Lithiumbatteri, behövs det någon skyddande låda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lithiumbatteri, behövs det någon skyddande låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lithiumbatteri, behövs det någon skyddande låda?

    Har köpt ett sånt här fördäck från linder

    https://linder.se/tillbehor/battillb...-sportsman-400

    Tänkte placera ett lithium batteri precis under fördäcket. Nu kommer det vara någorlunda skyddat från regn uppifrån men det finns fortfarande risk för stänk osv inifrån båten.

    Finns det någon låda man kan köpa för lithiumbatteri? De färdiga minn kota boxarna jag sett, funkar de?

    Hur har ni andra gjort med liknande förutsättningar?

  • #2
    De färdiga minnkota boxarna funkar klockrent för litiumbatterier.

    Kommentera


    • #3
      Har du ett IP klassat batteri då ska du inte behöva någon låda, tydligen är inte alla batterier vattentäta.
      Oavsett så hade jag valt att ha batteriet i en låda om den ska stå i fören

      Kommentera


      • #4
        Ja, det skal du ha. Du må ha noe som hindrer risiko for kortslutning.
        Og de som svarer noe annet kan prøve å legge noe av metall mellom polene på batteriet og se hva som skjer.....
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Till mitt Rebelcell batteri till elmotorn har jag Rebelcells egna väska för batterier. Smidig att bära, känns bra att ha det skyddat.

          https://www.kayakstore.se/collection...battery-bag-xl

          Kommentera


          • #6
            Nu har jag köpt en låda, men jag har en till fråga. Jag har köpt en ip67 klassad victron blue laddare till lithium batteriet och tänkte ha laddaren i båten. Kan man ha laddaren kopplad direkt på batteriet tillsammans med polerna från elmotorn?

            Kommentera


            • #7
              Ursäkta mina bristande förmågor, men kan man göra något sånt här?
              Bifogade filer

              Kommentera


              • #8
                Minnkotas boxar har automatsäkringar 60A och 10A (för cigguttagen) inbyggda, jag laddar mitt rebelcell direkt i boxen - dock fick jag såga upp pluspolen på laddaren så den gick att få på eftersom den är väldigt smal.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Minnkotas boxar har automatsäkringar 60A och 10A (för cigguttagen) inbyggda.
                  Jo, men den bygger ut för mycket på höjden så jag får skippa den varianten. Dessutom så ligger säkringen 60amp på minuskabeln på den låda jag tittade på (inte minn kota) utan en liknande från seasea. Borde inte säkringen vara satt på plus kabeln?

                  https://www.seasea.se/b%C3%A5tel/bat...aritim-e-power

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej, ja du kan ha laddaren och elmotorn monterade på batteriet samtidigt, som i ditt diagram. Jag har min Terrova 55lbs elmotor + Victron ip65 15A laddare + den vita minn kota "pucken" kopplade till samma lithium-batteri (Meritsun 12v 100Ah).
                    Nu hade du redan köpt en batterilåda, bra. Jag själv har en vanlig "enkel" batterilåda från Biltema till batteriet dvs. utan inbyggda säkringar o kontakter osv. Lithiumbatterier har ju dock ofta inte samma mått som vanliga blybatterier, så fick ta en som var lite större, sedan har jag satt dämpmaterial för högtalare (från biltema med) runtom batteriet så det sitter helt fast i lådan o inte kan åka runt, man kan väl sätta vadsomhelst egentligen.

                    Jo säkringen ska vara på pluskabeln, och helst så nära batteriet som möjligt är det som sägs, jag har min 60A automatsäkring monterat på själva batteriet under locket på lådan, så har bara en liten 10 cm bit från pluspolen till säkringen.
                    Tänk på att om du också har en "puck" som jag så ska den också vara säkrad, i mitt fall med 1A säkring. Jag har även monterat en brytare till den så den inte ligger o drar från batteriet då båten inte används..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X