Garmin Echomap Ultra eller Lowrance HDS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin Echomap Ultra eller Lowrance HDS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Garmin Echomap Ultra eller Lowrance HDS

    Hej!
    Jag funderar på att uppgradera elektroniken i båten. Idag har jag en äldre Lowranee Elite5 som jag använder bara för vertikalfiske och en Lowrance Elite Ti7 med AI 3-in 1 givare monterad på akterspegeln, en frontmonterad Motorguide iX3 som är inte kopplad till ekolodet. Funderar på att börja med livefiske om behöver råd vilken ekolod ska jag välja. Som jag har förstått det är bättre att satsa på en 12 tum skärm redan från början då 9 eller 10 tum är lite för litet för livefiske. Stämmer det? Klarar mig på mindre skärm om jag har bra syn
    Har läst mycket bra om Garmin och kikat på en Garmin EchomaMAP Ultra 122sv med GT54U givare för 17.000kr och en Panoptix Livescope Plus lvs34 givare för 20.000kr. Total 37.000kr
    En Lowrance HDS Live 12 med AI 3-in1 givare (utan givare blir dyrare) kostar 23700kr och en active target live kostar 13.000kr. Total 36.700kr.
    Tanken är att han Elite Ti7 kvar för i båten (karta, side view-fast jag ser aldrig fisk på den om de inte är i stim). Jag har bara haft Lowrance men har inte fördjupat mig i apparaten speciellt mycket, tror inte jag skulle lida att gå över på en Garmin.
    Vad tror ni? 9-10 eller 12tum? Garmin kombo eller Lowrance kombo?

  • #2
    Mest et spørsmål om smak og behag. Skjermen på HDS Live er litt bedre enn på Echomap Ultra, og HDS kan nettverkes med den rimeligere Elite FS den dagen du vil skifte ut den andre skjermen din, mens Echomap bare kan nettverkes med Echomap. GT54 er i mine øyne en litt bedre ekkoloddgiver enn AI 3i1, for live-ekkoloddet er forskjellene så små at de ikke har betydning i praksis.

    Skjermstørrelse og hva man "må" ha er subjektivt det også. Jeg har primært brukt en 9 sammen med live-sonar, men har også brukt 10, 12 og 16. Større skjerm er selvfølgelig mer behagelig å se på, særlig når man spinnfisker og står oppreist mens skjermen er på høyde med kastedekket, men jeg kan ikke si at jeg fikk mer fisk da jeg brukte 16 enn da jeg brukte 9.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Jag tycker inte du ska fundera utan kör på Echomap Ultra 12, det är ett väldigt säkert kort. Med Söders kampanjpriser på Garmin får du just nu väldigt mkt lod för pengarna? Har du råd så köp 12an, även om jag inte tror skillnaden är så stor mot 10:an.

      Nu kommer lite subjektiva tankar till varför jag säger Garmin. Jag har tidigare kört Lowrance och gillat de men övergav Lowrance , p.g.a. sjukt massa problem med Gen3-serien, 2 helt nya enheter. Första enheten tvärdog 10min in på jungfruturen och den andra enheten som jag fick i utbyte höll ett år innan den rebootade var 3e minut för att till slut hänga sig för gott. Näe. Iaf var den enheten extremt instabil om man jämförde med föregångarna. Nu kan ju HDS-live säkert vara bättre men min känsla är att många som kör prickskytte valt Garmin av en väldigt bra anledning. Många är väldigt nöjda och supporten är bra. Kör själv echomap ultra 10.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar. Det är inte lätt att välja. Hittade en HDS live 12 utan givare på Mojo för 20.000kr, jag har 3in1givaren redan. Kan kopplas 2 givare (3in1 och live) samtidigt till HDS live?
        Garantin kan vara en viktig aspekt också! Är det 1 eller 2 års garanti på Lowrance? Är det 3 år garanti på Garmin?
        Om jag köper Garmin, kan jag koppla 2 givare samtidigt till skärmen? Isf lär jag ha GT54 under elmotorn då jag har 3in1 i akterspegeln redan. Är det ganska onödig att ha givaren under elmotorn? Eller ganska smart? Låt säga om jag har båda givaren på elmotorn och jag sitter framme i båten. Kan jag söka efter fisk med båda givaren samtidigt om jag delar skärmen?
        Jag undrar också om live givaren ska vara på elmotorn (frontmonterad) eller på JKB fästet som jag har för vertikalfiske (troligen jag slutat med det om jag börjar med livefisket)? Hur har ni det?

        Senast ändrad av DavidFelmeri; 2022-11-25, 06:19.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
          Tack för svar. Det är inte lätt att välja. Hittade en HDS live 12 utan givare på Mojo för 20.000kr, jag har 3in1givaren redan.
          1. Kan kopplas 2 givare (3in1 och live) samtidigt till HDS live?
          2. Garantin kan vara en viktig aspekt också! Är det 1 eller 2 års garanti på Lowrance? Är det 3 år garanti på Garmin?
          3. Om jag köper Garmin, kan jag koppla 2 givare samtidigt till skärmen? Isf lär jag ha GT54 under elmotorn då jag har 3in1 i akterspegeln redan.
          4. Är det ganska onödig att ha givaren under elmotorn? Eller ganska smart?
          5. Låt säga om jag har båda givaren på elmotorn och jag sitter framme i båten. Kan jag söka efter fisk med båda givaren samtidigt om jag delar skärmen?
          6. Jag undrar också om live givaren ska vara på elmotorn (frontmonterad) eller på JKB fästet som jag har för vertikalfiske (troligen jag slutat med det om jag börjar med livefisket)? Hur har ni det?
          1. Ja. Hvis du tenker på Active Target så bruker den modul og tilkobles med ethernet. Du kan da i tillegg til AI 3i1 (på akterspeilet) ha en separat 2D-giver tilkoblet din HDS Live om du ønsker det, feks HST-WSBL, sammen med AT. HDS Live støtter to ekkoloddgivere direkte tilkoblet, og så mange ekkoloddgivere du ønsker i ethernet.

          2. Min påstand er at garanti på ett eller to år er uviktig, da reklamasjonsfristen i Sverige er 3 år (5 år i Norge). Reklamasjon er en lovfestet rettighet, i motestning til garantier som kan endres på slik selger ønsker det.

          3. Det kommer an på hvilken Garmin du kjøper og hvilke ekkoloddgivere du tenker på. Som for Lowrance er høyoppløst live-sonar (Garmin LVS32 og 34) nettverksbasert med modul, og kan kombineres med feks GT54 på alle modeller som støtter LVS.

          4. Personlig vil jeg ha 2D under min elmotor (mest for å ha kontroll på dybden), og ekkoloddgivere jeg bruker for vertikalfiske på roterbart stativ ala Z-Bait etc slik at jeg kan rotere stativet både fra kastedekket foran og fra førerplass, avhengig av om jeg vertikalfisker (fra førerplass) eller spinnfisker (fra kastedekket). Live-sonar montert på elmotoren er i mine øyne bare tull, siden elmotoren avgjør hvor ekkoloddgiveren "ser" og du får da ikke brukt elmotoren til det du har kjøpt den for (styring og ankring).

          5. For 2D: På HDS Live og Garmin 8410-8412xsv ja, da disse har "ekte" dobbelt 2D-ekkolodd. Hvis du tenker på å se en 2D-giver og en live-giver samtidig, er svaret ja uansett skjerm.

          6. Se 4.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Skulle köpt HDS live från Mojo men fanns inte kvar. Det blir en Garmin Ultra nu men Livescope väntar jag lite, kanske dyker upp ngn kampanj tills jag behöver den. Tack för all svar och råd!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
              Skulle köpt HDS live från Mojo men fanns inte kvar. Det blir en Garmin Ultra nu men Livescope väntar jag lite, kanske dyker upp ngn kampanj tills jag behöver den. Tack för all svar och råd!
              Jag skulle säga att du gjorde ett bra val. Lowrance HDS live kör på samma upplösning som Garmin echomap ultra så argumentet att deras display är bättre skulle jag säga är något missledande. Däremot är det 2 olika displaytyper, så dom ser annorlunda ut (Garmins kommer upplevas tydligare i solljus och med polariserande glasögon pga. att det är en IPS-panel).

              Du får helt enkelt inte direkt något mer för de extra pengarna hos Lowrance. Deras AI 3-i-1-givare har bara en frekvens på upp till 800Khz, Humminbird och Garmin har haft frekvenser över 1Mhz (1000Khz) i flera år vilket gör att de presterar bättre på grunt vatten.

              Med deras nya HDS pro modeller kommer det en AIHD 3-i-1 då finns 1Mhz frekvens, men då kostar också en 9" 10.000 mer än en 10" hos garmin. Den nya givaren kommer att passa till HDS Carbon, HDS live och Elite FS men då kommer det krävas att man köper till en "blackbox" (s3100). Om Active target 2 kommer vara bättre än Garmins LVS34 återstår att se, kolla på lite bilder så kan du nog bilda dig en egen uppfattning kring det.


              Kommentera


              • #8
                Jag tror du kommer bli väldigt nöjd.

                Kommentera


                • #9
                  Hej igen,
                  tack för svar gabbu och Jeison. Jag såg att HDS Live är tillbaka i laget på kayakstor för 19.000kr. Jag funderade på att byta Garmin-en till den då jag är lite rädd att jag kommer inte se skit på den då jag har inte tid/intresse att lägga mycket tid på att lära mig inställningarna. Är det svårt att ställa in den eller går det om jag kikar på några klipp på youtube? Jag hinner inte ”läsa instruktionerna” och fin lira den

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej David, nej det är inte svårt och det finns en drös filmer på youtube som visar hur man ställer in. Passa på att gå med i ”fiska med garmin” på facebook.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 684 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X