Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det nån som fått AIS att fungera? Jag trodde att jag skulle kunna söka på fartyg och se deras AIS-info men har inte hittat någon sån info trots att jag använt sökfunktionen i min HDS och jag antar att de fartyg jag sett har AIS.
    Nån som vet om det fungerar?
    Ola

    Kommentera


    • Du måste ha en extern AIS mottagare för att kunna få in den infon till HDS skärmen
      http://trueheading.se/files/document....5_Svenska.pdf


      http://teamchar.blogspot.com/

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg


        Tyvärr har man inget val, man köper ju färdiga sjökort och då är man slav under vad tillverkarna har för "hårdvara"/kort.



        Jag kör ett navionics platinum. Det är väl det nyaste och bästa man kan ha. Så där ligger nog inte problemet, i alla fall inte ett problem man kan fixa.
        Jag laddade ner handboken för HDS 8 och HDS 10
        Där kunde jag läsa att det är två kortläsare(vet inte om HDS 8 har dubbla)
        De skiljer sig från varandra och det är ju en möjlighet att de har olika läshastigheter också.
        Provat att se ifall fenomenet händer i båda läsarna?

        Kommentera


        • Hej. HDS-8 kör jag med den har dubbla läsare och det är den högra dom är snabbare! Lycka till!

          Mvh. Kellén
          http://tokfishingteam.blogspot.com

          Kommentera


          • HDS5 och 7 har endast en kortplats som då är en höghastighetsläsare, medans 8 och 10 har två kortplatser där bara den ena är höghastighetsläsare och det är i den som sjökortet ska sitta man ser skillnaden på att den är märkt med ett + vill minnas att det är den högra läsaren som är höghastighet men kolla på märkningarna!1

            Sitter sjökortet i den andra läsaren blir det hackigt och långsamt eller tom tappar bort kortet helt periodvis, den är enbasrt till för att ladda in uppgraderinga och spara backuper på rutter samt WP!

            Kommentera


            • Japp så är det, och jag har bara snikvarianten HDS-7 således endast en läsare. Så det är inte problemet med segheten..

              Jag har dock funderat på hur jag går till väga för att spara saker från maskinen, eller samla in data för att använda Dr. Depth.

              Tips på detta?!
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Japp så är det, och jag har bara snikvarianten HDS-7 således endast en läsare. Så det är inte problemet med segheten..

                Jag har dock funderat på hur jag går till väga för att spara saker från maskinen, eller samla in data för att använda Dr. Depth.

                Tips på detta?!
                Det är något som jag också är intresserad av att veta.
                En kompis har bestämt sig för att skaffa en HDS 5, det enda som återstår är att hämta den i Varberg har jag för mig.
                Vi hade tankarna att markera upp djupbranter och annat i en sjö, spara det och sedan göra en ordentlig djupkarta(eller komplettera en befintlig) med Dr.Depth.
                Men ingen av oss har någon aning om hur man ska gå tillväga så en liten guide vore verkligen uppskattat

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                  Du måste ha en extern AIS mottagare för att kunna få in den infon till HDS skärmen
                  http://trueheading.se/files/document....5_Svenska.pdf
                  Tackar, då satt jag en timme och svor i onödan alltså.
                  Det är lite oklar info tycker jag i manualer o.s.v.
                  Ola

                  Kommentera


                  • Hej!
                    Jag har just köpt ett HDS-5x som jag tänkt avända till verticalfiske på djup ned till cirka 20 m.Det är mycket inställningar och ganska krångligt.Finns det någon som kan dela med sig med lite tips om inställngar på detta lod.Pinghastighet,färgskala,känslighet och allt annat.Tacksam för svar

                    Kommentera


                    • Uppdatering 3.5 till HDS

                      Är det nån som laddat in det i sin enhet ännu ?
                      Jag har provat men min HDS-5 tar inte uppdateringen från kortet av nån anledning.
                      Vet inte om jag gör nåt fel, kortläsaren fungerar iaf i till att ladda ner det man spelar in och att läsa sjökort så jag fattar ingenting såvida det inte är nåt fel med uppdateringsfilen.

                      Mvh

                      Janne

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 024 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 967 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X