Victron Blue laddare, inga krokodilklämmor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Victron Blue laddare, inga krokodilklämmor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Victron Blue laddare, inga krokodilklämmor?

    Jag köpte en sån här laddare

    https://www.seasea.se/b%C3%A5tel/bat...smart-ip67-17a

    och insåg att det inte går att byta mellan vanliga polskor och klämmor, vilket inte riktigt framgick på förhand, är det en bra ide att klämma dig en egen lösning, eller borde man byta mot en annan laddare?

  • #2
    Krokodilklämmor är en säkerhetsrisk så det rekommenderas ju inte av någon tillverkare.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Krokodilklämmor är en säkerhetsrisk så det rekommenderas ju inte av någon tillverkare.
      Fast deras ip65 klassade laddare kommer med adapter, så där är det ju inga problem ?

      Kommentera


      • #4
        Skillnaden är väl att du avser att placera laddaren i båten, eller så fattar jag fel. Använd inte krokodilklämmor öht är mitt tips.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Skillnaden är väl att du avser att placera laddaren i båten, eller så fattar jag fel. Använd inte krokodilklämmor öht är mitt tips.
          Okej, men går det att ha flera polskor på samma batteri? I det här fallet är min elmotor kopplad till mitt lithiumbatteri, kan jag då ha laddaren inkopplad samtidigt ? Eller måste jag skruva loss kablarna från elmotorn varje gång jag vill ansluta polskorna från laddaren till batteriet?

          Eller måste man ha någon form av kopplingsdosa där man ansluter allt till och sedan endast en + kabel och en - kabel som går till batteriet?

          Kommentera


          • #6
            Jag hade skruvat loss kablarna från elmotorn vid laddning, om inte annat för att det svårt att få på två uppsättningar polskor på polerna. Men den finns ju de som underhållsladdar med bensinmotorn under drift så visst går det att ha allt anslutet samtidigt - fråga mig inte hur dock för det har jag aldrig provat.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av FishingUru Visa inlägg
              Jag köpte en sån här laddare

              https://www.seasea.se/b%C3%A5tel/bat...smart-ip67-17a

              och insåg att det inte går att byta mellan vanliga polskor och klämmor, vilket inte riktigt framgick på förhand, är det en bra ide att klämma dig en egen lösning, eller borde man byta mot en annan laddare?
              Det är en riktigt bra laddare som laddar allt & man kan programmera den som man vill, har den själv fast monterad i båten direkt till startbatteriet & ihop med en DC/DC laddare 12-24v laddar den båda batteribankerna 12v bly & 24v lithium

              Om batteriklämmor är ett måste så finns det på biltema https://www.biltema.se/bil---mc/ford...art-2000016598

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                Det är en riktigt bra laddare som laddar allt & man kan programmera den som man vill, har den själv fast monterad i båten direkt till startbatteriet & ihop med en DC/DC laddare 12-24v laddar den båda batteribankerna 12v bly & 24v lithium

                Om batteriklämmor är ett måste så finns det på biltema https://www.biltema.se/bil---mc/ford...art-2000016598
                Jag är rätt säker på att det är bra grejer då det rekommenderas av många. Är bara väldigt dålig på el och undrade mest ifall det kan bli något tokigt om man har batteriladdaren kopplad på batteriet hela tiden, även när man använder elmotorn dvs.

                Kommentera


                • #9
                  Du kan ju sätta en truckkontakt / snabbkoppling på sladden till elmotorn och bara dra ur den när du laddar batteriet. O ha laddaren fast monterad när du kör med elisen är inga problem.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                    Du kan ju sätta en truckkontakt / snabbkoppling på sladden till elmotorn och bara dra ur den när du laddar batteriet. O ha laddaren fast monterad när du kör med elisen är inga problem.
                    Där ser man, najs, tack!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X