Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Inga ekolodsnissar som vill diskutera lite?
    Anders "lilla my", jag saknar dig!

    Jag har förövrigt lusläst igenom tråden igen, mycket bra info som hjälpte mig igen
    Senast ändrad av Bowen; 2011-07-20, 21:34.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
      Inga ekolodsnissar som vill diskutera lite?
      Anders "lilla my", jag saknar dig!

      Jag har förövrigt lusläst igenom tråden igen, mycket bra info som hjälpte mig igen
      Jag undrar oxå varför botten blir sågtandad när man kör på lägre frekvens, i mitt fall 83KHz.
      Kör jag bara med 83khz så flackar djupsiffrorna precis som botten ser ut på bilden, inget bra alls om man spelar in till djupkarta då det kan skilja flera meter på en i normala fall plan botten!

      Kommentera


      • #33
        @ Gösakungen

        Ja det låter skumt.

        Har du läst det lilla my skriver på sin sida om just 83khz?
        Eller du kanske har en enkelgivare med just 83khz?
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          @ Gösakungen

          Ja det låter skumt.

          Har du läst det lilla my skriver på sin sida om just 83khz?
          Eller du kanske har en enkelgivare med just 83khz?
          Det är en sån där 83/200khz med smal kon på 200khz, odugligt!

          Kommentera


          • #35
            Lägger upp lite nya bilder jag gärna hör eran åsikt om.

            Bild 1: Försöker mig på vertikalfiske här, men inte får jag något hugg. Stod nästan stilla här och drev bara av vinden. Dem svarta strecken som kommer in bör väl nästan vara fisk? Finns nog ingen gös i sjön vad jag vet.


            Bild 2: Vädligt mycket bågar här, och såg så ut på ungefär samma djup på flera platser.


            Bild 3: Som sagt, väldigt mycket bågar på djupen mellan 15-20 meter


            Skulle gärna höra era åsikter.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
              Lägger upp lite nya bilder jag gärna hör eran åsikt om.

              Bild 1: Försöker mig på vertikalfiske här, men inte får jag något hugg. Stod nästan stilla här och drev bara av vinden. Dem svarta strecken som kommer in bör väl nästan vara fisk? Finns nog ingen gös i sjön vad jag vet.


              Bild 2: Vädligt mycket bågar här, och såg så ut på ungefär samma djup på flera platser.


              Bild 3: Som sagt, väldigt mycket bågar på djupen mellan 15-20 meter


              Skulle gärna höra era åsikter.
              Ja bågarna bör väl inte vara annat än just enstaka fiskar, storlek är väldigt svårt att avgöra. Om det ens går. Stim med småfisk brukar dock vara mer lika moln typ.

              VAd gäller strecken så kan det nog stämma att det är fisk, dom brukar se ut så om man står stilla, det är ju först o man åker förbi en fisk som bågeformen framträder.

              Jag är dock inget proffs som sagt tidigare
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                Lägger upp lite nya bilder jag gärna hör eran åsikt om.

                Bild 1: Försöker mig på vertikalfiske här, men inte får jag något hugg. Stod nästan stilla här och drev bara av vinden. Dem svarta strecken som kommer in bör väl nästan vara fisk? Finns nog ingen gös i sjön vad jag vet.


                Bild 2: Vädligt mycket bågar här, och såg så ut på ungefär samma djup på flera platser.


                Bild 3: Som sagt, väldigt mycket bågar på djupen mellan 15-20 meter


                Skulle gärna höra era åsikter.
                Bild 1 - Det är förmodligen stim med småfisk du ser som utdragna svartgråa moln över hela bilden på samma djup. Att de finns kvar så länge i bild beror på att de inte rör sig och att du driver mycket sakta. Det svart strecket längst ned skulle kunna vara din jigg eller en ensam fisk.

                Bild 2 och 3 . Häftigt med så många bågar. De är såklart fiskar du ser. Märkligt dock att de visas så dåligt på lågfrekvenzen 83 KHz men du kanske har ställt ned effekten på den för mycket. 83kHz är annars en signal som brukar ge kraftigare ekon och desstutom så är spridningsvinkeln större på den frekvenzen så du borde se fler ekon. Men du har nog för låg effekt. För övrigt så behöver du inte den frekvenzen på 20 m djup.
                Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                  Bild 1 - Det är förmodligen stim med småfisk du ser som utdragna svartgråa moln över hela bilden på samma djup. Att de finns kvar så länge i bild beror på att de inte rör sig och att du driver mycket sakta. Det svart strecket längst ned skulle kunna vara din jigg eller en ensam fisk.

                  Bild 2 och 3 . Häftigt med så många bågar. De är såklart fiskar du ser. Märkligt dock att de visas så dåligt på lågfrekvenzen 83 KHz men du kanske har ställt ned effekten på den för mycket. 83kHz är annars en signal som brukar ge kraftigare ekon och desstutom så är spridningsvinkeln större på den frekvenzen så du borde se fler ekon. Men du har nog för låg effekt. För övrigt så behöver du inte den frekvenzen på 20 m djup.
                  På bild 1 är strecken upp och ner från när jag rycker jiggen just upp och ner, dem långa bör väl vara fisk kanske?
                  På bild 2 och 3 måste det blivit något konstigt för jag kör med "Långsam Trolling" så är alltid 200khz till höger och 83khz till vänster, men så fort jag ändrar till "Grunt vatten" tex så byter dem benämningarna plats, trots att dem beter sig som om 200khz är till höger och 83khz till vänster. Tänkte på detta också då jag såg bilderna först då 83khz med bredare konvinkel alltid brukar visa bågarna större. Måste vara någon bug :P

                  Om det nu är fisk så är det jäkligt frustrerande att man inte kan locka dem till hugg. Dem säger ju att 95% av lyckat fiske handlar om att just hitta fisken.
                  Men när dem står så pass djupt så kanske dem är helt lama eller sover? =P

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    Idag tog jag massor av bilder, och ju mer jag försöker fixa inställningar, desto värre blir det..
                    Då är jag endå ganska "van" ekolodsanvändare, mitt HDS7 är mitt tredje på ett gäng år.
                    Innan har jag haft ett "nybörjarlod", typ cuda nånting, sen ett ganska bra lowrance X-nånting i färg med fin upplösning.
                    Jag har haft tillgång till ekolod i flera år i alla fall... Säger väl kanske mer om min "korkskalle" dock Kanske

                    Så vad tror ni om nedan bilder?

                    [ATTACH=CONFIG]32180[/ATTACH]

                    Bilden ovan är inställningen jag började med idag, Jag är i en vanlig sjö, ganska djup överallt, men jag fiskar där det är 3-15m typ
                    Känslighet 83%
                    Färglinje (!?) 80%
                    Vad är det gulröda på vänster kulle för något?

                    [ATTACH=CONFIG]32181[/ATTACH]

                    Sen började jag ändra lite, 50khz på ena och 200khz på andra skärmen.
                    Små blobbar på 200khz, men bågar ofta på 50khz, snurrigt.
                    Hur skall man lätt kunna se om det är hård eller mjuk botten, det undrar jag med..
                    Beror det på från gång till gång?


                    [ATTACH=CONFIG]32182[/ATTACH]

                    Hur skall man tolka det här egentligen?
                    Varför "uppsplittad" botten med 50khz?
                    Jag körde blandat med auto på båda, fattade igenting, helt manuellt och då ofta runt 80% i både känslighet och färglinje
                    (som jag börjar undra vad jag skall göra med?)

                    [ATTACH=CONFIG]32183[/ATTACH]

                    Samma här varför gult bös på ena men inte på andra?

                    [ATTACH=CONFIG]32184[/ATTACH]
                    Snyggt dubbeleko? Men varför "söndersplittad" botten (eget ord, men jag vet inte vad jag skall kalla det)

                    [ATTACH=CONFIG]32185[/ATTACH]
                    [ATTACH=CONFIG]32186[/ATTACH]

                    Båda bilder na ovan, varför så stor skillnad på grejerna jag ser? Är det fisk? VArför visar inget på 50khzskärmen osv..
                    Man blir ju sjukt konfundersam ju mer man pillar på inställningarna...

                    Sen, alla himla snabbinställningar såsom långsam trolling, grunt vatten, sötvatten osv osv.. har dom någon nytta alls..

                    Jag tycker fortfarande detta lowrance HDS är rätt kasst om jag skall vara ärligt, Det finns för många valmöjligheter för en normalfuntad fiskare..


                    Vad skall man göra?
                    Här är jag men jag är ju ingen superexpert heller.

                    Jag gillade LCX-modellerna men har varit lite tvehågsen inför HDS. Bilden är mycket bättre men det verkar vara så mycket konstiga signaler som registreras. Loden uppför sig inte som normalt.

                    Bild 1 - Vet faktiskt inte vad det är. Botten under ekot är också lite taggig. Det är just sådana här konstiga bottenekon jag är tveksam till

                    Bild 2 - Inget konstigt här. Bågarna kommer på 50 khz eftersom den har större sprdingsvinkel vilket betyder att fiskarna är i ekolodskonen längre. När fisken kommer in i konen så är avståndet till den längre och signalen är svagare i utkanten av konen. Därför börjar bågen som ett tunnare eko och arbetar sig uppåt och blir tjockare när fisken kommer in mot mitten av konen och sedan blir det tunnare igen när fiske försvinner ut ur konen.
                    50 Khz är sämre på att återge detaljer och därför är ekona där inte så hårda som på 200kHz. Att det inte blir bågar på 200 kHz beror antagligen på att den konen är smalare, speciellt med tanke på att djupet är så ringa. Fisken befinner sig då bara i ekolodskonen en mycket kort stund och tecknas som en klump istället.
                    Du får kraftigare botteneko på 50khz eftersom signalen är kraftigare. Det finns ingen speciell färg eller tjocklek på bottenekot som motsvarar en viss typ av botten. Lerbotten på 10 m djup kan ge samma eko som stenbotten på 50 m djup. Ekolodet tecknar bara botten beroende på hur kraftig signal som den mottar och det beror ju på djupet och på vilken botten det är samt hur mycket du krämar på med lodets känslighet

                    Bild 3,4 och 5 - Här är det samma konstigheter som på första bilden med botten. Det skulle kunna bero på skuggekon från omgivande bottenformationer eftersom färgfälten syns på 50 kHz frekvensen som har större spridningsvinkel men det ska inte se ut så där. Jag börjar mer och mer tro (efter att ha sett fler sådana här bilder) att lodet helt enkelt inte kan hantera signalerna rätt eller att det är en bugg eller störning som orsakar det. T.ex. på bild 4 så ser ju bilden normal ut på 200 khz men på 50 Khz så har den lilla toppen till höger splittrats sönder precis som du skriver till ett tagit eko med ett mjuk rundat eko ovanpå som motsvarar det normala eko som 200 khz visar. Likadant är det på de anda bilderna. Märkligt!

                    Bild 6 - Detaljrikedomen är lägre på låga frekvenser så små fiskar som vi här ser på 200 khz-frekvensen registreras helt enkelt inte. Signalen är så kraftig att den går rakt igenom dem utan att återkastas. Däremot blir bottenekot så mycket tjockare just för att signalen är så kraftig.

                    Bild 7 -Svårt att se vad du kör med här. Antar att det är 200 kHz till vänster och 50 kHz till höger. Samma sak här. Kraftigare botteneko men mindre detaljrikedom på 50 Khz. Däremot så är det samma konstiga botteneko, nu på 200 khz, som på bilderna 3-5. Nu är det den lilla stenen som ser normal ut på 50 kHz som splittras sönder på 200 kHz. Det kan bero på att du krämar på med massor av känslighet på 200 kHz. Det syns att du gör det för ytkluttret är mycket mer på 200 khz än på 50 kHz fastän det i normala fall är tvärtom.

                    Jag vet faktiskt inte vad det är med HDS-loden och dessa märkliga bottenekon. Märkligt!
                    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                      På bild 1 är strecken upp och ner från när jag rycker jiggen just upp och ner, dem långa bör väl vara fisk kanske?
                      På bild 2 och 3 måste det blivit något konstigt för jag kör med "Långsam Trolling" så är alltid 200khz till höger och 83khz till vänster, men så fort jag ändrar till "Grunt vatten" tex så byter dem benämningarna plats, trots att dem beter sig som om 200khz är till höger och 83khz till vänster. Tänkte på detta också då jag såg bilderna först då 83khz med bredare konvinkel alltid brukar visa bågarna större. Måste vara någon bug :P

                      Om det nu är fisk så är det jäkligt frustrerande att man inte kan locka dem till hugg. Dem säger ju att 95% av lyckat fiske handlar om att just hitta fisken.
                      Men när dem står så pass djupt så kanske dem är helt lama eller sover? =P
                      Ja det är riktigt att det brukar bli bättre bågar på lågfrekvensaren eftersom den har större spridningsvinkel. Men bågarna brukar vara tunnare. På 200 kHz kommer det inte alltid bågar på grunt vatten då fisken är så kort tid i den smala konen. Då blir de tecknade som en klump. Men det beror ju såklart på dina inställningar på respektive frekvens.
                      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X