reveal Tripleshot, og så oppgradere ekkoloddgiver (til Active Imaging 3 in 1 og en adapter), men da er man prismessig så nære mellomklassemodellen Elite FS at de fleste vil velge Elite FS uansett. Jeg har flere hundre timer med Hook Reveal (7) med HDI-giver, og den er et godt alternativ forutsatt at man ikke føler behov for sidescan, og ikke fjerner selve enheten hver gang (da slites push-koblingene ut).

          Ja, du kan bruke Social Map på Hook Reveal, du kan også kjøpe "skikkelige" kart fra C-Map eller Navionics. Hook Reveal er også kompatibel med Genesis Live og Navionics Sonarchart Live, dvs live-kartlegging der dybdekartet tegnes opp mens du kjører. Slik live-kartlegging kan igjen kombineres med opptak av sonarlog for C-Map Genesis (Social Map) om man ønsker det.

          Live-mappingen skriver forsåvidt ikke over kartet du bruker under, det legger et lag over det eksisterende kartet og dette laget kan du slå av og på avhengig av om du vil se live-kartet eller kartet du har under. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen, hvor det også er en video som viser hvordan det ser ut i praksis: https://teamcolibri.blogspot.com/202...-and-cons.html

          Et annet alternativ er å kjøpe brukt. Feks bør en mellomklassemodell som er en eller to generasjoner gammel havne innenfor budsjett, da med sidescan, live-mapping og en haug med andre funksjoner OG skikkelige skru-koblinger som tåler at du kobler til og fra skjerm-enheten hver gang den brukes. Modellen før Elite FS het Elite Ti2, modellen før den igjen het Elite Ti.

          Sammenlikning av Elite FS og Elite Ti2: https://teamcolibri.blogspot.com/202...-elite-fs.html
          Sammenlikning av Elite Ti og Elite Ti2: https://teamcolibri.blogspot.com/202...-lowrance.html

          Siste alternativ er å se på Simrad GO (nse). Denne erstattes i disse dager av Simrad NSX, og bør defor selges ut relativt rimelig. Go NSX er ganske lik Elite FS, men har ikke live-mapping.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2022-04-19, 11:18.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Jag har haft både Garmin Striker och Lowrance Hook 7.

            Till det jag behöver så är mitt Lowrance Hook 7 med Tripleshot alldeles utmärkt.
            Socialmaps är busenkelt att använda
            Sidescannen har funkat ypperligt för mig trots vad folk säger.

            Så i de prisklasseran skulle jag gå på ett Lowrance då jag tycker man får mer för pengarna.

            Garminlodet har absolut vara bra så inget illa om det. Men Lowrance-lodet har jag fått mer av för pengarna.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sjöstenen Visa inlägg

              Hur djupa vatten fiskar du på generellt?
              Ner till 7-8 meter för det mesta, men jag har tänkt att jag ska prova att jaga gädda lite djupare den här säsongen.

              Kommentera


              • #8
                Låter som flera bra alternativ, svårt att välja! Är det någon av er som har erfarenhet av Humminbird Helix 5 CHIRP SI GPS G2 den verkar ha samtliga funktioner som jag söker men något mindre skärm. Är detta kanske den lösningen där jag får mest för pengarna?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sjöstenen Visa inlägg
                  Låter som flera bra alternativ, svårt att välja! Är det någon av er som har erfarenhet av Humminbird Helix 5 CHIRP SI GPS G2 den verkar ha samtliga funktioner som jag söker men något mindre skärm. Är detta kanske den lösningen där jag får mest för pengarna?
                  Utan att ha provat den så skulle jag säga att 5" känns väldigt litet för att använda SI, jag tycker det nästan blir gränsfall på 7". Mig veterligen så är det därför Hook reveal 5 inte har sidescan.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har ett gammalt Helix 5 med SI i min minsta båt, helt oanvändbart för SI eftersom en fisk blir typ en pixel stor. Elite sjutummare är minsta vettiga lod enligt min mening, men det procentuella påslaget att gå upp till en nia gör det värt att göra det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X