Snabbkontakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snabbkontakt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Snabbkontakt

    Hej, jag har en båt som jag brukar plocka ur motor, batteri osv varje gång jag ska ut.
    jag har elmotorn med krokodilklämma, ekolodet klämmer jag fast med lös sladd mellan krokodil och pol, nu tänkte jag även koppla in en länspump.
    Jag vill göra en bättre lösning på kontakterna. Jag räknade på en xt90 kontakt, den ska palla 90 amp konstant, står inte i vilken volt. Räknade mot min motor som borde ligga på ca 750 watt (en fladen elmotor, lite äldre) 750/12 volt =62 amp.
    Har jag tänkt rätt?
    Sen sätter jag en vanlig kabelsko med en rimlig kabel till en fördelningskontakt där jag sätter 3 eller 4 parallela honor.
    Fördelaren tänkte jag ha fastmonterad i båten på en plats där det inte kan regna på.

    Låter det rätt? Eller borde jag ha något grövre?

  • #2
    Hej, det låter bra att du vill göra en bättre lösning, krokodilklämmor brukar man avråda från när det gäller elmotor vill jag minnas. Första frågan, har du säkrat av allt det som du har kopplat eller tänker koppla in? Min minn kota 12v 55 lbs har en automatsäkring på 60A och har för mig att den ska dra ca 50A då man kör den på max fart, mitt Helix 10 g2 ekolod/plotter har en 4A (ja ganska udda, g1 hade 3A tror jag) vanlig glasrörssäkring, och andra prylar som t.ex. den här "pucken" heading-sensorn har en 1A har jag för mig.
    Sedan är det ju så att man vill helst inte koppla in ekolod på samma batteri som elmotorn då det kan ge väldiga störningar, dock vissa som har väldig tur beroende på modell osv. verkar klara sig undan hyfsat, det låter som eftersom du redan kört på samma batteri så har du alltså inga störningar? Man ska också helst, om det går, koppla ekolodet direkt till batteriet, dvs. inga kopplingsplintar osv. och gärna ha hyfsad dimension på kabeln.

    Jag förstår inte riktigt din plan, eftersom du skriver att du plockar ur batteri o elmotor (och ekolod antar jag) varje gång, så känns det ju som att du borde bara kunna köra lämpliga ringkabelskor i ändarna på vardera kabel, o sen antingen om du har batteri med gängor direkt i polerna, eller att du sätter dit polskor som du sen kan gänga fast i, så bara skruvar du fast kablarnas ringkabelskor i batteriet då du ska ut. Men du kanske menar att du ska dra el i båten, och sen ha t.ex. uttag med snabbkontakt i fören för elmotor, o färdigdragen el för ekolod osv. och sen kunna koppla in batteriet med en snabbkontakt?

    Kommentera


    • #3
      Allt är säkrat, planen var lite att ha snabbkontakter vid alla punkter med saker av värde och lämna kablaget i båten, för det är i sig inte så stöldvänligt.
      Då kan jag göra alla sladdar så korta som möjligt och fästa upp lite.
      Men om det kan vara dåligt att ha kopplingar osv på ekolodet och lite känsligt kring kombinationen elmotor och ekolod (alltid funkat kanon för mig) så kanske jag ska låta bli idén och bara överge själva krokodilklämma för något mer ordentligt.

      Kommentera


      • #4
        En batterilåda kan vara lösningen för dig: Batteribox Jolle - Tillbehör till batteri (watski.se)
        Cigg.tändaruttaget hade jag bytt mot en sådan här: https://www.hjertmans.se/produkter/e...ontakt-ip-34-1 med passande hona.
        De här kontakterna är de bästa jag testat och har haft dem monterade i flera båtar genom åren. Perfekt när man vill skifta plats/båt för ekoloden.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
        1 216 svar
        156 029 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HenkeW
        av HenkeW
         
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
        12 svar
        2 704 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
        27 svar
        1 974 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
        2 svar
        495 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg profilnamnet  
        Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
        2 svar
        354 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Arbetar...
        X