Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    5 & 7 har en kortplats.
    8 & 10 har två kortplatser.
    8 & 10 har en upplösning på 600 x 800 16-bit color Super VGA
    7 har upplösning på 480 x 640 16-bit color Full VGA
    5 har upplösning på 480 x 480 16-bit color

    8 & 10 har nåt som heter "FlyWheel™ scroll dial"

    Det verkar vara skillnaden på dem, kan förstås vara mer saker.
    Ola

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
      Körde min HDS för första gången idag, Plottern funkade fint, något seg måste jag säga när man zoomade, kartan liksom "hängde" kvar en stund eller blev vit på ena sidan.
      Förutom det var det ok. Jag har liksom inget att jämföra med, men skall jag vara ärlig så hade jag förväntat mig mer, dyraste, nyaste på marknaden, med det bästa? sjökortet, (platinum)
      Ekolodet testade jag knappt, hade ingen användning för det idag. Fint och färgglatt var det i alla fall.

      Sen så är 7" för lite (6,4..) som att kolla "Avatar" på en skärm stor som en tändsticksask.
      Sjukt att inte någon slår sig in på plotter/ekolodsmarknaden med hälften så dyra, dubbelt så stora maskiner. Utrymmet finns ju i teknologin..

      Jaja, rolig pryl i alla fall!
      Sådär beter sig min gamla 337cdf.
      Men HDS ska ju vara så snabb.
      På det så tycker jag Garmin verkar fungera "snabbare" på sina plottrar.

      Så här skulle jag ha gjort:
      Har du senaste SW till enheten?

      Kan det vara så att du har ett gammalt platinumkort?
      Minneskorten har ju olika hastighet och nyare kort kanske är snabbare med läshastigheten,
      Om du köpt det nyligen så kanske det är värt att kolla att det är senaste kartor och minnskortstyp.

      Om jag förstått rätt så kan man välja vad man vill ska visas om man har platinumkort, du kan kanske prova att avmarkera några sådana optioner i din HDS och se om det går fortare?
      Ola

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Det är inte riktigt med din maskin för så beter den sig inte när den är OK, vill minnas att jag tipsade om uppgradering för min gjorde just som din innan jag uppgraderade dem, sedan försökte jag få reda på om 7.an har 1 eller 2 kortplatser om den har två så se till att sjökortet sitter i den som är höghastighets ska finnas ett plustecken vid den platsen vill jag minnas, jag monterade mitt i fel för 10.an har två platser och kartan var hur seg som helst, men i rätt kortplats så är den tvärsnabb.

        Hehe jag har ju sagt det femtiellva gånger det ska vara största modellen för att det ska funka annars är skärmen för liten för att köra splitscreen, men lite bättre kan du få det genom att minska ytan för ekolodet som du bara behöver ha en liten bir i ena kanten för, jag kör mitt 80/20 plotter/ekolod det funkar perfekt på 10 tumsskärmen och bör funka hyfsat även på din 7 tummare.

        Får du inte ordning på det så reklamera direkt!
        Ja du har helt rätt. Det dumma är att jag inte vet vad som är rätt eller fel då jag inte har något att jämföra med. Det kanske skall vara så som jag upplever "segt." Det är som sagt en kortplats bara, och jag har uppdaterat maskinen.
        Jag får väl se, kanske reklamera, så jäkla surt bara ´nu precis i början på säsongen.

        Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Sådär beter sig min gamla 337cdf.
        Men HDS ska ju vara så snabb.
        På det så tycker jag Garmin verkar fungera "snabbare" på sina plottrar.

        Så här skulle jag ha gjort:
        Har du senaste SW till enheten?

        Kan det vara så att du har ett gammalt platinumkort?
        Minneskorten har ju olika hastighet och nyare kort kanske är snabbare med läshastigheten,
        Om du köpt det nyligen så kanske det är värt att kolla att det är senaste kartor och minnskortstyp.

        Om jag förstått rätt så kan man välja vad man vill ska visas om man har platinumkort, du kan kanske prova att avmarkera några sådana optioner i din HDS och se om det går fortare?
        Jag har senaste sw, att korten skulle vara skillnad på tvivlar jag på, men det är helt nytt, får la kolla det med, Nu är dock kablar installerade i båten så det är meckigare att greja med maskinen, innan kunde jag ju dra igång den hemma.
        Ja man kan välja lite olika vyer osv, tex 3d osv. men det skall ju också funka med dessa ibockade i så fall, annars är det ju knäppt.

        Jag tror att mina förväntningar var för höga bara. Och det är säkert inga fel på maskinen egentligen.
        Senast ändrad av Bowen; 2010-04-11, 12:42.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #74
          For å teste om det er noe problem med lesehastighet fra kartbrikka: flytt cursor til Oslofjorden og sjekk demo Platinum Plus kartet som ligger inne på alle europeiske HDS.

          Kommentera


          • #75
            Vilken VHF?

            Hej Alla!

            I höstas köpte jag mitt första ekolod och min första kartplotter. Efter ha läst här på forumet blev det ett Lowrance HDS-5x och ett Lowrance HDS-5m som sattes in i båten (Rival 560). De har funkat mycket bra även om man har långt kvar till att vara fullärd.

            Nu är jag på jakt efter en VHF Radio och är lite osäker vilken man skall välja och hur dyr man ska köpa. Jag fiskar mest på västkusten och har tänkt att köra på lite mer vrak framöver (Stora och Lilla Middelgrund samt Öresund).

            Jag hittade en modell som heter Lowrance LVR-880E. Kan den vara ok? Kanske någon som har en sådan och som vet något om den? Det verkar som man kan koppla ihop den med andra produkter från Lowrance. Är kanske bra?

            Eftersom det sker stölder här omkring så undrar jag också om man kan ta med sig en fast monterad vhf radio hem efter en fisketur? Alltså precis så som man gör med gps:en och ekolodet.

            Eller det kanske räcker det att man köper en billigare, eventuellt bärbar VHF på Kjell och company?

            Vad tycker ni?

            Tacksam för all hjälp och tips........

            Kommentera


            • #76
              Köp en fast monterad och sedan upp med antennen så högt som möjligt har du tak på din Rival så montera den däruppe för bästa räckvidd, när du lämnar båten så skruvar du loss VHF.en precis som plotter och lod kvar blir bara en antenn som knappast lär bli stulen.

              Kan vara klokt att koppla ihop den med din GPS om den vhf.en har dsc funktion för då kan den skicka nödmeddelande med endast en knapptryckning och din position följer med tack vare att den är kopplad till gps.en.

              Vilket fabrikat du väljer är inte så kinkigt på just en vhf det är enkel teknik men varför inte vara enhetlig och ha Lowrance på den med så vet du ju säkert att komikationen mellan dina instrument funkar då det är samma fabrikat.

              Annars är Icom bra maskiner men som sagt inte så stor skillnad på just vhf.er, men undvik bärbara oavsett fabrikat då räckvidden blir alldels för kort.

              Kommentera


              • #77
                Siden du fisker i trafikkerte farvann vil en AIS mottager være en god ide, da kan du se alle større båter på plotteren.

                Standard Horizon kommer i disse dager med en ny kombinert AIS og VHS som heter GX-2100E. VHF delen er helt lik GX-1500E som jeg har. Standard Horizon er det merket som gir mest for pengene når det gjelder VHF. Kvaliteten ligger på samme nivå som Icom og prisene er en god del lavere.

                Kommentera


                • #78
                  Jag kör med LVR-880 och den fungerar mycket bra, det medföljer en monteringsbygel så du kan ta med den hem om du är orolig för stölder! Men snyggast blir ju om man fäller in den och skruvar från insidan... Blir ganska krångligt att sno den då med! Skitfiske!
                  http://tokfishingteam.blogspot.com

                  Kommentera


                  • #79
                    Tack för era svar...

                    OK! Tack för Era svar. Det får bli att beställa ett Lowrance LVR-880E.

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
                      For å teste om det er noe problem med lesehastighet fra kartbrikka: flytt cursor til Oslofjorden og sjekk demo Platinum Plus kartet som ligger inne på alle europeiske HDS.
                      Det var ju ett bra tips, tack, skall kolla på det.
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

                      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                      -Okänd

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X