Köpråd nytt elmotor-batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd nytt elmotor-batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Som sagt, bara fördelar med lithium om man kan sträcka ut budgeten lite initialt, över tid är det inte dyrt. Att kraften är linjär tills batteriet är tomt (vilket fö aldrig hänt på mitt rebelcell 70) är en sällan nämnd fördel, när jag körde bly mattades batterierna under passet så att t.ex hastighet 3 på elmotorn i början motsvarade hastighet 7-8 mot slutet av dagen, sjukt irriterande.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

      kan oxå rekomendera Biltema agm de gula! är en av de bästa batterierna! Man kan säga mycket om Biltema men denna gula agm batteri de har är en av de bästa!
      Prismässigt verkar 105ah vara bäst men 30kg
      Troligen så behöver jag sällan lyfts ur det men det kan hända!
      men 7-9000kr för ett litium gör väl att man orkar?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

        Prismässigt verkar 105ah vara bäst men 30kg
        Troligen så behöver jag sällan lyfts ur det men det kan hända!
        men 7-9000kr för ett litium gör väl att man orkar?
        Nej, i gubbåldern är ryggskottet dyrare.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Mr Morgan Visa inlägg
          Jag har Biltemas agm 95a (dom där gula) i min båt. Har två st nu, men det ena utav dom har varit med i kanske 10 år nu, körde aktermonterad elmotor med det tidigare. Har inte mätt upp det, men det verkar vara i bra form fortfarande .vanliga bilbatterier dödade jag flera stycken innan jag köpte agm. Jag törs rekommendera dom, tror Bt ger 4 års garanti på dom.
          Jag slog till på ett sånt men det var ej ok,,, eller ska det skötas på nått speciellt sätt?
          mitt vanliga 73ah klarar 3-4h nu efter 2 års misskötsel men detta efter 4 dagars laddning med smartladdare klarade bar 3h,, men jag lämnade in det idag, men dom skulle mäta upp det men det måste väl vara kass?

          Kommentera


          • #15
            Vanliga våtbatterier, AGM, GEL mår inte bra av misskötsel. Ladda snarast möjligt efter bruk.
            Biltemas AGM förfaller vara ett startbatteri snarare än ett traktions/förbrukningsbatteri. De senare är byggda för att ge lite kräm under lång tid snarare än att kunna leverera snabb energi för start.

            ​​​​​​​Startbatterier har vanligen lägre Wh än traktionsbatterier så de klarar djupurladdningar klart sämre och ger färre laddcykler. Ett startbatteri (som BTs AGM 105Ah?)som djupurladdas ofta och det slarvas med laddningen lär inte bli långlivat.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Vanliga våtbatterier, AGM, GEL mår inte bra av misskötsel. Ladda snarast möjligt efter bruk.
              Biltemas AGM förfaller vara ett startbatteri snarare än ett traktions/förbrukningsbatteri. De senare är byggda för att ge lite kräm under lång tid snarare än att kunna leverera snabb energi för start.

              ​​​​​​​Startbatterier har vanligen lägre Wh än traktionsbatterier så de klarar djupurladdningar klart sämre och ger färre laddcykler. Ett startbatteri (som BTs AGM 105Ah?)som djupurladdas ofta och det slarvas med laddningen lär inte bli långlivat.
              nja, jag har haft det 14 dagar, så det borde väl klarat sig?
              Jag har ingen mätare men så fortt jag märker att det är sämre krut ibatteriet stänger jag av och kör bara med bensinmotorn, och jag laddar upp samma kväll eller när jag kommer hem.
              Senast ändrad av abe; 2022-07-16, 21:42.

              Kommentera


              • #17
                Ja är batteriet 14 dagar borde det ge mer om du laddar som du säger. Kan vara ett måndagssexemplar och för att förtydliga ett startbatteri som saknar rätt krut för ändamålet.
                Senast ändrad av anteman; 2022-07-20, 14:36.

                Kommentera


                • #18
                  Biltemas gule AGM-batterier har de senere årene vært bygget som startbatterier, og er derfor helt uegnet som batterier til elmotor. Biltema har et batteri som er laget for den bruken, artikkel 80-100.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Biltemas gule AGM-batterier har de senere årene vært bygget som startbatterier, og er derfor helt uegnet som batterier til elmotor. Biltema har et batteri som er laget for den bruken, artikkel 80-100.
                    Precis min poäng ovan i #15 (vet inte om det landade...) så hellre ett 80-100 eller t ex Exide GEL-batteriet enligt länk ovan om man inte vill ta steget över till LifePo4 förstås.
                    Senast ändrad av anteman; 2022-07-20, 14:42.

                    Kommentera


                    • #20
                      Kanon, får höra vad dom säger om mitt, 80-0105,, men dom rekomenderade det,, men om dom står för det????

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X