Hjälp med motorstyrka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med motorstyrka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med motorstyrka

    Tjena! Tänkte beställa en frontmonterad elmotor från söders men de kunde inte svara på vilken styrka jag behöver så vart ingen beställning, kanske någon här är kunnig och kan peka med hela handen åt rätt riktning.

    Vilken elmotor bör jag ha till min båt? Kommer upp i nästan 400kg enbart med skrov och motor, med mig själv+lite utrustning är man säkert uppe och nosar på 100-150kg till, kommer mest användas för att ankra. Skulle jag klara mig på en 12v 55lbs eller måste man ta höjd på en 24v 80lbs?

  • #2
    Hej! Jag har en 12v 55lb terrova till min Buster M1 med fiskepaket till. Jag klarar mig gott o väl på den tycker jag. Ankring fungerar iaf perfekt. Lycka till i köpet

    Kommentera


    • #3
      Jag har en 12v MK PowerDrive 55lbs till en Alloycraft 500 och det funkar utmärkt.

      Kommentera


      • #4
        Jag har dubbelt så tungt ekipage och klarar mig med 12V 55lb Terrova.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svar! Då försökte den lokala försäljaren lura på mig något dyrare än nödvändigt, denne tyckte jag minsann skulle köpa en 24v med tillhörande litiumbatteri till samma pris som en njure på svarta marknaden men då kör jag på en hederlig 12v!

          Kommentera


          • #6
            Går du in på tex motorguides hemsida har jag för mig där är en köpguide där de föreslår vilken motor du bör satsa på kontra båt, vikt, skrovtyp mm.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mackan4 Visa inlägg
              Tjena! Tänkte beställa en frontmonterad elmotor från söders men de kunde inte svara på vilken styrka jag behöver så vart ingen beställning, kanske någon här är kunnig och kan peka med hela handen åt rätt riktning.

              Vilken elmotor bör jag ha till min båt? Kommer upp i nästan 400kg enbart med skrov och motor, med mig själv+lite utrustning är man säkert uppe och nosar på 100-150kg till, kommer mest användas för att ankra. Skulle jag klara mig på en 12v 55lbs eller måste man ta höjd på en 24v 80lbs?
              Du skal ha en 12V elmotor.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Har också en Buster M1 med Motorguide Xi5 12 volt med 70 Ah Rebelcell lithium batteri. Om jag bara ankrar räcker det flera dagar om det inte blåser storm, men då fiskar jag ändå inte. Skulle tro att båten med alla fiskesaker väger in på lite drygt 500 kg.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                155 915 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 684 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 936 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                13 svar
                1 143 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg holden
                av holden
                 
                Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                2 svar
                161 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg fishmark  
                Arbetar...
                X