Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Nu har jag bestämt mig att det blir en HDS10
    Men är det någon som har koll på vad för givare man bör ha, en akterspegelsgivare, genomgåendegivare eller en inombordsgivare?

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Douglas Visa inlägg
      Nu har jag bestämt mig att det blir en HDS10
      Men är det någon som har koll på vad för givare man bör ha, en akterspegelsgivare, genomgåendegivare eller en inombordsgivare?
      Ett mycket klokt val så jag kan bara grattulera och välkomna Dig till klubben när den väl anländer, den akterspegelsgivare som passar till är mycket bra och lätt att montera, inombordsgivare kräver mera kunnande för att få bra placerad men om den hamnar rätt ger det bra resultat men inte helt lätt.

      Men valet beror mycket på vilken båt Du har och vilka vatten Du fiskar i, min aktergivare är dubbelfrekvens på 83/200khz vilket passar mina behov bäst, finns även 50/200 om Du fiskar mera havsfiske på stora djup, men jag kör min på 200khz även när det är 250m djupt och det funkar hur bra som helst.

      Kommentera


      • #33
        Ok,
        Då blir det troligt en akterspegelsgivare. Ja de blir mesta dels skärgårds fiske här i sthlm och några svängar på mälaren och dra någon gös blir det oxå. Trolling efter lax och öring kommer det nog inte att bli dom närmaste året i min båt ännu.

        Kommentera


        • #34
          Hvis du fisker mest på 50m eller grunnere er 83/200kHz hekksvingeren det beste valget. For større djup vil jeg for en planende båt rekomendera den gjennomgående 50/200kHz svingeren B60. Har begge disse svingerene på min båt, 83/200kHz for HDS-5 og B60 for Furuno FCV-620.

          Kommentera


          • #35
            Kanske OT eller ute på hal is:
            OM jag förstått rätt så får man med Natic Path när man köper en HDS-plotter.
            I så fall, är inte halva grejen att man ska ha platinumkorten för att HDS visa nån skillnad?

            VOre kul att höra om nån provat båda korten.
            Ola

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Kanske OT eller ute på hal is:
              OM jag förstått rätt så får man med Natic Path när man köper en HDS-plotter.
              I så fall, är inte halva grejen att man ska ha platinumkorten för att HDS visa nån skillnad?

              VOre kul att höra om nån provat båda korten.
              Det enda jag vet om detta är att De första HDS enheterna som kom till Sverige hade en mjukvara som inte kunde läsa Platinum korten pga ett fel från Lowrance, då skickade man med Nautic Path kort som den kunde läsa och dessa maskiner uppgraderades senare för att klara Platinum korten, den uppgraderingen kom den 15/5.

              Det som jag fått förklarat att det skiljer på är detaljrikedommen då Nautic Path mera är översiktskort och saknar specialer för hamanr mm samt vissa djupkurvor främst inne i skärgården vilket ju kan bli bekymmersamt vid skärgårdsnavigering.

              Men jag har inte testat båda då jag valde att senarelägga min leverans så att den nämda uppgraderingen kommit och var gjord på den enhet jag fick hem så den läste Platinum direkt.

              Kommentera


              • #37


                Hej,
                tänkte bara tipsa om en schysst webbutik i England som innehas av en kille som heter John Grandshaw:

                http://www.jgtech.com/index.htm


                Fick precis hem en HDS-plotter + Navionics platinum därifrån och det funkade helt perfekt. Dessutom en trevlig kille att ha att göra med.

                Priset skäms inte heller för sig - tog in priser runt om i GB innan jag beställde och JGTech var billigast tillsammans med opersonliga storkedjan http://www.cactusnav.com/.

                Ca 35% billigare än billigaste jag kunde hitta i Sverige blev det (bara websök, utan prutförsök).
                Senast ändrad av Hejan; 2009-06-26, 10:37. Anledning: Tydligare

                Kommentera


                • #38
                  En snabb fråga ifall någon är online!

                  Är det samma strömkontakt till HDS10 som det är till en LCX 112C??

                  Har gjort ett litet byte och hoppas att jag möjligtvis slipper dra om kabel?

                  Tänkte ta en testtur imorgon och kände att det vore skönt att veta hur det ligger till, men det borde vara samma kontakt, tycker det ser så ut.

                  Kommentera


                  • #39
                    Det er samme kontakt på ledningene, men ledningene er forskjellige. Det er ikke noe problem å bruke LCX112C ledningen til HDS.

                    Hvis du planlegger å bruke NMEA 2000 nettverket sammen med HDS må du inn med en Power insertion kabel. HDS powrer ikke NMEA 2000 via seperate ledninger til hovedenheten slik som LCX.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
                      Det er samme kontakt på ledningene, men ledningene er forskjellige. Det er ikke noe problem å bruke LCX112C ledningen til HDS.

                      Hvis du planlegger å bruke NMEA 2000 nettverket sammen med HDS må du inn med en Power insertion kabel. HDS powrer ikke NMEA 2000 via seperate ledninger til hovedenheten slik som LCX.
                      Jag märkte att det var samma nu idag när jag bytte bygel osv.

                      Har inte kopplat något via NMEA i nuläget även om jag funderat på att koppla ihop mina enheter, har dock inte känts tillräckligt viktigt ännu.

                      Men vilket instrument det var!!!! Vilket lod! En ren fröjd att fiska med.


                      Uppdaterade med programvaran länkad ifrån Sportmanships hemsida, Hann aldrig testa den dock. Någon som vet ifall plottern vänder djupsiffrorna rätt med nya programvaran?? Och om kurspilen tillkommer, saknade den kände jag.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X