Ekolod nästa steg - från 2D till Sidoseende, tips och förslag tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod nästa steg - från 2D till Sidoseende, tips och förslag tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod nästa steg - från 2D till Sidoseende, tips och förslag tack

Hej Storfiskare!
    Efter 4 säsonger med Lowrance Hook Reveal 5 HDI 83/200 lockar det att ta nästa steg och skaffa lod med sidoseende. Kanske mest för att jag är väldigt nyfiken på att se mer än precis under båten.

Jag fiskar mest gädda och abborre i små sjöar på 0-4 m djup, ibland ner till 10 meter när det är gös. Lodet är portabelt och flyttas mellan hyrda roddbåtar. Jag loggar mycket själv med Genesis Live, laddar upp och har ibland laddat ner från Social maps. Jag gillar att man får med bottenhårdhet i Social maps. Får man det i Quickdraw communitys kartor?

Nätverksanslutningar och Live-givare är ointressant idag och ren navigering likaså.
    9 tum tror jag blir lagom för att kunna se bra med 3 fönster uppe.

Tycker ni där ute att TOUCHSCREEN är bra, eller blir det bara kladdigt?

Det jag tittat på bland instegsmodeller, som båda finns för runt 6500-7000 kronor nu är;
    Lowrance Eagle 9 Tripleshot, eller Garmin Striker Vivid SV 9 med GT 52

I nästa nivå blir det för runt 11500-12000 kronor;
    Lowrance Elite FS 9 med 3 in 1, eller Garmin Echomap UHD2 92sv med GT 56

Ös på med fakta och fördomar, vad hade ni själva valt i mitt fall och varför, vad ger mest pang för pengarna.
    Tack!

Båda är bra ekolod, så jag skulle säga att köp det du känner dig mest bekväm med, men hade nog köpt i den dyrare nivån för att få en bättre givare.

Kommentera

Quickdraw støtter ikke bunnkomposisjon. Årsaken er forsåvidt enkel, det er ikke informasjon om bunnkomposisjon i filen som lastes opp fra ekkoloddet og til Garmin Connect. Ergo finnes det ikke datagrunnlag for å lage dette laget.

Ja, jeg synes berøringsskjerm (som det heter på norsk) er helt topp men jeg vil også ha fult sett med knapper. Jeg tester jevnlig modeller uten berøringsskjerm (nå om dagen tester jeg Lowrance Eagle Eye) og da må jeg hele tiden minne meg selv på at jeg ikke kan trykke på skjermen men bruke knappene. Men jeg ser på berøringsskjerm som "nice to have", ikke "must have".

Lowrance Eagle TS har kartplotter, det har ikke Garmin Striker. Striker kan bruke quickdraw og laste opp data, men du kan ikke laste ned data. GT52er en bedre ekkoloddgiver til din bruk enn TripleShot HD, selv om TripleShot HD gjør en OK jobb (mye bedre enn forgjengeren TripleShot, som var elendig). I denne filmen ser du Eagle og TS HD i bruk:

En oppsummering av min erfaring med Eagle og TS HD kan du lese her:
      Testet: Lowrance Eagle 7 TripleShot HD

Oppsummert: Hvis du vil ha kartplotter så er Eagle det beste valget. Hvis du vil ha det beste 2D-ekkoloddet så er Striker det beste valget.

I neste nivå har du full funksjonalitet på begge modellene og disse er nesten identiske, det blir et spørsmål om smak og behag, ikke et spørsmål om funksjonalitet slik det er med Eagle/ Striker.
      Team Colibri

Kommentera

Tack för svar båda två. Då kan jag nog stryka Striker från listan.

Team Colibri kan man alltid lita på! Jag har läst erat test på Eagle och kommit halvvägs i filmen.

En fråga till. Är Lowrance givare "Totalscan" betydligt sämre än "3-in-1" ? Jag undrar för att jag hittade Elite FS 9 med Totalscan för 8899 kr. Priset är ju attraktivt, men det kanske finns en anledning, är givaren dålig blir man inte nöjd ändå.

Lowrance Elite FS 9 Black Edition Totalscangivare Elite FS 9 kombinerar kraften i Lowrances alla fiskeverktyg – däribland det högupplösta

Tack!​

Kommentera

Bare hyggelig.

M/H Totalscan og AI 3i1 har nøyaktig samme 2D-element, nesten samme downscan mens sidescan er merkbart bedre med AI, og da spesielt på de dybdene du opererer. TotalSCan er et steg opp fra TS HD, og mye bedre enn tidligere TS. Hvis god sidescan er avgjørende så vil du ha AI, men det går ann å starte med TotalScan og oppgradere ekkoloddgiver senere.
          Team Colibri

Kommentera

Ekolod kan vara nog så effektivt, men det har alltid kännts som lite fusk för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av HarpoonMan Visa inlägg
              Ekolod kan vara nog så effektivt, men det har alltid kännts som lite fusk för mig.
              Jag säger inte emot dig. Jag är dock alldeles för nyfiken på vad som finns under ytan för att låta bli. Även när spöna ligger på hyllan hemma tycker jag det är väldigt roligt att kolla hur det ser ut undertill.
              Jag har jämnat ut oddsen lite genom att bara köra med en trekrok och ha intryckta hullingar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
              72 svar
              6 043 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg tobs
              av tobs