LiFePo4-litiumbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LiFePo4-litiumbatteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• WolfFun
    replied
    Någon som beställt ett prisvärt batteri på sistone? Helst 100 Ah+ runt 2000.

Kollat och kollat..svårt att hitta något vettigt, speciellt återförsäljare.

Lämna en kommentar:

• Låg_Profil
    replied
    Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
    Kan någon förklara för mig vad som är skillnaden mellan litium batterier och LiFePo4 batterier, känner mig lite trög nu (trodde LiFePo4 var litium batterier).
    Om det nu är skillnad vad är fördelar och nackdelar?
    LiFePO4, Även kallat LFP (Lithium Ferrum Phosphor) är en typ av litiumbatteri som heter LitiumJärnFosfat på svenska. Så LiFePO4 är en typ av litiumbatteri, men långtifrån alla litiumbatterier är LiFePO4. En fördel med denna batterityp är att den är cyklingstålig, åldersbeständig och ganska säker.

Andra typer av litiumbatterier är:
    LTO = LitiumTitanOxid
    LCO = LitiumKoboltOxid
    LMO = LitiumManganOxid
    NMC = LitiumNickelManganKoboltOxid
    NCA = LitiumNickelKoboltAluminiumOxid

Ska man hårddra det så är LFP lämpligt som förbrukarbatteri i en båt och LTO är lämpligt som startbatteri i en båt.

Här finns förklaring på för och nackdelar samt exempel på användningsområden:
    Your guide for understanding the six main types of lithium batteries, their pros and cons, and the best applications for each.

Lämna en kommentar:

• Maxxim
    replied
    Nu för tiden kan man hitta ett 100Ah LFP batteri för under 300€ beställt från tyskland. Självbyggt är.det svårt att komma under det, men man kan väla komponenterna, lite bättre BMS eller så.. göra koplingarna bättre osv.. det är ändå ganska svårt att hitta bra LFP celler från china(aliexpress etc.), mest av dem är B-grade och inga matchade sett, men ibland kan man hitta bra affärer om man lägger lite tid på att leta.

Lämna en kommentar:

• Sebastian T
    replied
    Ursprungligen postat av Maxxim Visa inlägg
    Har själv byggt flera LFP batterier.. :-)

Click image for larger version

Name:	IMG_20201120_124855__02_resize_16.jpg
Views:	928
Size:	394,9 KB
ID:	2634734Click image for larger version

Name:	IMG_20221214_131509_resize_17.jpg
Views:	922
Size:	576,1 KB
ID:	2634735Click image for larger version

Name:	IMG_20231029_193815_Bokeh_resize_5.jpg
Views:	926
Size:	574,2 KB
ID:	2634736Click image for larger version

Name:	IMG_20210116_213510__01_resize_49.jpg
Views:	923
Size:	469,8 KB
ID:	2634737
    Spännande! Vad kommer man undan med för kostnad om man byggar själv? Typ 100Ah?

Lämna en kommentar:

• Maxxim
    replied
    Har själv byggt flera LFP batterier.. :-)

Click image for larger version

Name:	IMG_20201120_124855__02_resize_16.jpg
Views:	923
Size:	394,9 KB
ID:	2634734Click image for larger version

Name:	IMG_20221214_131509_resize_17.jpg
Views:	917
Size:	576,1 KB
ID:	2634735Click image for larger version

Name:	IMG_20231029_193815_Bokeh_resize_5.jpg
Views:	921
Size:	574,2 KB
ID:	2634736Click image for larger version

Name:	IMG_20210116_213510__01_resize_49.jpg
Views:	918
Size:	469,8 KB
ID:	2634737

Lämna en kommentar:

• Maxxim
    replied
    Kan någon förklara för mig vad som är skillnaden mellan litium batterier och LiFePo4 batterier, känner mig lite trög nu (trodde LiFePo4 var litium batterier).
    Om det nu är skillnad vad är fördelar och nackdelar?
    Två mest använda li-ion batteri typer för marine bruk är LiNiMnCoO2(NMC) och LiFePO4(LFP). NMC volt range är mellan 3-4,2V och LFP mellan 2,5-3,65V. Så för ett 12V batteri behöver vi 3 celler för NMC, så användbar voltage är mellan 9-12,6V. För LFP är det 4 celler för ett 12V batteri, mellan 10-14,6V. LFP är lite tyngre än NMC angående mera celler, men LFP är mer riskfritt, det kan inte brinna eller eksplodera, det är ett väldigt trygg kemi. Den holler rejält mera laddcycler och har mindre självurladdning.

Lämna en kommentar:

• nephilim
    replied
    Ok, nu har jag läst och teflekterat.
    Om jag fattar rätt så är båda modellerna ok fast LiFePo4 klarar fler laddcykler och därför ett bättre val. Alla dessa val
    LiFePo4 är dessutom ett säkrare val då de inte rusar i temperatur och i princip exploderar på samma vis som ett rent litiumbatteri. Det tycker jag väger upp stort mot att de har lite sämre Ah per kg.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Team Colibri mfl Jag har hört att det snackas och ”A och B-celler” med olika kvalitet men hur pass stor och avgörande skillnad det är mellan dem är såklart svårt att bedöma, ffa initialt eller efter enbart några år.

Kan nog vara så att QC är mindre noggrann på billiga batterier med B-celler, att de t ex är sämre balanserade mot varandra (spänning, motstånd, kapacitet m.m.) när batteriet monteras. Det borde visa sig om några eller flera år beroende på om man har mer otur än tur tänker jag.

Har man sett på Will Prowse och hans tester där han öppnar batterierna så ser man klara skillnader mellan kvaliten på hur väl battericellerna är ihopkopplade, hur väl kablar sitter, dimensioner och deras anslutningar/lösningar och liknade, även BMSen däri om sådan finns är av skilda kvaliteter.

Är iaf tur att det Nordiskt ”tråkiga”, iaf relativt kalla vädret är gynnsamt för dessa batterier! Kör bly ännu men när de ger upp så ligger nog LiFePo bra till med en dedikerad laddare som klarar av att hantera t ex Low temp charge protection.

Lämna en kommentar:

• Siks
    replied
    Ok, nu har jag läst och teflekterat.
    Om jag fattar rätt så är båda modellerna ok fast LiFePo4 klarar fler laddcykler och därför ett bättre val. Alla dessa val

Lämna en kommentar:

• byggarn
    replied
    google är ett fantastiskt redskap...

https://www.solelgrossisten.se/2024/...mjonbatterier/

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09