Sjökort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjökort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sjökort

    Ni som har/haft Lowrance vilket sjökort tycker ni funkar bäst till det vi oftast gör...fiskar?
    C-map discover har jag fastnat för.
    Ställt frågan till butikspersonal men inte riktig fått fram vad som ingår och om det jag köper i så fall duger bra..eller är det så att allt i dag duger?
    Betänk nu att den/jag som frågar tog förarintyg, kustskepparn och oceanskepparn innan gps tiden , fanns i varje fall inte i läroplanen :-)

    Har sedan dess endast använt dom enklaste plottarna och loden.

  • #2
    Tog också mina behörigheter före GPS tiden men tagit om den på senare tid då jag måste ha det som båtlivsutbildare, men då man är van att läsa riktiga sjökort så valde jag Navionics kort då de ser mest lika ut papperskorten och det har jag inte ångrat.

    För mitt fiske behöver jag bara vanlig sjökortsinfo sedan tar jag reda på resten på plats med ekolodet ändå så ser ingen nytta med specifika "fiskesjökort" men det är jag det andra har säkert andra ideer och det är så klart helt Ok, kan tänka mig att de uppväxta med GPS och smartphone tänker annorlunda så det kommer säkert fler tips snart.

    Kommentera


    • #3
      Rospigg Ja få se om jag får några bra tips , har börjat få lite koll på nya lodet så är inte lika bakom flötet längre.
      Genesis social maps har jag också börjat få koll på men inte riktigt hur det lirar med befintliga sjökort , väldigt intresserad utav att rita egna kartor.

      Ja inlärningskurvan för mig är lika tuff som banorna för dom i Ninja Warriors -

      Det som är självklart för er flesta kan vara latin för mig..

      Kommentera


      • #4
        De som fungerer best til fiske er utvilsomt de jeg lager selv med Reefmaster. Men det er tidkrevende og dyrt. Ellers bruker jeg både C-Map, Navionics og C-Map Genesis i kartplotteren og veksler mellom de avhengig av hvor jeg er/ skal.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Colibri Ja ni kör ju rätt hårt med fisket.
          Har faktiskt tagit mig igenom en hel del utav eran blogg/vlogg/hemsida och tack för kunskapsbanken.
          Om jag säger som så att det var först förra vintern jag kom i kontakt med social maps ,visste inte ens sånt existerade, så ni vet nivån ..Ska nu försöka hitta det jag trivs med och fungerar bäst där jag fiskar mest, därav en del "dumma" frågor.

          Kommentera


          • #6
            Har alltid kört med Navionics & provade C-map för några år sedan i min Elit Ti2 men det hacka & flöt inte på något bra så jag fortsatte med Navioncs.
            Men förra säsongen blev det en ny båt med en FS9 & då följde C-map med & nu kan jag inte säga att jag märker någon skillnad, är jätte nöjd med C-Map.

            Kommentera


            • #7
              Cosmoz
              Tack för input..mer sånt..
              Följde ju med ett live 7 i denna båt så måste ju sätta mig in i möjligheterna nu.
              Fattar redan att en 12as skärm skulle höja effektiviteten på lodet , kombinera fönster bättre, är sugen på en sån men plonkan får tala om när..
              Senast ändrad av Najad; 2023-03-15, 11:58.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
                Colibri Ja ni kör ju rätt hårt med fisket.
                Har faktiskt tagit mig igenom en hel del utav eran blogg/vlogg/hemsida och tack för kunskapsbanken.
                Om jag säger som så att det var först förra vintern jag kom i kontakt med social maps ,visste inte ens sånt existerade, så ni vet nivån ..Ska nu försöka hitta det jag trivs med och fungerar bäst där jag fiskar mest, därav en del "dumma" frågor.
                I valget mellom Navionics og C-Map så bør du se på kartene før du kjøper, i ditt område. Begge har mulighet for å se på kartene via deres respektive nettsider, da ser du fort om det ene er bedre enn det andre i ditt område.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Kollade lite fiske journalen jag inte hunnit läsa och av en händelse tar dom upp just lite av det jag funderar över..

                  Men finns säkert en del överkurs som kan vara bra att veta..

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 915 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 684 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 143 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X