Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • TeamScuirus
    replied
    HDS trekker mye strøm, jeg har ca 2m 4mm2 kabel fram til en sikringsboks som deles av Raymarine E80 og HDS-5. I fra sikringsboksen har jeg ca 2m 2,5mm2 til hver av E80 og HDS. Har nå problemer med at E80 restarter på grunn av spenningsdropp når HDS starter, men også noen ganger når jeg endrer instillinger på HDS. Så kjør bra kabeltversnitt i fra hovedbryter til HDS.

    Ingen grunn til ikke å velge WAAS på HDS, den vil da bruke Egnos når det er tilgjengelig og fungere som vanlig når det ikke er Egnosdekning. På eldre Lowrance er det et annet menyvalg som er WAAS required, det må selvsagt ikke velges her i Scandinavia. Har Egnosdekning noen ganger, og har da bedre nøyaktighet enn uten Egnos.

    Har lest det skal komme ny softwareoppdatring for HDS i dag.

    Lämna en kommentar:


  • TAMTAM
    replied
    Märkligt har funnits på Ozi ända sedan starten: (för minst sex år sedan)

    Ytterligare en smart funktion är Offcenter funktionen kallas "Se föröver" som flyttar ner båtikonen så att det blir mera kartbild i färdriktningen vilket är extra smidigt när man har stäv upp vald som kartorientering, den funktionen hittade jag inte heller på Garmin.

    Lämna en kommentar:


  • Rospigg
    replied
    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Bosse en liten fråga kan du via någon sida se ATT HDSen mottager info från Egnos satellit alltså att den verkligen bekräftar detta, eller noterar du bara att precisionen ökar med WAAS/EGNOS förbockat?
    Intressant att veta. mvh
    Har faktiskt inte kollat på satelitstatussidan om man ser värdet på Egnossignalen men ska kolla det nästa gång och berätta hur det var, glömmer jag det så påminn mig för det är klart intressant att veta.

    En finess som jag uppskattar med dessa och även äldre Lowrance är dataoverlay funktionen som kan justeras i innehåll och storlek, på HDS kan man även placera dem flytande för att inte ta upp onödigt mycket av skärmen och 3 olika storlekar på alla.
    Har lagt in SOG och Djup med stora och batterispänning, GPS felmarginal och tripp med små och dessa inforutor ligger som en transparent lager ovanpå kortet vilket är en klar fördel jämfört med Garmin.

    Ytterligare en smart funktion är Offcenter funktionen kallas "Se föröver" som flyttar ner båtikonen så att det blir mera kartbild i färdriktningen vilket är extra smidigt när man har stäv upp vald som kartorientering, den funktionen hittade jag inte heller på Garmin.

    Lämna en kommentar:


  • TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Skulle satsa på 2,5mm2 kabel till den och har Du en riktig kopplingsplint med säkringar och jordskena så montera den på denna om inte så raka rör med säkring till batteriet.

    Jag klämde på sådana kabelskoblindpluggar på de överblivna kablarna för att slippa problem.

    Som jag fattat när jag läst och frågat så väljer plottern automatiskt WAAS eller Egnos beroende på vilken sida om Atlanten den är, testade att stänga av den och felmarginalen ökade markant då och sjönk när jag slog på den igen så jag kör med den påslagen iaf.

    Har hittat några buggar i mjukvaran som på min 10.a är uppdaterad tom 15/5, och det är att menyn för stävstreck och avståndsringar saknas dessa finns med i manualen men inte på plotterns menyer.

    Påtalade detta för Sportmanship och fick veta att De noterat det för att komma i en senare uppgradering vilket jag ser fram emot då det är lite ovant att köra utan det strecket när man vant sig vid att ha det som hjälpmedel och ett mycket bra sådant.

    Ska montera ekolodsgivaren imorgon så får vi se hur det funkar, elddopet för lodet blir troligen redan på söndag då det är dags för en laxrunda ute på Ålandshav
    Men det hänger på vädret för idag när jag var ute i Öregrundsgrepen var det jädrigt krabb sjö men det hinner nog lägga sig till söndag

    Ska bli så skönt med en stor skärm vid det fisket också så att man kan se detaljer men ändå ha översikt över området, återkommer med mera åsikter efter helgen.
    Bosse en liten fråga kan du via någon sida se ATT HDSen mottager info från Egnos satellit alltså att den verkligen bekräftar detta, eller noterar du bara att precisionen ökar med WAAS/EGNOS förbockat?
    Intressant att veta. mvh

    Lämna en kommentar:


  • Wacko
    replied
    Tack för det Bosse!
    Jag hör av mig efter nästa helg om problemet fortfarande består.

    Lycka till med montaget måste vara härligt att sitta med en sådan megaskärm med den upplösningen som HDS:en har.

    Skitfiske!

    Lämna en kommentar:


  • Rospigg
    replied
    Ursprungligen postat av Wacko Visa inlägg
    Tack Bosse och Magnus!
    Ska börja med att dra om kabeln direkt till batteriet, vad krävs det för kabel/dimension för att det ska funka? Skulle tro att det är cirka tre meter.
    Ska ju inte hälsa på båten förrän nästa helg så har ju hela veckan på mig att jaga rätt på en kabel.

    Läste bara i en annan forumtråd att det kunde uppstå problem om man hade WAAS/EGNOS valt, men om det försämrar prestandan att ta bort dem så är ju inte det aktuellt.

    Hur har du gjort med sladdarna till den externa antennen bosse, bara tejpat ihop var för sig eller?
    Skulle satsa på 2,5mm2 kabel till den och har Du en riktig kopplingsplint med säkringar och jordskena så montera den på denna om inte så raka rör med säkring till batteriet.

    Jag klämde på sådana kabelskoblindpluggar på de överblivna kablarna för att slippa problem.

    Som jag fattat när jag läst och frågat så väljer plottern automatiskt WAAS eller Egnos beroende på vilken sida om Atlanten den är, testade att stänga av den och felmarginalen ökade markant då och sjönk när jag slog på den igen så jag kör med den påslagen iaf.

    Har hittat några buggar i mjukvaran som på min 10.a är uppdaterad tom 15/5, och det är att menyn för stävstreck och avståndsringar saknas dessa finns med i manualen men inte på plotterns menyer.

    Påtalade detta för Sportmanship och fick veta att De noterat det för att komma i en senare uppgradering vilket jag ser fram emot då det är lite ovant att köra utan det strecket när man vant sig vid att ha det som hjälpmedel och ett mycket bra sådant.

    Ska montera ekolodsgivaren imorgon så får vi se hur det funkar, elddopet för lodet blir troligen redan på söndag då det är dags för en laxrunda ute på Ålandshav
    Men det hänger på vädret för idag när jag var ute i Öregrundsgrepen var det jädrigt krabb sjö men det hinner nog lägga sig till söndag

    Ska bli så skönt med en stor skärm vid det fisket också så att man kan se detaljer men ändå ha översikt över området, återkommer med mera åsikter efter helgen.

    Lämna en kommentar:


  • TAMTAM
    replied
    Så vitt jag vet bör du inte ha WAAS/EGNOS förbockat då kommer plottern KRÄVA sådana inputs för att lämna position....
    Gäller nog iaf pre-HDS lycka till.
    PS du kan koppla lod/plottern till närmaste säkringscentral i de flesta fall se bara till att det är kvalitets grejor samt rejäla kablar och rätt säkringar.

    Lämna en kommentar:


  • Wacko
    replied
    Tack Bosse och Magnus!
    Ska börja med att dra om kabeln direkt till batteriet, vad krävs det för kabel/dimension för att det ska funka? Skulle tro att det är cirka tre meter.
    Ska ju inte hälsa på båten förrän nästa helg så har ju hela veckan på mig att jaga rätt på en kabel.

    Läste bara i en annan forumtråd att det kunde uppstå problem om man hade WAAS/EGNOS valt, men om det försämrar prestandan att ta bort dem så är ju inte det aktuellt.

    Hur har du gjort med sladdarna till den externa antennen bosse, bara tejpat ihop var för sig eller?

    Lämna en kommentar:


  • Ola
    replied
    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Börja absolut med att dra om elen och ta ström direkt från batteriet eller en riktig kopplongspling med avsäkrad plus och en minsus plint, det kan orsaka mer störning än man tror.

    Varför bocka bort WAAS/Egnos då bli ju precisionen försämrad?

    Manualen kan jag hålla med om att den är opedagogisk men säg någon manual som inte är det
    Fungerar WAAS/Egnos på våra breddgrader?
    Min plotter tappar positionen när jag har den ibockad.
    Kan iof ha att göra med att den är importerad från USA kanske?

    Lämna en kommentar:


  • Team Ängelholm
    replied
    Ursprungligen postat av Wacko Visa inlägg
    Spinner vidare på HDS-tråden...




    Kan det finnas någon annan förklaring innar jag börjar dra om strömmen enligt första punkten?


    Tacksam för hjälp!

    mvh Björn
    Du kan även söka inlägg om bl.a. Lowrance HDS på The hull truth, ett annat bra forum om bland annat båtelektronik.

    Mvh Magnus

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar
155 875 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HenkeW
av HenkeW
 
Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
12 svar
2 673 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
27 svar
1 933 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gabbu
av gabbu
 
Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
13 svar
1 131 visningar
0 gillar
Senaste inlägg holden
av holden
 
Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
2 svar
160 visningar
0 gillar
Senaste inlägg fishmark  
Arbetar...
X