Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hejan
    replied
    Hej,
    tänkte höra vad folk tror/vet om att köra delad skärm på 5tum?
    Står själv i valet och kvalet om jag skall köpa HDS-5m (enbart plotter) eller kombivarianten (har tyvärr inte råd med större skärm innan jag rånat min nästa bank...).

    Har ett hyfsat lod (X-125) så jag lutar åt enbart plotter ännu så länge men jag skulle uppskatta om ni kunde slänga in era 25öre.

    Mvh Hejan

    Lämna en kommentar:


  • team char
    replied
    200Khz
    50Khz är för djup havs fiske men kan vara bra att ha ibland

    Lämna en kommentar:


  • Nyken
    replied
    Hejsan! Jag har nyss köpt ett Hds-5x.
    Vilket läge 50Khz eller 200Khz. bör användas vid fiske på 8M-25M.

    Lämna en kommentar:


  • Rospigg
    replied
    Första intrycken av ekolodsdelen i HDS 10 allt inte testat ännu men en bit i taget, dagens test var på öppet vatten och stora djup ute på Ålandshav.

    Även på ekolodet så gör den skarpa skärmen stor nytta med att ge en knivskarp bild även i direkt solljus och den digitala bredbandstekniken ger faktiskt en klart förbättrad funktion jämfört med andra Lowrance som jag testat tex X-510C som är ett mycket bra lod men det får stordäng av HDS tekniken och bredbandsgivaren.

    Jag är motståndare till att köra ekolod på automatik så jag gjorde som vanligt och körde allt utom djupskalan manuellt, men så tog nyfikenheten överhand och jag lät lodet sköta allt och döm om min förvåning när jag fick minst lika bra resultat och vid vissa lägen lite bättre (snabbare justering av inställningarna) än vid manuellt, det var en possitiv överraskning och resten av dagen så gick det på auto med klockrent resultat.

    Enda manuella inställning var att dra ner bildhastigheten lite för den låga farten och justera pinghastigheten, sen var det hel auto.

    Har tidigare haft problem med att mitt gamla lod som tappat kontakten när det blivit djupare men idag var det inga såna problem, endast 1 gång tappade det bort sig men det pga att aktern lyftes i en medsjösurf så givaren kom nästan i luften och den hittade sig själv snabbt igen så inget att klaga på där.

    Testade de olika "Fiskelägena" som finns i lodet som tex slow trolling, bräckt vatten, djupt vatten mfl. men dessa funkar inte alls vilket kan vara en mjukvarubugg så jag ska inte döma ut det innan det kollats men idag funkade det inte iaf, blev myrornas krig på hela lodet.

    Men i "generell användning" läget och allt på auto så funkade det perfekt

    Den digitala signalbehandlingen gör underverk med alla spökekon som filtereras bort så att endast relevanta ekon visas på skärmen och det är lätt att se enstaka fiskar eller stim med bytesfisk likväl som bottennära ekon tack vare bottenlinjen som är vit, en annan bra funktion är de olika färgpaletterna som man kan välja så att det passar en själv, finns 14 st att välja på.

    En stor överrasknign fick jag vid hemfärden då det blåst upp och vågorna ökat till ca 80cm i snitt med vissa 1m, drog upp Rivalen i 20 knop som är normal marschfart i den sjön och räknade kallt med att lodet skulle flippa ur, men icke då funkade perfekt och ritade upp en oklanderlig bild av botten, visst inga ekon då jag hade dragit ner bildhastigheten till medium så bara botten ritades upp och djupet angavs men det räcker ju i den farten och gamla lodet hade inte grejat dessa förhållanden oavsett djup och i början på resan var det ca 150-200m djup för att gradvis minska närmare kusten.

    Kan bara säga sammanfattningsvis att reklamen stämmer detta är en revolution inom ekolod!!

    Kanske låter överdrivet men så känns det och jag har ändå använt ekolod med olika tekniker sedan tidigt 70 tal för fiske, och detta steg är ungefär lika stort som när de första LCD skärmarna kom och ersatte blinkloden!

    Lämna en kommentar:


  • TeamScuirus
    replied
    Raymarine har plottere og kombiinstrumenter som konkurerer med HDS i både pris og ytelse.

    A50D er den eneste sammenlignbare konkurenten til HDS-5, hvilken som er best er ikke godt å si.

    Lämna en kommentar:


  • Rospigg
    replied
    Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
    Raymarine har hatt denne funksjonen på sine plottere i mange år.

    Er ikke nødvendig å kalibrere range på plotter og radar heller, bare velger at de skal være synkroniserte.
    Stämmer bra det Raymarine är nog de enda men har ju tyvärr gansdka höga priser men jag borde kommit ihåg att de har den funktionen.

    Synkningen var det jag menade med kalibrering kanske illa vald formulering men så blir det ibland

    Lämna en kommentar:


  • TeamScuirus
    replied
    Raymarine har hatt denne funksjonen på sine plottere i mange år.

    Er ikke nødvendig å kalibrere range på plotter og radar heller, bare velger at de skal være synkroniserte.

    Lämna en kommentar:


  • Rospigg
    replied
    Jepp det är löjligt att plottertillverkarna inte fattat detta för det har varit standard på radar i massor med år och är en mycket bra funktion, på HDS så funkar det även ihop med det radaroverlay man kan lägga över kartbilden om/när man skaffar en radarmottagare till enheten, och sen kalibrerar man så det blir samma skala på både kort och raadar bild då har man perffekt koll även i dålig sikt me nde kostar lite för mycket ännu!

    Just bristen på denna funktion på plottrar var osaken att jag valde en plotter med stående skärm så att jag fick lite mera framförhållning vid stäv upp orientering

    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Märkligt har funnits på Ozi ända sedan starten: (för minst sex år sedan)

    Ytterligare en smart funktion är Offcenter funktionen kallas "Se föröver" som flyttar ner båtikonen så att det blir mera kartbild i färdriktningen vilket är extra smidigt när man har stäv upp vald som kartorientering, den funktionen hittade jag inte heller på Garmin.

    Lämna en kommentar:


  • TAMTAM
    replied
    Speed Over Ground dvs GPS fart över jord/vatten yta.

    Lämna en kommentar:


  • Wacko
    replied
    Kanske en dum fråga... men vad är SOG?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
156 011 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 700 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 965 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
2 svar
488 visningar
0 gillar
Senaste inlägg profilnamnet  
Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
2 svar
353 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Arbetar...
X