Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Det är ju rätt kasst i så fall när det gäller, "det bästa ekolodet på marknaden"..
    Kan inte tänka mig att min placering av givaren skulle vara dålig på något sätt.
    Den sitter , som sagt, precis under kanten på skrovet.
    Men man vet ju aldrig.
    Lite kollfrågor om givarplacering kan kanske lösa något.

    Har du placerat givaren paralellt med vattenytan/botten och inte botten på båten?

    Har du kört båten i olika farter från styrfart till marschfart och haft någon som kollat på givaren under tiden och sett om det i vissa fartintervaller bildas luftbubblor runt givaren, det kan uppstå i visssa farter och vara helt borta i andra så det måste du ha koll på?

    Sitter givaren så djup att minst halva givarens höjd sticker ner underr båtbotten på den sida där det är som djupast (den sida av givaren som vetter mot motorn)?

    Har du dragit givarkabeln separat och väl ifrån div elekablar främst motorkablarna för att undvika störningar från kablage?

    Givaren är monterad på den sida av motorn där propellern trycker ner vattent, på en normal snurra är det till höger om motorn då proppen är högerroterande på de flesta snurror?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Rospigg
      Lite kollfrågor om givarplacering kan kanske lösa något.

      Har du placerat givaren paralellt med vattenytan/botten och inte botten på båten?
      Parallellt med båtens botten på skrovet

      Har du kört båten i olika farter från styrfart till marschfart och haft någon som kollat på givaren under tiden och sett om det i vissa fartintervaller bildas luftbubblor runt givaren, det kan uppstå i visssa farter och vara helt borta i andra så det måste du ha koll på?
      Nej inte direkt faktiskt, kollat lite snabbt men inte sett något utöver det vanliga, givaren har funkat två av tre turer?!

      Sitter givaren så djup att minst halva givarens höjd sticker ner underr båtbotten på den sida där det är som djupast (den sida av givaren som vetter mot motorn)?
      Nja, kanske inte halva givaren, men fästet sitter precis i nederkant på skrovet, så det betyder att givaren hamnar nån cm ner under skrovet.

      Har du dragit givarkabeln separat och väl ifrån div elekablar främst motorkablarna för att undvika störningar från kablage?
      Ja, det måste jag nog säga här. Motorkablarna går inne i skrovet, HDS-kablar utanpå.

      Givaren är monterad på den sida av motorn där propellern trycker ner vattent, på en normal snurra är det till höger om motorn då proppen är högerroterande på de flesta snurror?
      Ja den är monterad på höger sida om man tittar på aktern bakifrån.

      Jag skall ta bilder på båten i kväll.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Lite kollfrågor om givarplacering kan kanske lösa något.

        Har du placerat givaren paralellt med vattenytan/botten och inte botten på båten?
        Parallellt med båtens botten på skrovet

        Har du kört båten i olika farter från styrfart till marschfart och haft någon som kollat på givaren under tiden och sett om det i vissa fartintervaller bildas luftbubblor runt givaren, det kan uppstå i visssa farter och vara helt borta i andra så det måste du ha koll på?
        Nej inte direkt faktiskt, kollat lite snabbt men inte sett något utöver det vanliga, givaren har funkat två av tre turer?!

        Sitter givaren så djup att minst halva givarens höjd sticker ner underr båtbotten på den sida där det är som djupast (den sida av givaren som vetter mot motorn)?
        Nja, kanske inte halva givaren, men fästet sitter precis i nederkant på skrovet, så det betyder att givaren hamnar nån cm ner under skrovet.

        Har du dragit givarkabeln separat och väl ifrån div elekablar främst motorkablarna för att undvika störningar från kablage?
        Ja, det måste jag nog säga här. Motorkablarna går inne i skrovet, HDS-kablar utanpå.

        Givaren är monterad på den sida av motorn där propellern trycker ner vattent, på en normal snurra är det till höger om motorn då proppen är högerroterande på de flesta snurror?
        Ja den är monterad på höger sida om man tittar på aktern bakifrån.

        Jag skall ta bilder på båten i kväll.
        Ajdå sitter alltså givaren i vinkel snett utåt om den sitter paralellt med båtbotten?
        Om så förstår jag att det spökar för dig för då studsar det mesta av signalerna bort och det lilla som kommer tillbaka till givaren (som är både sändare och mottagare) är inte mycket och då blir det inte mycket resultat på skärmen heller!!

        Det är mycket viktigt att givarens botten är paralell med vattenytan och också med sjöbotten (oavsett om den är lite kuperad) för att signalerna ska studsa korrekt rakt ner i botten och rakt upp igen tillbaka till givarens mottagare och visas på skärmen, sitter den inte så utan som jag misstänker att undersidan pekar utåt höger om båda sidorna på fästet är i kant med båtbotten så lär du få montera om det för att få det att funka!

        Att det funkar ibland och ibland inte med en sån montering beror på hur gynsamma förhållandena är, bra förhållanden så funkar det acceptabelt men när det är sämre förhållanden så tappar den för mycket och det blir skit av alltihopa.

        Ska kika på bilderna sedan när du fått upp dem.

        Kommentera


        • Bowen

          Hej Bowen!

          Det låter som givaren sitter felmonterad!
          Ditt HDS är ett digitalt ekolod med ca3000w rms uteffekt!!!!
          Det motsvarar ca 30000watt analog uteffekt!
          Som reference så har den tidigare/föregångaren till HDS serien ca 500w rms "analog" uteffekt! Dvs du ska kunna åka över mycket stora djup i hög hastighet utan tappa botten kontakt med ditt nya HDS lod!
          Jag kör en HDS-5 på min Ryds 510 gti, toppar 34 kn/gps hastighet har kört över ett djup på 55 meter utan att lodet tappar botten kontakt!
          Lägg in några bilder så så ska du få några mycket användbara råd för ett lyckat montage!

          Mvh Peder

          Kommentera


          • Holder botnen på 430m i 30knop med 83/200kHz og HDS. Hvis du vil ha topp ytelse i store hastigheter skal du montere en B60 svinger. Har en koblet B60 til et Furuno FCV-620 lodd og kan lokalisere fisk i 30knop.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av pedreus Visa inlägg
              Hej Bowen!

              Det låter som givaren sitter felmonterad!
              Ditt HDS är ett digitalt ekolod med ca3000w rms uteffekt!!!!
              Det motsvarar ca 30000watt analog uteffekt!
              Som reference så har den tidigare/föregångaren till HDS serien ca 500w rms "analog" uteffekt! Dvs du ska kunna åka över mycket stora djup i hög hastighet utan tappa botten kontakt med ditt nya HDS lod!
              Jag kör en HDS-5 på min Ryds 510 gti, toppar 34 kn/gps hastighet har kört över ett djup på 55 meter utan att lodet tappar botten kontakt!
              Lägg in några bilder så så ska du få några mycket användbara råd för ett lyckat montage!

              Mvh Peder
              Tack för tipsen och faktan!, Ja jag slänger upp lite bilder.

              Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
              Holder botnen på 430m i 30knop med 83/200kHz og HDS. Hvis du vil ha topp ytelse i store hastigheter skal du montere en B60 svinger. Har en koblet B60 til et Furuno FCV-620 lodd og kan lokalisere fisk i 30knop.
              Nej jag behöver inget extravagant, utan bara en fungerande maskin i moderata hastigheter i en helt vanlig skuta
              I mina ögon borde det bara funka.

              Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Ajdå sitter alltså givaren i vinkel snett utåt om den sitter paralellt med båtbotten?
              Om så förstår jag att det spökar för dig för då studsar det mesta av signalerna bort och det lilla som kommer tillbaka till givaren (som är både sändare och mottagare) är inte mycket och då blir det inte mycket resultat på skärmen heller!!

              Det är mycket viktigt att givarens botten är paralell med vattenytan och också med sjöbotten (oavsett om den är lite kuperad) för att signalerna ska studsa korrekt rakt ner i botten och rakt upp igen tillbaka till givarens mottagare och visas på skärmen, sitter den inte så utan som jag misstänker att undersidan pekar utåt höger om båda sidorna på fästet är i kant med båtbotten så lär du få montera om det för att få det att funka!

              Att det funkar ibland och ibland inte med en sån montering beror på hur gynsamma förhållandena är, bra förhållanden så funkar det acceptabelt men när det är sämre förhållanden så tappar den för mycket och det blir skit av alltihopa.

              Ska kika på bilderna sedan när du fått upp dem.
              Nej jag skrev nog snett, självklart förstår jag hur den skall sitta. Och jag tycker den sitter ok, se bilderna. Och måste man vara noggrannare än så, ja då är lodet i min mening skit. Jag menar båten rör ju sig i sjö osv. med. Eller är jag mer efterbliven än jag tror? Se bilder
              Bifogade filer
              Senast ändrad av Bowen; 2010-05-03, 20:21.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • Givaren sitter nog för nära motorn.

                Kommentera


                • Thobbe, Nja, jag tvivlar på det.

                  Det satt föressten ett ganska avancerat humminbird i 4.000:- klassen på innan, givaren satt på precis samma ställe. Det funkade utan några problem.
                  Senast ändrad av Bowen; 2010-05-03, 21:04.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • Det står att man inte ska montera givaren närmare än en fot (ca: 30 cm) från motorn m.m.
                    Så det kan kanske vara där bekymret liggger?
                    Ola

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                      Thobbe, Nja, jag tvivlar på det.

                      Det satt föressten ett ganska avancerat humminbird i 4.000:- klassen på innan, givaren satt på precis samma ställe. Det funkade utan några problem.
                      Om du läser i intruktionsboken så ser du hur du ska montera givaren rätt.
                      Givaren minst en fot från propellern och givaren ska inte vara längre nedanför båtbotten än halva givarkropen.
                      När du kör båten i hög fart kolla ned bakom aktern och se vart du har så rent vatten från turbulens och bubblor och montera givaren där

                      http://mediabase.edbasa.com/kunder/n...24%2F0001051_2 pages


                      http://teamchar.blogspot.com/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 014 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 966 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      489 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X