Lowrance LCX-27c från USA - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance LCX-27c från USA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance LCX-27c från USA

    Jag har beställt en LCX-27c från USA och den kom idag

    Problemet jag har är att gps:en inte hittar var den "är".
    Jag har hört att det kan ta lite tid för den att hitta när den "tror" att den är i USA men att det skall funka iaf..
    Nu har jag kört initialisering om och om igen, man pekar på en position nära där man är och sen skall den söka upp satelliterna som är "där" men det blir ett blinkande frågetecken i timmar, nu har jag ställt den utomhus om det var så att den inbyggda antennen inte klarar av att vara inomhus eller nåt.

    Det kan väl inte vara så att den bara funkar "på vatten"??

    Jag har kortet Navionics 25xg..

    Nån som vet vad problemet är?

  • #2
    Ursprungligen postat av Palmert Visa inlägg
    Jag har beställt en LCX-27c från USA och den kom idag

    Problemet jag har är att gps:en inte hittar var den "är".
    Jag har hört att det kan ta lite tid för den att hitta när den "tror" att den är i USA men att det skall funka iaf..
    Nu har jag kört initialisering om och om igen, man pekar på en position nära där man är och sen skall den söka upp satelliterna som är "där" men det blir ett blinkande frågetecken i timmar, nu har jag ställt den utomhus om det var så att den inbyggda antennen inte klarar av att vara inomhus eller nåt.

    Det kan väl inte vara så att den bara funkar "på vatten"??

    Jag har kortet Navionics 25xg..

    Nån som vet vad problemet är?
    Den troliga orsaken är att antennen måste ha fri sikt mot sateliterna för att kunna hitta dem vilket den inte hade inomhus, så nu när Du flyttat ut den i det fria så borde den hitta sig själv även om det kan ta lite tid första gången, kom ihåg att montera kortet innan Du slår på strömmen så går det lättare!

    Kommentera


    • #3
      Har också dito lod/plotter som dig!

      Den har INTE inbyggd antenn! Och nej GPS-antenner tycker inte om inomhus. Så enkel sak som ett kapell på båten försämrar mottagningen något.

      /K
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Har också samma.
        Du har inte glömt att koppla dit den andra strömförsörjningskabeln? det räcker nämnligen inte med bara den till ekolodet.

        Kommentera


        • #5
          Aha... den har alltså inte inbyggd antenn då lär Du börja med att koppla in den externa antennen och den ska som sagt ha fri sikt mot sateliterna och som nämts så ärdet dubbla strömkablar på kombiinstrument

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Den troliga orsaken är att antennen måste ha fri sikt mot sateliterna för att kunna hitta dem vilket den inte hade inomhus, så nu när Du flyttat ut den i det fria så borde den hitta sig själv även om det kan ta lite tid första gången, kom ihåg att montera kortet innan Du slår på strömmen så går det lättare!
            Den lyckades inte hitta ute heller Den stog ute i minst 3 timmar...
            Kortet var monterat innan, det går att läsa kortet (jag kan välja kartor från kortet).
            Tack ändå.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av FishM Visa inlägg
              Har också samma.
              Du har inte glömt att koppla dit den andra strömförsörjningskabeln? det räcker nämnligen inte med bara den till ekolodet.
              Nej jag har anslutit bägge, men nu när jag slår på den så säger den "GPS Modulen Svarar Inte" Vet ni om den säger så för att den inte har signal eller av någon annan anledning?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
                Har också dito lod/plotter som dig!

                Den har INTE inbyggd antenn! Och nej GPS-antenner tycker inte om inomhus. Så enkel sak som ett kapell på båten försämrar mottagningen något.

                /K
                Oj då, är du säker på det?
                Det var inte med någon antenn men å andra sidan var man tvungen att köpa till givaren till lodet som tillbehör.. Så det kanske lutar åt att jag gjort missen att inte köpa någon antenn.. Ush det känns dyrt...
                Det förklarar ju problemet iaf, även om jag hade hoppats på att det var nåt annat..
                Tack iaf..

                Kommentera


                • #9
                  Undrar om du har en "självtest" som du kan köra? D.v.s. att lodet/plottern/GPS:en kan köra en spesiell inbyggd test-sekvens för att checka om allt fungerar? Jag hade det på min gamla Lowrance LMS-350A. Kolla i manualen.

                  Den inte så hyggliga biten var när min GPS-antenn pajade (LGC-1 til 350A). Fick samma medelande som du har fått nu, men behöver inte betyder att du har samma fel. Kolla kontakter och ledningar. Är det en kontakt på GPS antennens kabel eller har du fått koppla samman lösa ledningar? Om så, kolla att du har kopplat rätt, lätt att det blir fel.

                  mvh Flodström
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Palmert Visa inlägg
                    Jag har beställt en LCX-27c från USA och den kom idag
                    Nu har jag kört initialisering om och om igen, man pekar på en position nära där man är och sen skall den söka upp satelliterna som är "där" men det blir ett blinkande frågetecken i timmar
                    Undrar om du inte har följt instruktionen riktigt, läs sidan 149 ordentligt:

                    Initialize GPS
                    This command makes the unit operate as if it is sitting somewhere other
                    than its actual location. So, you and your unit could be located in Kansas
                    City, but practice navigating in the ocean off Islamorada, Florida.
                    1. With the GPS simulator off, press MENU|MENU|↓ to GPS SETUP|ENT|ENT.
                    2. A message appears, telling you to move the cursor near the desired
                    location and press ENT. When the message automatically clears, follow
                    the message instructions. Turn on the GPS Simulator.

                    3. In a moment, your present position marker arrow appears on the
                    map in the location you selected with the cursor. The unit will consider
                    that spot as its last known position until changed by either a live
                    satellite lock-on or a new simulator location.


                    hoppas det här hjälper

                    mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X