Någon som beställt ett prisvärt batteri på sistone? Helst 100 Ah+ runt 2000.
Kollat och kollat..svårt att hitta något vettigt, speciellt återförsäljare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
LiFePo4-litiumbatteri
Collapse
X
-
LiFePO4, Även kallat LFP (Lithium Ferrum Phosphor) är en typ av litiumbatteri som heter LitiumJärnFosfat på svenska. Så LiFePO4 är en typ av litiumbatteri, men långtifrån alla litiumbatterier är LiFePO4. En fördel med denna batterityp är att den är cyklingstålig, åldersbeständig och ganska säker.Ursprungligen postat av Siks Visa inläggKan någon förklara för mig vad som är skillnaden mellan litium batterier och LiFePo4 batterier, känner mig lite trög nu (trodde LiFePo4 var litium batterier).
Om det nu är skillnad vad är fördelar och nackdelar?
Andra typer av litiumbatterier är:
LTO = LitiumTitanOxid
LCO = LitiumKoboltOxid
LMO = LitiumManganOxid
NMC = LitiumNickelManganKoboltOxid
NCA = LitiumNickelKoboltAluminiumOxid
Ska man hårddra det så är LFP lämpligt som förbrukarbatteri i en båt och LTO är lämpligt som startbatteri i en båt.
Här finns förklaring på för och nackdelar samt exempel på användningsområden:
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Nu för tiden kan man hitta ett 100Ah LFP batteri för under 300€ beställt från tyskland. Självbyggt är.det svårt att komma under det, men man kan väla komponenterna, lite bättre BMS eller så.. göra koplingarna bättre osv.. det är ändå ganska svårt att hitta bra LFP celler från china(aliexpress etc.), mest av dem är B-grade och inga matchade sett, men ibland kan man hitta bra affärer om man lägger lite tid på att leta.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Spännande! Vad kommer man undan med för kostnad om man byggar själv? Typ 100Ah?Ursprungligen postat av Maxxim Visa inlägg
Lämna en kommentar:
-
Två mest använda li-ion batteri typer för marine bruk är LiNiMnCoO2(NMC) och LiFePO4(LFP). NMC volt range är mellan 3-4,2V och LFP mellan 2,5-3,65V. Så för ett 12V batteri behöver vi 3 celler för NMC, så användbar voltage är mellan 9-12,6V. För LFP är det 4 celler för ett 12V batteri, mellan 10-14,6V. LFP är lite tyngre än NMC angående mera celler, men LFP är mer riskfritt, det kan inte brinna eller eksplodera, det är ett väldigt trygg kemi. Den holler rejält mera laddcycler och har mindre självurladdning.Ursprungligen postat av Siks Visa inläggKan någon förklara för mig vad som är skillnaden mellan litium batterier och LiFePo4 batterier, känner mig lite trög nu (trodde LiFePo4 var litium batterier).
Om det nu är skillnad vad är fördelar och nackdelar?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
LiFePo4 är dessutom ett säkrare val då de inte rusar i temperatur och i princip exploderar på samma vis som ett rent litiumbatteri. Det tycker jag väger upp stort mot att de har lite sämre Ah per kg.Ursprungligen postat av Siks Visa inläggOk, nu har jag läst och teflekterat.
Om jag fattar rätt så är båda modellerna ok fast LiFePo4 klarar fler laddcykler och därför ett bättre val. Alla dessa val
Lämna en kommentar:
-
Team Colibri mfl Jag har hört att det snackas och ”A och B-celler” med olika kvalitet men hur pass stor och avgörande skillnad det är mellan dem är såklart svårt att bedöma, ffa initialt eller efter enbart några år.
Kan nog vara så att QC är mindre noggrann på billiga batterier med B-celler, att de t ex är sämre balanserade mot varandra (spänning, motstånd, kapacitet m.m.) när batteriet monteras. Det borde visa sig om några eller flera år beroende på om man har mer otur än tur tänker jag.
Har man sett på Will Prowse och hans tester där han öppnar batterierna så ser man klara skillnader mellan kvaliten på hur väl battericellerna är ihopkopplade, hur väl kablar sitter, dimensioner och deras anslutningar/lösningar och liknade, även BMSen däri om sådan finns är av skilda kvaliteter.
Är iaf tur att det Nordiskt ”tråkiga”, iaf relativt kalla vädret är gynnsamt för dessa batterier! Kör bly ännu men när de ger upp så ligger nog LiFePo bra till med en dedikerad laddare som klarar av att hantera t ex Low temp charge protection.
Lämna en kommentar:
-
Ok, nu har jag läst och teflekterat.
Om jag fattar rätt så är båda modellerna ok fast LiFePo4 klarar fler laddcykler och därför ett bättre val. Alla dessa val
Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
-
av Miller_timeBlev ett nytt lod och med det en 3-in-1 givare som ska monteras.
Velar lite mellan dessa...1 Foto-
2025-04-07, 20:45 -
-
av NewbornSom rubriken lyder, var ska jag sätta givaren till ekolodet på akterspegeln?
Det är en Ryds 510...1 Foto-
2025-04-08, 11:59 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
|
72 svar
6 177 visningar