Genesis socialmaps VS Autochart Live Share - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Genesis socialmaps VS Autochart Live Share

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Genesis socialmaps VS Autochart Live Share

Jag har i nästan hela mitt liv använt Lowrance ekolod och är väldigt nöjd med de Genesis kartor som finns att ladda ner gratis.
    Nu ska jag dock byta till Humminbird (för att få kompabilitet med Minn Kota motorn) och undrar då hur deras motsvarighet (Autochart Live Share) står sig i en jämförelse?

Jag kollade på ett exempel på en sjö (Väringen, nära Örebro) där jag fiskar en hel del och där är skillnaden gigantisk. Inte bara är täckning dålig hos Autochart utan loggningen är helt fel.
    Är detta ett typexempel på skillanden mellan dessa båda, eller är detta ett undantag, vad är er erfarenhet?
    Bifogade filer

Beror nog mer på var du bor, där jag bor hade flera delat ut Gamin djupkartor, men inga till Hummingbird men såg att det fanns mer i andra vatten med autochart. Jag gör mina egna djupkartor med hummingbird och det fungerar utmärkt men det tar lite tid som man får lägga. Att de visar fel tror jag inte beror på olika märken. Kan vara att ena är gjord vid hög eller lågtvattenstånd. Kör med ett Hummingbird xplorer 10 och har inga planer att byta bort det pga det är väldigt bra med att kunna styra elmotorn och flera funktioner som hör till tex åka runt en grynna och fiska utan att behöva styra annat än farten.

Kommentera

Genesismaps er unikt fordi du laster opp sonarlogger som gir Genesismaps mulighet til å gjennomføre automatiske kontroller av selve sonardataene før din logg går over til Social Map. Det kommer fortsatt inn noen feil, men mindre feil enn løsninger som baserer seg på en sporlogg med bare dybde og posisjon, slik Garmin, Navionics, Deeper og Humminbird gjør.

Samtidig er det andre punktet for kvalitetskontroll at man har noe annet å sammenlikne med, uansett hvilken variant du bruker. Om en sonarlogg eller sporlogg har feil og lastes opp i et området det allerede er mye data, kan automatiske rimelighetskontroller avvise feilene. Har man ikke noe data fra før, kan man ikke gjennomføre rimelighetskontroll, og importerer da dårlige data. Skjermbildene dine viser at det er lite data, sannsynligvis bare en sporlogg, og da blir eventuelle feil ikke tatt bort før det kommer inn nye data som man kan sammenlikne med.

Kart basert på brukerdata har noen svakheter, og dårlig kvalitet på data er det største av disse problemene. Men det er en "enkel" løsning på det, logg selv og last opp for å få korrigert kartet.

Hvis du har tatt vare på sonarloggene dine fra Lowrance, så kan de konverteres til HT-formatet med Reefmaster så du får de inn i AutoChart Live slik jeg gjør her: AutoChart LiveShare - første norske data er lastet opp
      Team Colibri

Kommentera

Bra tips!
        Tyvärr har jag ingen egen PC utan bara en jobbdator, och där varken vill, eller kan, jag installera egna program.
        Men jag får skaffa mig ett zero lines kort och börja logga.

Hur bra är Lakemaster korten? Jag fiskar mest i ganska små sjöar så jag misstänker att täckningen är dålig/obefintlig där.

Kommentera

Jeg kjenner ikke Lakmaster (det finnes ikke for Norge) men jeg mistenker at du har rett. : )
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av DIFAnders Visa inlägg
            Bra tips!
            Tyvärr har jag ingen egen PC utan bara en jobbdator, och där varken vill, eller kan, jag installera egna program.
            Men jag får skaffa mig ett zero lines kort och börja logga.

Hur bra är Lakemaster korten? Jag fiskar mest i ganska små sjöar så jag misstänker att täckningen är dålig/obefintlig där.
            Jag kollade kartan på lakemaster om mina vatten var med vilket de inte var så köpte ett Navionics+ Regular 067R Svenska Sjöar då får jag köra själv med med autochart vilket jag är nöjd med, man upptäcker mycket som man inte tror finns där man tror de är med djuphålor och struktur på botten.
            https://www.comstedt.se/attachment/download/940627/690ae842ad96b546466290-Chart-List-Sweden-v1.pdf <--- se listan här
            Senast ändrad av brollann; 2026-02-04, 19:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
            72 svar
            6 186 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg tobs
            av tobs