Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

    Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
    Här finns lite funderingar och även en länk till allas vår vän Erik(Team Colibri) där han visar skillnader mellan gen2 och gen3.
    Tack! Jag visste att jag sett detta någonstans
    Nu får jag nog mer anledningar till att byta ut ett väl fungerande lod till nåt roligare
    Senast ändrad av Bowen; 2015-06-22, 07:40.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • Fråga ang HDS 7 Touch Gen2:

      Senaste tiden så har jag på mitt ekolod fått ett "streck" på 2m som inte går att få bort !?

      Är iofs oftast ointressant att se vad som finns från ytan ner till 2m men det är ändå lite störande när man bonntrollar och kör djupangivelsen i autoläge och man ser strecket hela tiden...

      Var inte så tidigare på säsongen utan det har blivit så på senare tid !?

      Kommentera


      • Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

        Hur kopplar man ihop en gen 1 med ett gen3?
        Kan inte riktigt hitta denna info? Räcker det med en kabel mellan dom, nmea eller vad det heter, eller måste man ha nån nätverksgrej med?
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Hur kopplar man ihop en gen 1 med ett gen3?
          Kan inte riktigt hitta denna info? Räcker det med en kabel mellan dom, nmea eller vad det heter, eller måste man ha nån nätverksgrej med?
          Et lite forbehold om at jeg ikke har prøvd. Men jeg har satt Simrad NSS Evo2 i nettverk med HDS Gen 1 og det fungerte fint. NSS Evo2 er Simrads svar på HDS Gen 3.

          Med ethernet vil de dele ekkolodd, structurescan og synkronisere waypoints. Ethernet er en kabel, grå med gule kontakter.
          Med NMEA2000 vil de kunne dele posisjon og dimmes samtidig. NMEA2000 er et nettverk i seg selv med eget strømforbruk og krever et NMEA Starter Kit for at du skal komme i gang.

          Vær obs på at wifi-funksjonen i Gen 3 ikke er kompatibel med Gen 1. Så det kan tenkes at du må slå av din Gen 1 for å bruke denne funksjonen på din Gen 3.
          Team Colibri

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Fråga ang HDS 7 Touch Gen2:

            Senaste tiden så har jag på mitt ekolod fått ett "streck" på 2m som inte går att få bort !?

            Är iofs oftast ointressant att se vad som finns från ytan ner till 2m men det är ändå lite störande när man bonntrollar och kör djupangivelsen i autoläge och man ser strecket hela tiden...

            Var inte så tidigare på säsongen utan det har blivit så på senare tid !?
            Det er ikke så enkelt som at du har et sprangsjikt i sjøen din på 2 meters dyp akkurat nå?
            Team Colibri

            Kommentera


            • Tror inte det för strecket är där oavsett vilken sjö jag fiskar på.
              Vad tusan kan det vara då?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Et lite forbehold om at jeg ikke har prøvd. Men jeg har satt Simrad NSS Evo2 i nettverk med HDS Gen 1 og det fungerte fint. NSS Evo2 er Simrads svar på HDS Gen 3.

                Med ethernet vil de dele ekkolodd, structurescan og synkronisere waypoints. Ethernet er en kabel, grå med gule kontakter.
                Med NMEA2000 vil de kunne dele posisjon og dimmes samtidig. NMEA2000 er et nettverk i seg selv med eget strømforbruk og krever et NMEA Starter Kit for at du skal komme i gang.

                Vær obs på at wifi-funksjonen i Gen 3 ikke er kompatibel med Gen 1. Så det kan tenkes at du må slå av din Gen 1 for å bruke denne funksjonen på din Gen 3.
                Ja ok, inte helt enkelt då alltså.
                Ogillar när det inte riktigt lirar "plug n play"
                Jag hade velat kunna ha typ plottern på gen1 kanske. Och det andra på den nya kanske. Men det kan jag ju ändå om Jag kör dom separat iofs. Humm jag får fundera lite.
                Jag vill inte behöva stänga av och på beroende på vad jag vill göra i alla fall.
                Men det låter som en Ethernet-kabel skulle Vara den smidigaste lösningen i så fall för mig?
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • Ja, ethernetkabel er det du trenger.

                  Streken din kan komme av en giver som ikke er helt seg selv lengre Henke.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • Irriterande problem med Lowrance Touch 7 Gen 3

                    Jag har nyligen köpt en Low Touch 7 G3, ett lod som överträffat alla förväntningar men som trots det kanske inte är fulländat.

                    Var ute igår och fick då uppleva 2 problem som jag tänkte kolla om någon annan HDS ägare känns vid samt lösning.

                    Ett problem som jag upplevt förut på ett annat vatten är att bilden fylls upp precis som om givaren skulle stå mot botten, se bild. Har löst detta mha diverse omstarter samt dra ut givarkontakten. Igår ville det dock ej släppa så körde på och då avtog problemet.

                    Efter att problemet ovan uppstod började bilden "lagga". Frammatningen var inte jämn, och det var ca 0,5s fördröjning i realtidsfönstret vilket gjorde mig galen när jag försökte vertikala.

                    Det skumma är att dessa fenomen bara dök upp när jag skulle korrigera djupinställningar, frekvens mm.

                    Fiskade Mälaren på djup 15-50m, 200khz, 80-85% känslighet, manuellt djup 3-15m, den vita paletten.

                    Intressant att höra om någon upplevt liknande samt hur jag unviker dessa problem framöver, det finns ju troligen inget som är så irriterande som när tekniken inte fungerar på sjön!


                    På bilden har jag precis bytt mellan 83>>200khz
                    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	992,9 KB
ID:	1777972

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                      Ja, ethernetkabel er det du trenger.

                      Streken din kan komme av en giver som ikke er helt seg selv lengre Henke.
                      Får ta och testa med polarens givare och se om det blir någon skillnad..
                      Tack för tipset !

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X