Ursprungligen postat av takjens
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.
Collapse
X
-
Tjena är helt färsk när det gäller ekolod och är som sagt helt talanglös! Så skulle uppskatta lite hjälp
! Har varit ute och fixat och trixat lite men tycker att det finns 120 inställningar och jag förstår mig inte riktigt på alla.. om man säger så. Tog några bilder senast jag var ute och det är vid Gryts skärgård. Jag skulle behöva hjälp att ställa in så man kan söka ekon med lite högre fart? kör jag i typ 1-3 knop ser jag perfekt ökar jag på hastigheten så blir det bara prickar överallt.
Någon som kan tänka sig vad det här kan vara för något?
Senast ändrad av 10kgplattfisk; 2014-05-24, 12:11.
Kommentera
-
Charlie;
Ta bort div filter, sänk sedan känslighet tills det ser ok ut.
Börja där!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Tack så mycket det ska jag göra. Något mer man ska ställa in för att få det okej?Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggCharlie;
Ta bort div filter, sänk sedan känslighet tills det ser ok ut.
Börja där!
Kommentera
-
Nej, det är faktiskt så enkelt.Ursprungligen postat av 10kgplattfisk Visa inläggTack så mycket det ska jag göra. Något mer man ska ställa in för att få det okej?
Stäng av filter, och jobba sen med gain/känslighet, beroende på vattenkvalisort och fart.
Har du problem med "klutter" ändå sen, kan du ha problem med givarens placering, dvs den går inte genom "orört" vatten.
Men börja med känsligheten!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Jeg er helt enig med Hjalle. Samtidig kan det se ut som giveren din har litt feil vinkel, altså at den skal tiltes et hakk eller så ned eller opp. (Sannsynligvis opp). Men begynn med å slå av det generelle filteret og overflatefilteret, sett farge (colourline) til ca 67% og øk følsomheten så mye at du får endel støy. Juster så ned følsomheten veldig gradvis til du får et godt bilde. (Du skal fortsatt ha litt støy, helt klar skjerm betyr at du går glipp av svake ekko.)
Kommentera
-
De mer tydelige ekkoene dine er nok fisk ja, men du er på grunt vann og returekkoene er små så dette er betesfisk. Vær litt obs på at konevinkelen (dekningsområdet under båten) er veldig stort på 83 kHz, med så mye fisk i vannet kan de være like greit å bytte til 200 kHz som har ca halve konevinkelen.
Det med 83 vs 200 kHz sitt dekningsområde handler mye om smak og behag, så der må du nesten prøve deg frem litt for å finne ut av hva du trives med. Jeg bruker gjerne skjermdeling selv, men det kan bli litt mye på feks en Elite 4 HDI pga skjermstørrelsen. Husk på at du kan velge om skjermen skal deles vertikalt eller horisontalt, jeg anbefaler å dele den vertikalt for best mulig oppløsning i skjermens høyde.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av nivv, 2025-04-10, 15:27
|
14 svar
561 visningar