Hej. Jag har monterat en Minn Kota Terrova i fören på min styrpulpet båt. Har satt i ett 100Ah LiPO4 batteri till den. Fick tag på ett Garmin UHD 92sv som jag ville ha i fören så man kan se allt när man står fram å kör. Drog strömmatning till lodet direkt från samma batteri som elmotorn men drog kabeln en bra bit från elmotorns kabel å upp på andra sidan båten. Vid batteriet är dom dock nära varandra. Givaren en GT54 satte jag nere på motorhuset med medföljande fäste för just detta. Drog kabeln upp och fäste med stripes längst ner på riggröret och längst upp på riggröret. Nu får jag stora störningar på lodet när jag kör elmotorn på sidevü och traditionell. Clearvü ser bra ut. Hela botten försvinner på traditionellt å på sidevü blir det brus över hela bilden. Men bara när propellern snurrar. Motorn är från 2026. Har hört att man inte ska mata lodet från samma batteri som elmotorn men har också hört att det inte ska vara något problem om man har kablar en bit ifrån varandra. Det kan ju inte vara störning på givarkabeln eller givaren då detta är ett rekommenderat sätt att montera på. På vilket sätt kan lodet störas av att de får ström från samma batteri. Svänger spänningen i batteriet på ett sätt av elmotorn så det skapar störningar. Ska prova i morgon med ett separat batteri. Nån som haft liknande erfarenhet. Ska även prova att sätta över givarkabeln till mitt bakmonterade echomap 72sv som idag får signal från aktetmonterad gt52 givare. Det lodet drivs av samma batteri som bensinmotorn. Är det inga störningar på det lodet så beror det inte på givaren. Kan tilläggas att det blir vertikala streck på traditionella även med propeller av. Följetong följer. Ska greja lite i morgon så får vi se vad som krävs. Har dock svårt att tro att givaren skulle störas av elmotorn. Då kan man ju inte montera en givare så. Då skulle man ju inte rekommendera det. Tips mottages gärna. Men inte gissningar av er som inte vet eller har erfarenhet av liknande
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Störning på Garmin 92SV från Minn Kota?
Collapse
X
-
Dagens elektronik är såpass bra att det inte borde störa varandra. Har haft elmotor och lod kopplat på samma batteri många gånger utan problem.
jag misstänker att det är virvlar/strömmar från elmotorn som är boven,
Prova ändra höjden på elmotorn och se om det blir annorlunda
-
Ekkoloddgiver montert på en elmotor som ikke er børsteløst vil som regel bety støy når motoren går. Du kan prøve å jorde elmotorens undervannshus direkte til batteriets minuspol, det pleier i det minste å redusere støyen betraktelig. Eller bytte elmotor til en børstløs variant, som Cosmoz er inne på vil børsteløse elmotorer svært sjelden gi problemer mot ekkolodd eller ekkoloddgiver. Problemet med disse elmotorene er dog en ganske drøy prislapp, i praksis begynner den rundt 50-ish.
Du bør ikke ha elmotoren og ekkolodd koblet til det samme batteriet som en permanent løsning. Det er helt OK å gjøre dette som en nødløsning, men på sikt bør du få ekkoloddet over på et annet batteri. Hver gang elmotoren din starter vil spenningen på batteriet falle, hver gang elmotoren stopper vil spenningen stige. For følsom elektronikk som et moderne ekkolodd vil dette gi deg problemer før eller siden.
Kommentera
-
Jag har nu testat med ett separat batteri å då försvann störningarna. Spelade ingen roll hur djupt eller grunt elmotorn va nersänkt. Så nu blir det ett litet 7Ah batteri till lodet. Om det inte räcker så skaffar jag ett på ca 15-20 Ah.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av nivv, 2025-04-10, 15:27
|
14 svar
607 visningar