Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Her ser du fisk i bøtter og spann ja.
    De to første som viser fisk mot bunnen kan fort være betesfisk/ karpefisk som mort, brasme etc. Selv de større utslagene kan være karpefisk, litt avhengig av hvilke arter som finnes i "din" sjø samt at de røde flekkene er stimer med mindre betesfisk. Det er Ganske vanlig at fisk som lever pelagisk av plankton samler seg på sjøens dypere områder midt på dagen, for så å stige med planktonet mot overflaten på kvelden og natten.

    Det siste bildet ditt viser også godt med fisk fra 2,5 til 3,5 meters dyp. (Du kan godt skru ned litt på følsomheten der forresten.) Jeg vil anta at det er betesfisk/ karpefisk men den eneste muligheten til å vite 100% sikkert er ved å få en.

    På de første bildene har du forresten endel støy på 83 kHz. Dette kan komme fra det alektriske annlegget i båten din. (Ved mindre du hadde en annen båt i nærheten som også brukte 83 kHz, det vil gi tilsvarende støy fordi signalene går på kryss mellom de to båtene.)
    Tack för dina svar som vanligt.
    Det blir väl till att försöka fånga en fisk för att se om det är abborre eller någon annan sorts fisk. Karp tror jag inte det är då jag inte hört någon nämna att den arten ska finnas i sjön, men det kan ju vara mört eller något liknande.

    Vad gäller störningen på 83 kHz så vet jag inte vad det kan bero på.
    Jag har ingen mer elektrisk utrustning på båten förutom min elmotor, men den är frontmonterad och går på ett annat batteri.
    Och det var ingen annan båt i närheten heller. Dessutom är kabeln till givaren dragen utanpå båten längs med grabbräcket. Kabeln passerar i och för sig förbi säkringsboxen. Kanske det kan störa om inte kabeln är tillräckligt bra skärmad ??

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Her ser du fisk i bøtter og spann ja.
      De to første som viser fisk mot bunnen kan fort være betesfisk/ karpefisk som mort, brasme etc. Selv de større utslagene kan være karpefisk, litt avhengig av hvilke arter som finnes i "din" sjø samt at de røde flekkene er stimer med mindre betesfisk. Det er Ganske vanlig at fisk som lever pelagisk av plankton samler seg på sjøens dypere områder midt på dagen, for så å stige med planktonet mot overflaten på kvelden og natten.

      Det siste bildet ditt viser også godt med fisk fra 2,5 til 3,5 meters dyp. (Du kan godt skru ned litt på følsomheten der forresten.) Jeg vil anta at det er betesfisk/ karpefisk men den eneste muligheten til å vite 100% sikkert er ved å få en.

      På de første bildene har du forresten endel støy på 83 kHz. Dette kan komme fra det alektriske annlegget i båten din. (Ved mindre du hadde en annen båt i nærheten som også brukte 83 kHz, det vil gi tilsvarende støy fordi signalene går på kryss mellom de to båtene.)
      Tack för dina svar som vanligt.
      Det blir väl till att försöka fånga en fisk för att se om det är abborre eller någon annan sorts fisk. Karp tror jag inte det är då jag inte hört någon nämna att den arten ska finnas i sjön, men det kan ju vara mört eller något liknande.

      Vad gäller störningen på 83 kHz så vet jag inte vad det kan bero på.
      Jag har ingen mer elektrisk utrustning på båten förutom min elmotor, men den är frontmonterad och går på ett annat batteri.
      Och det var ingen annan båt i närheten heller. Dessutom är kabeln till givaren dragen utanpå båten längs med grabbräcket. Kabeln passerar i och för sig förbi säkringsboxen. Kanske det kan störa om inte kabeln är tillräckligt bra skärmad ??

      Kommentera


      • Prøv å slå av alt annet, og se om forstyrrelsene blir borte, dvs elmotoren og hovedmotoren din.

        Karpefisk= familie med mange arter som karpe, mort, sørv, brasme, suter, laue etc. (Kan ikke de svenske navnene dessverre.)
        Team Colibri

        Kommentera


        • Förra turen jag var ute så började ekolodet (Lowrance elit 5) krångla helt plötsligt. Alla fiskar registrerades som botten. Alltså om det var ett dhup på 12 meter och det kom ett nytt eko (fisk) på 4 meter så visades den som botten. Tyvärr va jag korkad o inte tog några bilder. Men gör det nästa tur jag ska ut. Någon som varit med om det eller har en ide om vad det kan vara?

          Kommentera


          • Förra turen jag var ute så började ekolodet (Lowrance elit 5) krångla helt plötsligt. Alla fiskar registrerades som botten. Alltså om det var ett dhup på 12 meter och det kom ett nytt eko (fisk) på 4 meter så visades den som botten. Tyvärr va jag korkad o inte tog några bilder. Men gör det nästa tur jag ska ut. Någon som varit med om det eller har en ide om vad det kan vara?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av spanahund Visa inlägg
              Förra turen jag var ute så började ekolodet (Lowrance elit 5) krångla helt plötsligt. Alla fiskar registrerades som botten. Alltså om det var ett dhup på 12 meter och det kom ett nytt eko (fisk) på 4 meter så visades den som botten. Tyvärr va jag korkad o inte tog några bilder. Men gör det nästa tur jag ska ut. Någon som varit med om det eller har en ide om vad det kan vara?
              Vanligt problem på Lowrance.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                Vanligt problem på Lowrance.
                Så vanlig at jeg aldri har opplevd det....
                Sjekk at du har riktig grunninnstilling (sikkert "grunt vann") og at du har valgt riktig giver i menyen.

                Hvis du har en kombimodell, pass på at du kjører med siste software, har du ikke oppdatert enheten siden du kjøpte den bør du gjøre dette før neste tur.

                Sist men ikke minst, dobbeltsjekk at giveren din er vanntett med bunnen av innsjøen.
                Team Colibri

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Så vanlig at jeg aldri har opplevd det....
                  Sjekk at du har riktig grunninnstilling (sikkert "grunt vann") og at du har valgt riktig giver i menyen.

                  Hvis du har en kombimodell, pass på at du kjører med siste software, har du ikke oppdatert enheten siden du kjøpte den bør du gjøre dette før neste tur.

                  Sist men ikke minst, dobbeltsjekk at giveren din er vanntett med bunnen av innsjøen.
                  Ok vanligt va att ta i, men tillräckligt ofta för att det inte ska vara acceptabelt för konsumenter. Kompisen har en Elite 5 som det blir så på.

                  Flera gånger under sändningen händer detta på Cecilias HDS lod. Har sett det i andra vertikalklipp, både HDS och Elite lod.... absolut inte acceptabelt.
                  https://www.youtube.com/watch?v=TFDK...Y8g#t=1h25m54s

                  Ännu ett ex.
                  https://www.youtube.com/watch?v=xtui...vI0AIA#t=3m30s

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Her ser du fisk i bøtter og spann ja.
                    De to første som viser fisk mot bunnen kan fort være betesfisk/ karpefisk som mort, brasme etc. Selv de større utslagene kan være karpefisk, litt avhengig av hvilke arter som finnes i "din" sjø samt at de røde flekkene er stimer med mindre betesfisk. Det er Ganske vanlig at fisk som lever pelagisk av plankton samler seg på sjøens dypere områder midt på dagen, for så å stige med planktonet mot overflaten på kvelden og natten.

                    Det siste bildet ditt viser også godt med fisk fra 2,5 til 3,5 meters dyp. (Du kan godt skru ned litt på følsomheten der forresten.) Jeg vil anta at det er betesfisk/ karpefisk men den eneste muligheten til å vite 100% sikkert er ved å få en.

                    På de første bildene har du forresten endel støy på 83 kHz. Dette kan komme fra det alektriske annlegget i båten din. (Ved mindre du hadde en annen båt i nærheten som også brukte 83 kHz, det vil gi tilsvarende støy fordi signalene går på kryss mellom de to båtene.)
                    Min teori.

                    De två första bilderna tror jag är braxen stim eller annan karpfisk. Kanske t o m stor Nors om det finns. De små runda på samma bild som nästan bildar bågar tror jag är mindre betesfiskstim.

                    Sån här bild får jag typisk framåt 7-8 på kvällen. Då börjar hela sjön röra på sig i ekolodet. Bågar överallt. Men inget hugger.

                    Sista bilden tror jag är större brax stim.

                    Har samma dilemma just nu. Gott om abborre i sjön som inte hugger. De står djupt och trycker. Jagar natt och tidig morgon. De som får fisk får den tidigt tidigt just nu. Kvällsfisket funkar inte alls. Då har det varit som varmast hela dagen. Men tidig morgon.

                    Kommentera


                    • Jeg er på hytta (uten nett) så jeg får ikke sett klippene dine Leon, men skal prøve å huske på å ta en kikk når jeg kommer hjem.

                      Årsaken til min lett spydige kommentar var at jeg har selv tre HDS brukt med diverse givere (inkludert de vanlige "billig-giverne") og har brukt Elite HDI i alle skjermstørrelsene med begge HDI-giverne og har aldri opplevd at loddet taper dybden pga fisk. Jeg har opplevd tap av dybde, men da har det vært ved dramatisk endring i dybde eller på steder med veldig tett vegetasjon.
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X