hjälp med ekolod! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med ekolod!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp med ekolod!

Har inskaffat ett lowrance x95.. tog ett i lagom prisklass som skulle kunna se djup, bottenstrukterer, leta upp fisk etc.

Problemet är att jag ser inte "bågarna" som ska visa sig på skärmen vid fisk. Och fiskeikonerna är helt värdelösa......

Båten jag kör med är ganska liten och har en 2.6 hk motor, kan det vara vibrationer från motorn som orsakar problemet? och isåfall hur ska jag åtgärda det

tack på förhand

Har du satt givaren nära prop så kan det vara kaviation från den. Du kan ha satt den i fel vinkel o s v.
    ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Kan det inte har att göra med vilken känslighet man har inställd på lodet?
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Har provat att ändra känsligheten på lodet... inte det de beror på. Däremot är det myk möjligt det är bubblor från motorn elr vibrationer. Undrar hur jag kan fixa det för känns inte som jag orkar köpa en ny båt för det -.-

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäädfiskarn Visa inlägg
          Har inskaffat ett lowrance x95.. tog ett i lagom prisklass som skulle kunna se djup, bottenstrukterer, leta upp fisk etc.

Problemet är att jag ser inte "bågarna" som ska visa sig på skärmen vid fisk. Och fiskeikonerna är helt värdelösa......

Båten jag kör med är ganska liten och har en 2.6 hk motor, kan det vara vibrationer från motorn som orsakar problemet? och isåfall hur ska jag åtgärda det

tack på förhand
          Nog inget fel alls googla "lowrance sonar tutorial" och läs noga sätt dej in i vad och hur lodet ser under ytan egentligen så kommer du upptäcka att "bågarna" du ser i simulatorn sällan förekommer lika vanligt i verkliga livet tro mej lär dej hur det fungerar och "ser" neråt, tänk på att på grunt vatten noterar fisken skuggan ovanför (din båt) och gömmer sej på botten alt flyr åt sidan, strålen din givare sänder ut funkar så här gå in i en mörk garderob med en ficklampa (ganska smalstrålig) tänd den och rikta den mot golvet allt i ljusskenet kommer lodet att visa på skärmen men inget annat allt som befinner sej utanför kan det inte se dessutom fisk som står med magen mot botten är osynlig för lodet först då den stiger 5-10 cm syns den (direkt!) även om den är mitt i träffområdet.
          Ett ganska trubbigt instrument dock nödvändigt av flera skäl, ger betydligt mer info i djupa vatten.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Fiskar du över steniga bottnar då storsten och liknande kommer lodet att se stentopparna som botten allt nedanför är osynligt närmsta solida objekt tar den för botten i det läget ibland kan man se hur lodbilden rycker fram och tillbaka beror just på detta fenomen kommer du ut på jämnbotten stannar bilden och blir lugn och fin

Kommentera

tack för alla svaren

Ska ut o testa det ytterligare

Kommentera

Lycka till, att kalla ekolod "fishfinder" är lite överskattat definitivt dock kan det ge mycket information om förutsättningarna att hitta fisk som branters läge botten beskaffenhet etc.
                Letar du pelagisk fisk på lite djup är saken annorlunda då gör det mera skäl för namnet!

Kommentera

Du får beskriva felet lite mer detaljerat. T.ex.

Hur ser bilden ut (grumsig/störningar/vit/svart?)

Har du likadan bild på skärmen om du lägger i friläget eller slår av motorn?

Hur vet du att det finns fisk under båten då inga "bågar" syns!!??

Har du en tydlig bottenbild på bildskärmen med vattendjupet angivet?

Hur långt från proppen sitter givaren?

Vilken typ av båt har du (planande, roddbåt, jolle, klinkbyggd, plastbåt etc)?
                  Senast ändrad av Flodström; 2009-04-09, 15:03.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Svarta flimmer över bilden, raka korta streck liksom när jag har den på manuell känslighet vill säga. När jag har den på automatisk känslighet ser bilden perfekt ut fast det enda jag ser är stora bottenstrukterer och djupet så klart.

När motorn är i friläge går det så klart inte att se fisk "bågarna" men fiskeikonerna funkar ganska bra här tror jag. Annars är bilden bra i friläge så förmodligen beror det på störningarna från motorn.

Har en ganska liten roddbåt(plast) och recievern sitter ca 3 dm ifrån propellern.

Fast det e kanske inte möjligt att se "bågarna" på djupet jag testat... Har inte varit längre ut än 8-9 meter. Ska testa på djupare vatten senare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 045 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs