LiFePo4-litiumbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LiFePo4-litiumbatteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tobs
    replied
    Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg

Jag har ett sådant fast 40Ah. Jag är nöjd!
    Visste inte hur mycket jsg behövde appen förens jag hade den
    Intressant, jag blev sugen att komplettera med ett 100Ah utöver mitt nuvarande 80Ah SBL bluetooth,
    Köpte det i höstas med Bluetooth och säger samma, appen är ovärderlig när man kan ha stenkoll på exakt batterinivå och slipper gissa!

Priset var väldigt intressant, så toppen att du faktiskt har erfarenhet av det.

Lämna en kommentar:

• Freedee
    replied
    Ursprungligen postat av tobs Visa inlägg
    Jag blev personligen lite nyfiken på dessa som min lokala handlare har påväg in till butiken och som finns på lite svenska nätbutiker redan.
    Ligger på 4990:- och har Bluetooth.

Har också kikat utomlands pga den stora prisskillnaden som vart men köper ju gärna ifrån Sverige om möjligt så länge prisskillnaden är skälig.
    Jag har ett sådant fast 40ah. Jag är nöjd!
    Visste inte hur mycket jsg behövde appen förens jag hade den

Lämna en kommentar:

• tobs
    replied

Jag blev personligen lite nyfiken på dessa som min lokala handlare har påväg in till butiken och som finns på lite svenska nätbutiker redan.
    Ligger på 4990:- och har Bluetooth.

Har också kikat utomlands pga den stora prisskillnaden som vart men köper ju gärna ifrån Sverige om möjligt så länge prisskillnaden är skälig.

Lämna en kommentar:

• profilnamnet
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Så lenge man ikke er plaget med elektrisk støy, kommer du langt med et skillerele beregnet på bly-Li, Victron bruker jeg selv. Sett inn en bryter også så du kan slå av hele systemet (f.eks. ved dorging så du ikke overbelaster generatoren) så fungerer det fint.

Jeg bruker bare releet ved lengre etapper i plan, på turer der jeg ikke kan lade med landstrøm på natten. På alle andre turer er releet slått av da jeg har nok batterikapasitet til en hel dag (og litt til) uten ladingen.
    Jag köpte ett kinabatteri, för 1900:- inklusive bluetooth, den har bra BMS (enligt tester på youtube, 100Ah) då köper jag hellre ett till sådant och kör lithium lithium.

Båten har seriösa säkringar och brytare, Tracker Grizzly original och från förra ägaren.
    Men jag kan inte el så bra, så jag har svårt att tyda hur han hade sin el i båten.
    Båten har:
    1 huvudbrytare, 2 kopplingsdosor med lock med 8 platser, 3st(!!!!) 60A brytare marin, 2st minusplintar (tror jag de är, öppna plintar)

Lämna en kommentar:

• Team Colibri
    replied
    Så lenge man ikke er plaget med elektrisk støy, kommer du langt med et skillerele beregnet på bly-Li, Victron bruker jeg selv. Sett inn en bryter også så du kan slå av hele systemet (f.eks. ved dorging så du ikke overbelaster generatoren) så fungerer det fint.

Jeg bruker bare releet ved lengre etapper i plan, på turer der jeg ikke kan lade med landstrøm på natten. På alle andre turer er releet slått av da jeg har nok batterikapasitet til en hel dag (og litt til) uten ladingen.

Lämna en kommentar:

• profilnamnet
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Ja, feks med utstyr ala det brollan linket til.
    Men vær obs på at nytten av dette kan vise seg å være ganske begrenset. Selv om generatoren i din motor kan gi 18A, så bruker også motoren strøm når den går og du må ofte opp på et bestemt turtall før den gir 18A. Hva som så blir igjen av faktiske lading kan bli svært lite og det koster penger å kjøre rundt i plan i tre timer bare for å lade et batteri. ; )
    Om ni förklarar vad den gör? På vilket sätt skyddar en dc-dc laddare istället för en MPPT?

Lämna en kommentar:

• Team Colibri
    replied
    Ja, feks med utstyr ala det brollan linket til.
    Men vær obs på at nytten av dette kan vise seg å være ganske begrenset. Selv om generatoren i din motor kan gi 18A, så bruker også motoren strøm når den går og du må ofte opp på et bestemt turtall før den gir 18A. Hva som så blir igjen av faktiske lading kan bli svært lite og det koster penger å kjøre rundt i plan i tre timer bare for å lade et batteri. ; )
    Senast ändrad av Team Colibri; 2025-03-11, 10:32.

Lämna en kommentar:

• brollann
    replied
    Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
    Lånar tråden lite: kan man använda utombordarens generator för att ladda lifepo4? Min sägs ge 18A.
    Kan man blanda med ett blysyra som start och sedan lägga till lifepo4 som förbrukning, men båda laddas via motorn?
    Japp det fungerar med tex en sån här https://westgear.se/produkt/victron-...lerad-laddare/

Lämna en kommentar:

• profilnamnet
    replied
    Lånar tråden lite: kan man använda utombordarens generator för att ladda lifepo4? Min sägs ge 18A.
    Kan man blanda med ett blysyra som start och sedan lägga till lifepo4 som förbrukning, men båda laddas via motorn?

Lämna en kommentar:

• uffe62
    replied
    Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
    Härligt, skitfiske!
    Har varit ute på premiärtur med både 12v/100A och 12v/30A. Båda levererade som de skulle. Det är dock över tid som är intressant kanske. Första intrycket är helt godkänt och skönt att slippa mer än hälften av vikten.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
72 svar
6 119 visningar
0 gillar
Senaste inlägg tobs
av tobs