Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En "kvalificerad" gissning efter att ha sett bilderna och läst om den gamla givaren.

    Personligen skulle jag inte montera givaren där och på det viset, den sitter i en fördjupning och i vinkeln som är till höger om den bildas turbulens pga vinkeln i skrovet och dessutom vinklar det åt 2 häll både vertikalt och horisontelt samt att den är för nära propellern och riggen för att få störningsfritt vatten och dessa saker jobbar ihop.

    Sedan skulle jag montera den rakt efter vattenytan och mera till höger på den platta delen där det är mindre störning, och av vad jag kan se av bilden finns ingen steglist där men ser en liten sådan precis framför givarens nuvarande plats eller är det en synvilla på bilden, svår vinkel men ser jag rätt så är det också ett problem.

    Att den gamla givaren funkade kan mycket väl bero på att fästet var annorlunda så att givaren kom i ett annat läge och det är små marginaler för att få det att funka optimalt.

    Hade ett lod förut på gamla Bustern som inte ville funka i planingsfart, men efter att ha sänkt den ca 5mm och vinklat ner givaren några få grader så blev det perfekt och den hängde med felfritt i upp till +30 knop, så du får finlira lite också för det är ofta som första inställningen inte funkar, prova att sänka bakänden på givaren några grader också så får den bättre sikt framåt och kan hänga med bättre.

    Kommentera


    • Håller med Rospigg till fullo!

      Ta en polare som kör båten i full hastighet medan du tittar ner vid akterspegeln,
      där du har det klaraste vattnet ska givaren sitta!
      Se till att givarfästet inte sticker nedanför vinkeln där aktespegeln o botten möts
      för då kan turbulens uppstå!
      Givaren består av två halvor (ser ut som en rand på sidan av givaren)den nedre halvan ska vara placerad strax nedan båtbotten!
      Givaren ska ha en ca lutning på ca 5 grader där bakte delen(hälen på givaren )ska vinklas ner!
      Ge inte upp för du har ett mycket "tekniskt sett" bra lod men personligen så tycker jag att det praktiska användandet har blivit krångligare gämfört med tidigare modeller,men det kanske är en vane sak

      Mvh Peder

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Thobbe.B Visa inlägg
        Givaren sitter nog för nära motorn.
        Det verkar som du hade rätt, i stand corrected

        Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Det står att man inte ska montera givaren närmare än en fot (ca: 30 cm) från motorn m.m.
        Så det kan kanske vara där bekymret liggger?
        Ajajaj,.. Jag som trodde jag hade fått till den bra.

        Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
        Om du läser i intruktionsboken så ser du hur du ska montera givaren rätt.
        Givaren minst en fot från propellern och givaren ska inte vara längre nedanför båtbotten än halva givarkropen.
        När du kör båten i hög fart kolla ned bakom aktern och se vart du har så rent vatten från turbulens och bubblor och montera givaren där

        http://mediabase.edbasa.com/kunder/n...24%2F0001051_2 pages
        Bra tips så skall jag göra, Tack.

        Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        En "kvalificerad" gissning efter att ha sett bilderna och läst om den gamla givaren.

        Personligen skulle jag inte montera givaren där och på det viset, den sitter i en fördjupning och i vinkeln som är till höger om den bildas turbulens pga vinkeln i skrovet och dessutom vinklar det åt 2 häll både vertikalt och horisontelt samt att den är för nära propellern och riggen för att få störningsfritt vatten och dessa saker jobbar ihop.

        Sedan skulle jag montera den rakt efter vattenytan och mera till höger på den platta delen där det är mindre störning, och av vad jag kan se av bilden finns ingen steglist där men ser en liten sådan precis framför givarens nuvarande plats eller är det en synvilla på bilden, svår vinkel men ser jag rätt så är det också ett problem.

        Att den gamla givaren funkade kan mycket väl bero på att fästet var annorlunda så att givaren kom i ett annat läge och det är små marginaler för att få det att funka optimalt.

        Hade ett lod förut på gamla Bustern som inte ville funka i planingsfart, men efter att ha sänkt den ca 5mm och vinklat ner givaren några få grader så blev det perfekt och den hängde med felfritt i upp till +30 knop, så du får finlira lite också för det är ofta som första inställningen inte funkar, prova att sänka bakänden på givaren några grader också så får den bättre sikt framåt och kan hänga med bättre.
        Det är så komplicerat alltså. Båten/motorn får sig en översyn på verkstaden nu, men när den kommer hem skall den flyttas och trimmas in.

        Ursprungligen postat av pedreus Visa inlägg
        Håller med Rospigg till fullo!

        Ta en polare som kör båten i full hastighet medan du tittar ner vid akterspegeln,
        där du har det klaraste vattnet ska givaren sitta!
        Se till att givarfästet inte sticker nedanför vinkeln där aktespegeln o botten möts
        för då kan turbulens uppstå!
        Givaren består av två halvor (ser ut som en rand på sidan av givaren)den nedre halvan ska vara placerad strax nedan båtbotten!
        Givaren ska ha en ca lutning på ca 5 grader där bakte delen(hälen på givaren )ska vinklas ner!
        Ge inte upp för du har ett mycket "tekniskt sett" bra lod men personligen så tycker jag att det praktiska användandet har blivit krångligare gämfört med tidigare modeller,men det kanske är en vane sak

        Mvh Peder
        Jag skall inte ge upp, tack för er tid och väldigt bra tips.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • Det är lugnt å lycka till, skit fiske.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Båten/motorn får sig en översyn på verkstaden nu, men när den kommer hem skall den flyttas och trimmas in.
            Jag kollade till givaren idag, Jag flyttade upp den lite i dom ovala hålen i fästet, det var inte så mycket, men lite i alla fall, jag provar så.

            Att sätta den längre ut, åt höger, på akterspegeln vet jag inte hur jag skall göra riktigt då akterspegeln är vinklad på det vertikala planet där (säger jag rätt nu?)
            Således blir den vriden, dvs inte vinkelrät mot båtens mittlinje.

            Jag ser nu att den kanske är ganska nära drevet när man svänger fullt, men inget är i vägen liksom..

            Jag får se hur den lirar till helgen i alla fall.
            Bifogade filer
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Jag kollade till givaren idag, Jag flyttade upp den lite i dom ovala hålen i fästet, det var inte så mycket, men lite i alla fall, jag provar så.

              Att sätta den längre ut, åt höger, på akterspegeln vet jag inte hur jag skall göra riktigt då akterspegeln är vinklad på det vertikala planet där (säger jag rätt nu?)
              Således blir den vriden, dvs inte vinkelrät mot båtens mittlinje.

              Jag ser nu att den kanske är ganska nära drevet när man svänger fullt, men inget är i vägen liksom..

              Jag får se hur den lirar till helgen i alla fall.
              Jag skulle ha flyttat givaren länger åt höger så här
              Bifogade filer


              http://teamchar.blogspot.com/

              Kommentera


              • Jag skulle ha flyttat givaren länger åt höger så här
                Det är ju bara det att den placeringen gör att givaren blir vinklad som du kan se på sista bilden. Blir lite mer stök än att bara flytta den då, får lägga nån vinklad distans eller så kanske..
                Senast ändrad av Bowen; 2010-05-05, 19:33.
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • Sätt en kil på högra fästet av plast eller vattentåligt trä så kommer den att sitta rakt iaf!!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Sätt en kil på högra fästet av plast eller vattentåligt trä så kommer den att sitta rakt iaf!!
                    Ja det får bli så om den inte funkar felfritt vid nästa runda.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • Svingeren din ser ut til å stå alt for lavt. Center på selve giveren (spitsen i front) skal stå i samme plan som botnen på båten.

                      Det er også smart å tilte giveren litt slik at bakenden av giveren står litt lavere enn fronten.
                      Senast ändrad av TeamScuirus; 2010-05-05, 21:50.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 014 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 966 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      489 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X