Hej! Hittat på senare tid riktigt stora stim betesfisk ffa mellan 4-12 m. Tänkte fråga er som kan, hur tänker ni kring dessa? Fiskar ni runtomkring dom? Över, under? Mitt i stimmen? En bit ifrån, tex om gäddan står och iaktar ifrån håll? Eller det kanske är svårt få fiskar hugga när det finns sånna stora mängder betesfisk överallt. Ser ofta sånna här stim längs kanter men resultat varit skralt. Eller gäller det forsätta nöta för att pricka en huggperiod? Tack på förhand!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.
Collapse
X
-
Hej! Hittat på senare tid riktigt stora stim betesfisk ffa mellan 4-12 m. Tänkte fråga er som kan, hur tänker ni kring dessa? Fiskar ni runtomkring dom? Över, under? Mitt i stimmen? En bit ifrån, tex om gäddan står och iaktar ifrån håll? Eller det kanske är svårt få fiskar hugga när det finns sånna stora mängder betesfisk överallt. Ser ofta sånna här stim längs kanter men resultat varit skralt. Eller gäller det forsätta nöta för att pricka en huggperiod? Tack på förhand!
-
Jag är helt ny på ekolod, har tidigare bara använt ett enklare piranhamax för att se djup, men nu när det sitter ett helix i båten vill jag ju lära mig vad det är jag ser... Laddade upp ett antal bilder från förra turen här: http://imgur.com/a/U4E9Y
Strecket på bild nr. 3 är ankaret... Låg ankrat på kanten till en djupbrant sen tilltog vinden och jag drev iväg.
På sista bilden så ser ni hur ekolodet ballar ur när man gasar lite, så gjorde det inte i början... Sedan flyttade jag upp givare lite för det sprutade vatten så in i h-e och nu fungerar det inte över 20 knop längre.
Sen tycker jag många ekon ser "baktunga" ut istället för att bli bågar, fel vinkel på givaren??
Kommentera
-
Ibland ser jag finare bågar under dessa stim när jag jagar gös, dessa situationer gillar jag för kan jag få ner en jigg i underkant på stimmet, brukar det generera i ett fint hugg.Ursprungligen postat av Lugbag Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]79111[/ATTACH]
Hej! Hittat på senare tid riktigt stora stim betesfisk ffa mellan 4-12 m. Tänkte fråga er som kan, hur tänker ni kring dessa? Fiskar ni runtomkring dom? Över, under? Mitt i stimmen? En bit ifrån, tex om gäddan står och iaktar ifrån håll? Eller det kanske är svårt få fiskar hugga när det finns sånna stora mängder betesfisk överallt. Ser ofta sånna här stim längs kanter men resultat varit skralt. Eller gäller det forsätta nöta för att pricka en huggperiod? Tack på förhand!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.
Jag får Page not found på den länken.Ursprungligen postat av Mabo Visa inläggJag är helt ny på ekolod, har tidigare bara använt ett enklare piranhamax för att se djup, men nu när det sitter ett helix i båten vill jag ju lära mig vad det är jag ser... Laddade upp ett antal bilder från förra turen här: http://imgur.com/a/U4E9Y
Strecket på bild nr. 3 är ankaret... Låg ankrat på kanten till en djupbrant sen tilltog vinden och jag drev iväg.
På sista bilden så ser ni hur ekolodet ballar ur när man gasar lite, så gjorde det inte i början... Sedan flyttade jag upp givare lite för det sprutade vatten så in i h-e och nu fungerar det inte över 20 knop längre.
Sen tycker jag många ekon ser "baktunga" ut istället för att bli bågar, fel vinkel på givaren??
Lägg gärna upp bilderna i forumet istället så kan vi analysera bilderna!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&

-Okänd
Kommentera
-
Funkar bra för mig. Lägger in dem här också och hoppas på lite feedback så jag kan börja förstå vad det är jag ser.Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggJag får Page not found på den länken.
Lägg gärna upp bilderna i forumet istället så kan vi analysera bilderna!
Kommentera
-
Aj då, ja kan vara skit bakom tangenterna från min sida, fick iofs felmeddelande på laptop med (tapatalk innan) men det ar ju bra att du kunde ladda upp här med!Ursprungligen postat av Mabo Visa inläggFunkar bra för mig. Lägger in dem här också och hoppas på lite feedback så jag kan börja förstå vad det är jag ser.
[ATTACH=CONFIG]79435[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]79436[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]79437[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]79438[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]79439[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]79440[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]79441[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]79442[/ATTACH]
Skall försöka ge dig mina bedömningar.
Ja din givare verkar vara felvinklad, därav de sneda ekona.
Vad som målas ut av ekona beror mycket på styrka/gain, zoom/djupspann som visas, khz och vilken typ givare med gradantal, fart över ekona och vågor osv osv.
Vad är det mer specifikt du undrar över på bilderna?Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&

-Okänd
Kommentera
-
Jag undrar vad det är jag ser på lodet helt enkelt.Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggVad är det mer specifikt du undrar över på bilderna?
Är ju helt grön på det här.
Bild 1: vad är det på lodet? Småfisk? störningar?
Bild 2: Ett litet stim?
Bild 3: Stim? Större fiskar runt omkring?
Bild 4-6: Stim eller större fiskar? Eller rentav något på botten typ sten?
Bild 7: stamma sak, stim med betsfisk?
Och sist, men inte minst, varför ballar lodet ur när man kör över 20 knop efter att jag höjt upp givaren lite (sprutade vatten tidigare, antog att den satt för lågt)? Den sitter inte i närheten av något på skrovet, det är typ helt platt undertill. Kan det ändå bildas bubblor och skit som stör?
Kommentera
-
Ok då skall vi se.
Från vänster till höger uppifrån och ner.
1. Kan vara vad som helst, småfisk, stora fiskar, plankton eller andra störningar.
Det beror på hur fort du körde tex.
Jag kan bara det jag kan om Lowrance, men skulle det gällt mina inställningar och färginställningar hade jag avfärdat det som störningar/ småfisk/ dåliga träffar och eller för låg känslighet.
Men hård botten, men det beror tyvärr på känslighetsinställningen du har som sagt. Det ser jag inte på din bild.
2. Ett stim med mindre fisk och en större under, men inga jättekon. löjor och en borre
Sen är det en halvdålig träff till vänster om småfisken, kanske en firre i utkanten av konen.
3. Tja, stim möjligtvis, ganska kompakta, många små som står tätt. viss chans till att det är något större fiskar omkring ja.
Ser ut som du kör över dessa med lite fart så ekona är lite utdragna.
4. Samma där stim med småfisk, och några enstaka enskilda fikar, men inga storlekar. Givaren är vinklad.
5. Stim med betesfisk, och möjligtvis några enskilda ekon med "större" fiskar. Givaren är vinklad.
6. Betsesfisk, och en enskild under. givaren ser möjligtvis vinklad ut med.
7. ser bösigt ut, kanske småfisk eller en störning med ute till vänster.
Tänk på att du aldrig ser en avbild av botten utan endast en ögonblickspunkt precis under konen där enbart högsta punkten i konen syns, så ligger det en sten som sticker upp en meter över botten i konen kommer du inte se fiskarna runt om kring den. i princip.
Jag brukar inte kladda ner mina gissningar om saker och ting som att det är någon sanning, men tolkningarna av just ekolodsbilderna är ju inga sanningar, utan bedömningar utefter sin kunskap om ekolod.
Så jag försöker ge dig en bild utefter vad som är rimligt.
Sen har jag fått mina kunskaper från Lowrance, men jag tror att jag så här långt kan använda dessa kunskaper för att tolka dina bilder med.
Ett tips, kolla in team lilla mys sida:
Då kan du börja förstå hur det funkar och vad det egentligen är ekolodet målar upp för dig.
Sen är just denna tråden väldigt bra och har massa info om du orkar dig igenom den från början. Här har jag lärt mig massor!
Just det sista frågan, ja störningar, hade du den fungerade i 20kn innan sätt den där igen och bygg en liten keps till givaren så det inte sprutar vatten.
Eller skit i att den ballar ur i högre hastigheter nu, så länge den visar djup fortfarande så spelar det ju igen roll kanske.Senast ändrad av Bowen; 2015-06-24, 18:47.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&

-Okänd
Kommentera
-
Använde ekolod för första gången igår med en portabel hållare satt i högra aktern.
Letar makrill! Vad säger bilderna?
Jag gissar... - 1, sjögräs/betesfisk botten. 2, fisk 12 meter(makrill?). 3, Massor med beterfisk. 4, Betesfisk, massor av sjögräs? 5, Bös botten och högt upp. 6, Betesfisk. 7, Bös. 8, Fisk av något slag + givaren sitter riktad för högt/lågt(vilket av dom?).
Testade mig runt i inställningarna och började med att sätta allt på manuellt och en känslighet på runt 65-75 på både 50 & 200 khz. Tycker det är grymt svårt att se just makrill, det jag lyckades se på ekolodet var en näbbgädda och vitling ta kroken men det var allt, stannade vid de flesta saker som såg ut som fisk men gick skit. På bild nr 8 är det en häckla med tyngd vid 5 meter.
1-2-
3-
4-5-
6-
7-8-
Senast ändrad av yamahare; 2015-08-08, 16:53.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av nivv, 2025-04-10, 15:27
|
14 svar
561 visningar