Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Du får en treff der i utkanten av ekkoloddgiverens konevinkel, men selv hadde jeg vært mer opptatt av fisken som står tett på bunnen i bildet ditt.

    Bruk 83 kHz på så grunt vann. Humminbird har ganske smal konevinkel på 200 kHz, så ved mindre du primært er ute etter bunnstruktur er 83 kHz bedre for å lete etter fisk.
    Team Colibri

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Du får en treff der i utkanten av ekkoloddgiverens konevinkel, men selv hadde jeg vært mer opptatt av fisken som står tett på bunnen i bildet ditt.

      Bruk 83 kHz på så grunt vann. Humminbird har ganske smal konevinkel på 200 kHz, så ved mindre du primært er ute etter bunnstruktur er 83 kHz bedre for å lete etter fisk.
      Tror du det är en fisk på bottnen? Ja kanske... Jag såg rätt många typiska fiskekon längs bottnen när jag var ute. Men jag reagerade mest på att formen av gädda blev så tydlig.

      Blev inte mycket fiska under turen. Jag var alltför upptagen av att pilla på ekolodet och fippla med inställningarna.
      Mycket intressant att se djup och struktur i älven som jag åkt på och fiskat i så mycket. Kul att kolla lite runt ställen jag fått fisk på tidigare och jag hittade även några nya intressanta platser. Om platserna är lika intressanta i vår/sommar återstår att se.

      Men är det i regel så att bottnen i älvar är ganska hård?
      Jag tänker att det mjuka lätt spolas bort och kvar blir det som är för hårt för att sköljas med?
      Kändes lite som att all botten var hård när jag tittade på ekolodsbilderna, men blev såklart osäker på om jag lyckats ställa in det rätt osv.

      Kommentera


      • At ekkoet på skjermen din ser ut som en gjedde er en tilfeldighet. Det er umulig å si hva det var for noe, utover det jeg skrev.

        I utgangspunktet viser bildet ditt hard bunn, men er du i tvil så sett dybdeskalaen til tre ganger reell dybde og se om du får skyggebunn.
        Team Colibri

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          At ekkoet på skjermen din ser ut som en gjedde er en tilfeldighet. Det er umulig å si hva det var for noe, utover det jeg skrev.

          I utgangspunktet viser bildet ditt hard bunn, men er du i tvil så sett dybdeskalaen til tre ganger reell dybde og se om du får skyggebunn.
          Jag tackar för tipsen och längtar redan till nästa tur... Som jag misstänker dröjer lite med tanke på att vi har -25 grader idag... Känner mig inte sådär jättesugen att ge mig ut med båten då direkt.

          Tills dess så väljer jag att tro att det var en jättegädda jag såg där på lodet. Jag måste ju ha något att drömma om till våren också, inte sant?

          Kommentera


          • Hittade två djuphålor i sjön med dessa gula klumpar. Är detta stimm med betsfisk eller något helt annat? Skäms ju nästan att säga det, men jag har bara använt lodet till att se djup och struktur, aldrig för att aktivt leta betesfisk.

            På bild 1 ser det ju nästan ut som ekot av en större fisk i utkanten. Trodde först det var botten, men trots att jag parkerade med ipiloten rakt ovanpå klumpen i bild två tyckte lodet att det var 11m djup fast det gula sträckte sig upp mot 5 meter.

            Click image for larger version

Name:	Untitled-3.jpg
Views:	1
Size:	101,9 KB
ID:	1783979
            Click image for larger version

Name:	Untitled-2.jpg
Views:	1
Size:	105,9 KB
ID:	1783980

            Kommentera


            • Dette er sannsynligvis betesfisk ja, men hadde du hatt downimaging vil den kunne gitt deg svaret helt presist.
              Jeg mistenker at du har litt for høy følsomhet her, og kanskje bruker 83 kHz på Helixen din? 83 kHz er fin til å lete etter områder med fisk, og fin til vertikalfiske. Men for å se detaljer ala hva som er hva i disse bildene hadde det vært greit å skiftet til 200 kHz for smalere konevinkel.
              Team Colibri

              Kommentera


              • Tackar tackar, är som sagt helt grön när det gäller ekolod... Ska testa att sänka känsligheten och testa 200 khz nästa vända.

                Kommentera


                • Click image for larger version

Name:	20170709_121200.jpg
Views:	1
Size:	991,1 KB
ID:	1785021

                  Hej! Förutom att zooma in mer för att bättre fånga det grunda djupet - vilka inställningar tycker ni jag bör justera på min Helix 5? Och vad kan de blåa plupparna på bilden vara för något? Tack på förhand!

                  Kommentera


                  • Någon som kan hjälpa till med min fråga i föregående inlägg?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Krum1lur Visa inlägg
                      Någon som kan hjälpa till med min fråga i föregående inlägg?
                      Hej jag har också ett Helix 5 som jag nyligen införskaffade. Därav kan jag inte hjälpa dig så mycket. Jämfört med mig har du en väldigt bra bild. Gissar att du skulle kunna dra ned "Ytklotter" eller vad det nu heter, finns under ekolodsfliken på menyn. De blåa plupparna vet jag inte vad det kan vara förutom att det borde indikera svaga ekon?

                      Jag kör i Mälaren och hade problem under första turen med nya lodet i går. Lyckades ställa in så jag kunde se jiggen, men då var det så mycket annat klotter på skärmen så det var i princip obrukbart. När jag drog ned på känsligheten och ökade brusfiltret försvann klottret men också jiggen tyvärr. Vad kör du i för typ av sjö, grumlig likt Mälaren eller klar som Vättern? Hur har du ställt in känslighet o.s.v.? Använder du funktionen Switchfire?

                      Skulle vara uppskattat om någon kunde bidra med lite info om hur man bör ha känslighet och andra parametrar i Mälaren rent generellt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X