Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    I instruktionsboken står det 10 till 18 volt ,så antingen är batteriet oladdat eller har det ev gått en cell .Har en cell pajat cå levererar inte batteriet mer än 10 volt i bästa fall .
    "HalvDan var här"

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Den som de flesta liknande instrument och datorer arbetar inom ett min och max område när det gäller strömstyrka och ligger ditt batteri under det som är min så startar den inte, väldigt enkelt och logiskt.

      Har du underhållsladdat det batteriet under vintern eller har det bara stått i båten utan underhåll?
      Har du inte en multimeter så skaffa en ett oumbärligt hjälpmedel när man håller på med båt el och kostar inte många kronor på BT eller Classe i sjön, du måste ha koll på hur många volt ditt batteri levererar, lika så måste du kunna mäta laddström när motorn är igång så du vet att det också funkar.

      När du har fått igång din HDS så ställ in den för att visa internspänningen hela tiden på skärmen, nyttig info om hur läget är med batteriet och laddningen.
      Ok, tack skall du ha, Jag har en multimeter, hade den bara inte med mig till båten, (föräldrarnas hus..)
      Vad gäller underhållsladdningen så vet jag inte riktigt, jag köpte båten från firma, och när jag testade båten startade den omedelbums, men sen körde jag hem den och så har den stått på land igen i ett par veckor.
      Men men, inte mycket att spekulera om, Multimeter skall med i morgon och så får jag börja mäta.
      Tack för all hjälp, jag får snart skeppa iväg en flaska med gott i åt ditt håll

      I instruktionsboken står det 10 till 18 volt ,så antingen är batteriet oladdat eller har det ev gått en cell .Har en cell pajat cå levererar inte batteriet mer än 10 volt i bästa fall .
      Undra om motorn skulle orka sparka igång i så fall? Men men, jag får se i morgon hur det ligger till
      Jag laddar batteriet i natt med utifall att det var kass kräm..
      Tack!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #63
        Kan du starta motorn på batteriet så lär det vara tillräckligt hög spänning för att driva en plotter/ekolod antar jag.
        Ola

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
          Kan du starta motorn på batteriet så lär det vara tillräckligt hög spänning för att driva en plotter/ekolod antar jag.
          Ja så måste det ju vara.

          Men nu skall jag berätta vad felet var, kanske kan någon dra nytta av kunskpen i framtiden..
          SÄKRINGEN! Kollade den bara ytterst halvhjärtat i går, men efter att mätt massa ställen idag uppdagades den svårknäckta nöten..
          Jaja, skönt att det inte var något annat i alla fall. Dock så verkar ingen mack ha 3 ampere (?) säkringar.
          Går det bra med liknande styrka?
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Ja så måste det ju vara.

            Men nu skall jag berätta vad felet var, kanske kan någon dra nytta av kunskpen i framtiden..
            SÄKRINGEN! Kollade den bara ytterst halvhjärtat i går, men efter att mätt massa ställen idag uppdagades den svårknäckta nöten..
            Jaja, skönt att det inte var något annat i alla fall. Dock så verkar ingen mack ha 3 ampere (?) säkringar.
            Går det bra med liknande styrka?
            Hehe ja så kan det gå och lärdommen du bör dra av detta är att alltid kolla säkringar noga när elektronik slutar funka utan synbar anledning, dessutom så köp några i reserv när du hittar rätt modell så är du garderad om detta händer ute på sjön.

            Självklart ska dessa reservare alltid ligga i båten ihop med verktygslådan som också bör innehålla en omgång reservtändstift samt säkringar till både motorn och andra förbrukare i rätt styrkor och gärna min 2 i reserv, kan verka överambitiöst men har hjälpt mig många gånger när saker krånglat under fisketurer, borde vara lika naturligt att ha dessa delar med sig som att ha reservbränsle ombord men så verkar det inte vara för alla.

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Ja så måste det ju vara.

              Men nu skall jag berätta vad felet var, kanske kan någon dra nytta av kunskpen i framtiden..
              SÄKRINGEN! Kollade den bara ytterst halvhjärtat i går, men efter att mätt massa ställen idag uppdagades den svårknäckta nöten..
              Jaja, skönt att det inte var något annat i alla fall. Dock så verkar ingen mack ha 3 ampere (?) säkringar.
              Går det bra med liknande styrka?
              Lägre Ampere på säkringen kan du ju alltid sätta dit, men högre är ju inget att rekommendera.
              Man har ju valt 3 A av någon anledning.
              Ola

              Kommentera


              • #67
                Ok tack skall ni ha, letar upp 3 amp då.
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #68
                  Hej alla LOWRANCE freak !

                  Står i valet och kvalet, En Lowrance HDS-7M ( kör separat lod) eller Standard Horizon 7" Advansea 7" Geonav 7" Interphase 7" alla betydligt billigare än Lowrancen ? Lowrancens skärm är ju bara 6,4" trotts namnet HDS-7.

                  En annan fråga, , Jag fiskar som du rospiggen i området Öregrundsgrepen ner runt singö mm, men vill även ha karta för att åka över till Åland. Kartorna är ju så knepigt indelade i områden så jag vet fasiken inte hur man ska välja. Om jag tar den som täcker Roslagen å mälaren får jag inte med Åland, bli det svart i plottern när jag kommer över till Åland då????

                  Köper jag även det kort som täcker Åland så hamnar jag i samma bryderi om jag åker norrut, har bekanta i Hållnäs skärgård upp mot Gävle.

                  Alternativet verkar vara att köpa det stora kortet som täcker hela Östersjön men får jag sämre detaljprecision då än om jag tar ett områdeskort som det över roslagen tex. det är ju där jag kommer att vara till 90%.

                  Nästa fundering är att jag tänkte montera min plotter fast i pulpeten flushmonterad bara för att det ser snyggt ut. Inbillar mig att det blir mindre skak å vibrationer då än om den sitter på en bygel uppe på pulpeten? Hur skulle ni välja?

                  Tacksam för alla synpunkter.

                  Får känslan av att även säljarna klart rekommenderar Lowrancen, kanske bör bränna dom tusingar extra det innebär...
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #69
                    Körde min HDS för första gången idag, Plottern funkade fint, något seg måste jag säga när man zoomade, kartan liksom "hängde" kvar en stund eller blev vit på ena sidan.
                    Förutom det var det ok. Jag har liksom inget att jämföra med, men skall jag vara ärlig så hade jag förväntat mig mer, dyraste, nyaste på marknaden, med det bästa? sjökortet, (platinum)
                    Ekolodet testade jag knappt, hade ingen användning för det idag. Fint och färgglatt var det i alla fall.

                    Sen så är 7" för lite (6,4..) som att kolla "Avatar" på en skärm stor som en tändsticksask.
                    Sjukt att inte någon slår sig in på plotter/ekolodsmarknaden med hälften så dyra, dubbelt så stora maskiner. Utrymmet finns ju i teknologin..

                    Jaja, rolig pryl i alla fall!
                    Senast ändrad av Bowen; 2010-04-10, 18:51.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                      Körde min HDS för första gången idag, Plottern funkade fint, något seg måste jag säga när man zoomade, kartan liksom "hängde" kvar en stund eller blev vit på ena sidan.
                      Förutom det var det ok. Jag har liksom inget att jämföra med, men skall jag vara ärlig så hade jag förväntat mig mer, dyraste, nyaste på marknaden, med det bästa? sjökortet, (platinum)
                      Ekolodet testade jag knappt, hade ingen användning för det idag. Fint och färgglatt var det i alla fall.

                      Sen så är 7" för lite (6,4..) som att kolla "Avatar" på en skärm stor som en tändsticksask.
                      Sjukt att inte någon slår sig in på plotter/ekolodsmarknaden med hälften så dyra, dubbelt så stora maskiner. Utrymmet finns ju i teknologin..

                      Jaja, rolig pryl i alla fall!
                      Det är inte riktigt med din maskin för så beter den sig inte när den är OK, vill minnas att jag tipsade om uppgradering för min gjorde just som din innan jag uppgraderade dem, sedan försökte jag få reda på om 7.an har 1 eller 2 kortplatser om den har två så se till att sjökortet sitter i den som är höghastighets ska finnas ett plustecken vid den platsen vill jag minnas, jag monterade mitt i fel för 10.an har två platser och kartan var hur seg som helst, men i rätt kortplats så är den tvärsnabb.

                      Hehe jag har ju sagt det femtiellva gånger det ska vara största modellen för att det ska funka annars är skärmen för liten för att köra splitscreen, men lite bättre kan du få det genom att minska ytan för ekolodet som du bara behöver ha en liten bir i ena kanten för, jag kör mitt 80/20 plotter/ekolod det funkar perfekt på 10 tumsskärmen och bör funka hyfsat även på din 7 tummare.

                      Får du inte ordning på det så reklamera direkt!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 011 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 966 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      489 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X