Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, tolka bilden! Bilder och diskussioner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av jolle69 Visa inlägg
    Det är hård botten på bilden, ju mer botten du ser desto hårdare. Ställ gärna djupet på det dubbla mot vad du har till botten så ser man bättre. På riktigt hård botten kan du få dubbeleko på botten. Lite svårt att förklara hoppas du fattar.
    Humm, ja men om det är olika färger i botten, varför blir det det? Är det det du menar som är dubbeleko dvs bild ett, två och högra bilden i bild tre..

    Men när du säger mer botten, så ser jag alltid mycket botten mig veterligen, men inte alltid färger insprängt eller ovanför.
    Senast ändrad av Bowen; 2010-09-13, 19:03.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #12
      Hej

      Det är riktigt såsom Byggarns skriver att fisken som syns som en båge på mittenbilden troligen befinner sig en bit från båten. Därför fångar 50 kHz frekvensen upp den eftersom spridningsvinkeln är större.

      Gällande din givare så är det så att jag tror importör och återförsäljare inte har full koll faktiskt. Det är helt olika uppgifter på t.ex. Sportmanships hemsida, i katalogen och på återförsäljarnas hemsidor. Är fullt övertygad om att det inte är möjligt att ändra en givares frekvens med någon inställning som man kan välja på lodet. Det påstås ju bl.a. att man kan köra 83 kHz på 200 kHz-givaren och då få en täckning på 120 grader. Låter som rent skitsnack i mina öron. Detta eftersom givaren består av en, eller två kristaller(tvåfrekvensgivare) som sänder ut en viss frekvens beroende på sin uppbyggnad. Det enda man kan välja mellan är vilken frekvens man vill använda. Och vem vill ha en täckning på 120 grader...
      Det står så mycket skit på hemsidorna. Jag är övertygad om att du har en en av dessa givare:
      HSTDFSBL: 12°/200 kHz & 35°/50 kHz.
      P66 Triducer: 11°/200 kHz & 45°/50 kHz.
      Själv har jag P66:an men jag har ett JRC-lod

      Det är så att 50 kHz givarens spridningsvinkel är stor(och oanvändbar) för att det är för dyrt att tillverka standardgivare med liten spridningsvinkel. Så enkelt är det.

      Vet faktiskt inte varför du får in gul och röd färg i den bruna bottnen. Jag har aldrig fått det, visserligen brukar jag inte använda den bruna färgkombinationen. Men troligen kör du med så högt värde på känsligheten och färglinjen att det blir så. Färglinjen är detsamma som greyline var på de gamla loden dvs linjen du får under ekona. Ju bredare färglinje desto kraftigare eko men det beror ju helt och hållet på dina inställningar. Men mycket känslighet och/eller färglinje så får du bred linje ändå. Man kan alltså inte bara generellt säga att en viss bredd betyder en viss sorts botten. Det beror på dina inställningar och dessutom på djupet också. Dybotten på 5 m djup ger alltså bredare eko än en stenbotten på 100m djup med samma inställning på lodet.

      Fiskar du på djup mindre än 150 m så har du ingen användning för 50 kHz frekvensen. Jag skulle ta bort den och bara köra 200 kHz med delad bild och zoom istället.

      Du ser inget genomslagseko på dina bilder. Du måste visa dubbla djupet för att se det. Det är signalen som studsat två gånger mellan givare och botten och således visar dubbla djupet. Det kan den göra på mjuk botten också bara du krämar på tillräckligt i förhållande till djupet. Mne du har ingen praktiskt användning för detta.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
        Hej

        Massa bra text!.
        OK, Ytterst tacksam för att du tog dig tid att svara! Väldigt intressant att få veta hur det funkar.
        Skall börja köra på bara 200khz då.

        Att köra splitscreen med zoom på den ena verkar ju bra, det är bara det att jag inte fått till det på ett vettigt sätt tycker jag.
        Jag skulle vilja visa tex botten och 5 meter upp som alltså att lodet följer botten själv med.
        Men med zoom så tycker jag bara att det blir en soppa av bilden?!

        Sen det sista med dubbeleko förstod jag inte riktigt, "måste visa dubbla djupet"?

        Tack för att du gjort,gör mig klokare!
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #14
          Intressant tråd som jag ser ett stort behov av, kanske hos de flesta som inte är så inne på hur ekolod ritar upp bilden?

          Att läsa text där det beskrivs hur det SKA se ut och INTE ska se ut är väldigt svårt, när man kör igång sitt ekolod i den lilla ekan på den 20-40 meter djupa sjön så vet man fortfarande inte hur man egentligen ska tolka bilden riktigt utan man börjar intala sig själv att det är på det eller det viset.

          Om man däremot har sett en bild i en tråd som visar hur det ska se ut vid speciella förhållanden, och en text som beskriver de olika delarna som visas, så är det så otroligt mycket enklare att förstå när man väl sitter där ute och guppar med lodet igång och saker börjar ritas upp.

          Skulle väldigt gärna se massa fler foton som visar olika saker som man kan stöta på där ute, och förklaringar som berättar vad det är för något.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Intressant tråd som jag ser ett stort behov av, kanske hos de flesta som inte är så inne på hur ekolod ritar upp bilden?

            Att läsa text där det beskrivs hur det SKA se ut och INTE ska se ut är väldigt svårt, när man kör igång sitt ekolod i den lilla ekan på den 20-40 meter djupa sjön så vet man fortfarande inte hur man egentligen ska tolka bilden riktigt utan man börjar intala sig själv att det är på det eller det viset.

            Om man däremot har sett en bild i en tråd som visar hur det ska se ut vid speciella förhållanden, och en text som beskriver de olika delarna som visas, så är det så otroligt mycket enklare att förstå när man väl sitter där ute och guppar med lodet igång och saker börjar ritas upp.

            Skulle väldigt gärna se massa fler foton som visar olika saker som man kan stöta på där ute, och förklaringar som berättar vad det är för något.
            Ja precis, det var detta jag eftersökte!
            Så ladda upp era bilder så diskuterar vi dom!
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #16
              "Måste visa dubbla djupet" för att se dubbelekot. Har du botten längst ner på skärmen ser du inte det.
              Ex: fiskar du på 10m ställ djupområdet på 20m lr mer så ser du under botten oxå där man ibland får det nu omtalade dubbelekot.
              I varje motgång finns ett frö till framgång.....

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                "Måste visa dubbla djupet" för att se dubbelekot. Har du botten längst ner på skärmen ser du inte det.
                Ex: fiskar du på 10m ställ djupområdet på 20m lr mer så ser du under botten oxå där man ibland får det nu omtalade dubbelekot.
                Ja ha, jaja, alltså ser man oftast inte detta eko då. Då förstår jag!
                Tack!
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #18
                  Bara kul om man kan bistå med något. Jag använder mig av den inställningen när jag vjfiskar gös för att enkelt finna den hårdare botten som gösen oftast uppträder på.
                  I varje motgång finns ett frö till framgång.....

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                    Bara kul om man kan bistå med något. Jag använder mig av den inställningen när jag vjfiskar gös för att enkelt finna den hårdare botten som gösen oftast uppträder på.
                    Nu känner jag mig lite korkad igen
                    Men vilken inställning menar du? Att man ställer in dubbla djupet manuellt bara eller?
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #20
                      Japp. Har man väl hittat gösen på nåt djup brukar de hålla sig där oftast. Då behöver man inte ändra djupområdet så ofta.
                      I varje motgång finns ett frö till framgång.....

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 014 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 966 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      489 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X