är mitt ekolod på väg att paja?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

är mitt ekolod på väg att paja??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • är mitt ekolod på väg att paja??

    någon som kunde hjälpa mig med en liten sak. Har ett eagle classic lod i min båt, tror de är från 1998-2000 eller något sådant.

    Sista tiden har de böjat dyka upp ränder på lodet där pixlarna så att säga är borta, blir alltså bara ett streck.

    Vad kan detta bero på??

  • #2
    antar att du kollat så givaren inte är full med havstulpaner eller annan skit? får ju ett sträck på det ställe där blykulan till djupriggen ligger kanske om det sitter fullt med snäcker så flippar givaren ut.. isåfall använd propp och drevspray till givaren. sådant folk sprutar på sin innombordares drev.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
      någon som kunde hjälpa mig med en liten sak. Har ett eagle classic lod i min båt, tror de är från 1998-2000 eller något sådant.

      Sista tiden har de böjat dyka upp ränder på lodet där pixlarna så att säga är borta, blir alltså bara ett streck.

      Vad kan detta bero på??
      Med tanke på lodets ålder så skulle jag gissa på att det helt enkelt är skärmen som håller på att ge upp, den är ju uppbyggd av massa små flytande kristaller på ett kretskort (pixlar) och dem "dör" ibland och då kan ingen information visas i just den pixeln då ingen ström kommer dit och är det flera i ett område som dör så blir det som Du beskriver.
      Hade samma problem med det Lowrance X-85 från -99 som satt i min båt när jag köpte den i våras (jo säljaren hade talat om att det var fel på lodet innan)visade samma symptom och det var bara att hiva och skaffa nytt då det blivit betydligt dyrare att byta dem trasiga delarna jämfört med att köpa nytt

      Men börja självklart med att kolla allt som är gratis alltså rengör givaren och ta bort oxid på alla kontakter samt mät upp spänningen till lodet så att det får tillräckligt med ström, är det inget av det som hjälper så är det nog tyvär bara att tacka för tiden och skaffa ett nytt.

      Men hej det är ju kul med nya tekniska prylar, så ta chansen när Du får den

      Kommentera


      • #4
        tackar!!

        Har mätt spänning och det är ok, däremot inte rengjort givaren, men jag har båten på trailer så den är helt ren.

        Är säkert som du säger Rospigg, dags att börja kolla efter nytt, vilket är spännande. Har ju hänt en del på ekolodsfronten sedan jag köpte mitt.

        Har någon erfarenhet från att köpa i USA? Är det "stopp" hos tex bass pro att handla ekolod, GPS? Köpte själv ekolod från dem men de är nog 15 år sedan nu.

        Tips på någon som fortfarande skickar till Sverige?

        Kommentera


        • #5
          kolla på ebay många säljare skickar hit utan några problem + att du slipper butikernas höga frakt

          Kommentera


          • #6
            Tror att Basspro fortfarande skickar. Kan inte hitta något på deras site motstrider detta.
            Det går ju alltid att kolla med dom.
            "Hellre en dålig fiskedag än en bra arbetsdag"

            Kommentera


            • #7
              annars har du www.wmjmarine.com funkar skitbra med snabba leveransre och bra priser

              Kommentera


              • #8
                Lite info om USA

                Testade att lägga en order på ett ekolod hos Cabelas.com.

                Fick följande svar:

                "I am sorry but we are not able to ship most electronics outside of the USA, this includes sonars. Sorry for any inconveniences"

                Däremot har jag hittat ett annan firma som skickar till Sverige, och de var desutom billigare, www.marinenutz.com. Måste också tillägga att de var MYCKET trevliga och kundvänliga.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
                  någon som kunde hjälpa mig med en liten sak. Har ett eagle classic lod i min båt, tror de är från 1998-2000 eller något sådant.

                  Sista tiden har de böjat dyka upp ränder på lodet där pixlarna så att säga är borta, blir alltså bara ett streck.

                  Vad kan detta bero på??
                  Mitt Lowrance X135 började bete sig konstigt förra året med störningar i skärmbilden och tempmätaren åkte jojjo mellan noll och femtio grader på en sommarvarm fjärd. Det visade sig bero på att kablarna hängde under pulpeten på ett sätt så att det blev elektrisk störning. problemet försvann när jag löste upp kabelhärvan.
                  Nyligen upptäckte jag också att bilden och djupmätningen i hör fart (över 15 knop) blev AVSERVÄRT mycket bättre när jag ökade "Ping Speed" från 50% (defaultvärdet) till 75%. När Ping Speed är över 50% kopplas tydligen något som Lowrance kallar Hyperscroll på och skillnaden blev stor.
                  Kanske inte hjälper dig, men kan vara värt att prova.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  155 916 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 687 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                  13 svar
                  1 146 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg holden
                  av holden
                   
                  Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                  2 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg fishmark  
                  Arbetar...
                  X