Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Trevligt, där ser man, en livs levande legend, jag sitter faktiskt och läser din bok just nu, Havsfiske med surprise, men har inte kommit till ekolodsbiten än.
    Man kanske skall ta och göra en kurs med dig då.

    Hur kommer det sig att du inte hamnat på ett forum på all denna tid när du är så intresserad av fiske och ekolod osv?
    Har du inga korta saker att säga om tex HDS, jämfört med tidigare lod osv?
    Frågeställningarna i denna tråd som är av enklare karaktär är ju delvis besvarade. Det är dom mer kniviga frågorna, samt rent tekniska saker om tex "flaggskeppet"Lowrance HDS som hade vart intressant att höra dina tankar om. Det kanske inte behövs 16 timmars kurs för initialt?

    Är HDS ett bra lod rent praktist, eller är det bara ett upphaussat lyxlod, med för mycket barnsjukdomar?

    Kul att du hittade hit!
    Jag håller med. Jag förstår att det visserligen är en affärside med kurserna men jag är också intresserad av problemen med just HDS-apparaterna. Jag har haft Lowrancelod länge både som privatperson och som guide i Norge och kört med allt från den gamla X-serien, via LMS, LCX och nu HDS så jag anser mig kunna en hel del om ekoloden men de konstiga ekon som den nya HDS-serien producerar är jag också mycket frågande till då jag aldrig sett sådana innan. Jag tänker på t.ex. tredje bilden i Bowens inlägg (inlägg nr 30 på sidan 2) Varför blir botten tecknad så. Det kan inte vara riktigt.

    Edit:
    Du kan även titta i denna tråden där vi försöker utröna fler konstiga signaler på just Lowrance nya lod.
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...C3%A5-ekolodet
    Senast ändrad av Anders (Team Lilla My); 2011-07-22, 12:01.
    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Z-bait Visa inlägg
      Lägger in en brasklapp och säger att det finns bättre lod än hds...
      Så klart det gör, men man du kanske utveckla lite?
      Jag får i alla fall känslan att det är ett misslyckat lod, en mellanmaskin, Ungefär som windows ME...
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Z-bait Visa inlägg
        Lägger in en brasklapp och säger att det finns bättre lod än hds...
        När det gäller högprestandalod för havsfiske så har i alla fall inte Garmin, Eagle, Raymarine och Humminbird varit i närheten. Koden var bra på sin tid. Jag har ett JRC med ett par år på nacken som jag likställer med de gamla Kodenloden men Lowrance LCX-serie spöade skiten ur dem när den kom anser jag. Tänker du på Furuno och Simrad? Problemet är väl priset där...nästan det dubbla.
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

        Kommentera


        • #54
          Okay, överdrev lite:-) Vet dock att det är många som haft problem med sina Hds:er och programuppdateringar som i vissa fall ställer om käbslightetn och man får mer klutter. Vet flera som bytt ut sina hds mot andra lod. Gå in på lite amerikanska forum som har problem. Finns dock de som är nöjda också men man ska inte behöva vänta på mjukvaru uppdateringar för att lodet ska funka.

          Känns som hds:en är lite väl avancerade för vanligt insjöfiske. Till havsfiske funkar det säkert bättre.

          /Joakim
          http://z-bait.blogspot.com/

          Kommentera


          • #55
            Jag har idag fått ett riktigt uppsving i användandet av mitt HDS-lod.
            För det första läste jag på ännu mer både här på forumet och I bo halls "havsfiske med surprise" och gav mig F-n på att få grejerna att funka.

            Det jag kom fram till då var att:
            #Använda 200khz så klart.
            #Dra ner känsligheten så mycket så botten (vid mjuk botten) bara blir ett ganska tunt streck,
            #Jag var även hos björlandasportfiske där sa robban att använda inställning 1 på färgpalatten då den var vettigast för att se allt ok.
            Sen sa han även att det var gult som är hårdast hårt hos lowrances lod, så då har man koll på detta med.

            Idag lyckades jag även med konststycket att se makrillen, tydligt och klart, så jag jag ber om ursäkt och tar tillbaka att dessa är nästintill omöjliga att se med ett vanligt lod eftersom dom inte har simblåsa (vad jag läst mig till med massa källkritik..)

            Idag jagade jag stimmen som besatt när jag insåg vad jag nu faktiskt såg, och vifångade så många fulla häcklor så vi tillslut inte orka fiska mer! Och jag hade rätt i varje nedsläpp!
            Jag har en bild nedan på ett fåtal makrillar i lodbilden (bild 3), tog aldrig fram kameran när hela bilden kokade av makrill tyvärr. Men det såg ut som på bilden fast gånger tio



            Click image for larger version

Name:	P7230026.JPG
Views:	1
Size:	105,5 KB
ID:	1760763
            Click image for larger version

Name:	P7230029.JPG
Views:	1
Size:	111,7 KB
ID:	1760762
            Bild 1 och 2 här ovan var startinställningarna idag!
            Himla trevlig tydlig bild, känslighet ca 55-65% körde jag här. Funkade kalas. Hårt stenbotten på dessa bilder, därför lite tjockare och rödaktig.
            Småtorsk och småsej på botten, vi fisk med när vi såg en del sånt här oftast. Grymt för en gång skull!

            Click image for larger version

Name:	P7230030.JPG
Views:	1
Size:	98,8 KB
ID:	1760761
            Bild 3
            Här provade jag idag att inte zooma, utan istället ställa in djupangivelse mellan i detta fall, ytan och 12 m, då jag för första gångan någonsin insett att jag faktiskt visst kan se makrillen väldigt bra så fiskade vi i detta spann ett tag. Det syns även ett fåtal makrillisar som simmmat förbi..

            Click image for larger version

Name:	P7230032.JPG
Views:	1
Size:	100,6 KB
ID:	1760760
            Click image for larger version

Name:	P7230033.JPG
Views:	1
Size:	89,0 KB
ID:	1760759
            Dessa två bilderna visar stenbumlingsbotten, rött till gult och endel småtorsk och ett litet sillstimm eller kanske minisejar, fick vid vissa av dessa tillfällen en del sejar i mörtstorlek Det kanske finns ett hopp om att dom är på tillbakagång (observera att jag givetvis gissar arterna)

            Click image for larger version

Name:	P7230034.JPG
Views:	1
Size:	115,6 KB
ID:	1760758

            Sista bilden här är den enda skumma jag fick idag.. Kan det var att linjen är botten och resten ett skuggeleko kanske?



            Förövrigt en riktigt grym dag då man äntligen fick lite koll på grejerna.
            Senast ändrad av Bowen; 2011-07-23, 21:38.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #56
              Ja det är riktigt att gult är hårdast men bara med den färgskalan.
              Tycker bilderna ser bättre ut. Det sista kan mycket väl vara ett skuggeko från en kant.
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                Ja det är riktigt att gult är hårdast men bara med den färgskalan.
                Tycker bilderna ser bättre ut. Det sista kan mycket väl vara ett skuggeko från en kant.
                Ja, det har du rätt i, med den färgskalan såklart.

                Hur går det föresten med mailet du skulle skicka? Vädret kanske ordnar upp sig inom några dagar nu!
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #58
                  Kommer strax
                  Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

                  Kommentera


                  • #59
                    Mitt i ingenstans så kommer det upp följande ekon på mitt ekolod. Ser väl knappast ut som stim men undrar vad det kan vara?

                    Bild 1:


                    Bild 2:


                    Bild 3:




                    Dem dyker upp på ett par ställen i en ganska stor skogssjö. Allt från 20-50m från land har jag sett dem. Som mest ca 14m djupt och vi körde bonnatrolling från plasteka. Trollade med Bomber 26a som går kanske runt 6-7m djupt och fastnade inte i något skit direkt.

                    Kommentera


                    • #60
                      Kan mkt väl vara plankton alternativt mindre betesfisk. Svårt att säga helt 100% på ett monokromt lod. Ett färglod hade troligtvis avslöjat mer. Dock brukar plankton ligga som ett bälte från ett visst djup ner till botten. Vissa tider och i vissa sjöar kan det vara omöjligt att se större fisk på lodet med en 200khz givare pga plankton, har man så man kan växla till exempelvis 83khz på försvinner detta från skärmen.

                      MVH/Gimmy
                      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 012 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 966 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      489 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X