Fel på ekolodet? Lowrance X85 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på ekolodet? Lowrance X85

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fel på ekolodet? Lowrance X85

    Tjena!

    Detta gäller ett Lowrance X85.

    Fel och fel, det är det kanske inte egentligen men det fungerar inte helt som jag vill!
    Den mäter bottendjup och hastigheter rätt och man ser bottenstrukuren väldigt tydligt.

    Vad mitt problem är att alla fiskekon är riktigt svaga eller inga alls.

    Fiskar jag på 8 meter t.ex så blir det bara massa "kludd" på skärmen som fiskekon.
    Ibland som ett jättelitet moln, ibland som ett jättesvagt streck med lite böjning.

    Fiskar jag röding på 25-40 meter så brukar vi inte få några ekon alls, trots att det nappar. Så man vet ju att fisken finns där men det vet inte ekolodet.

    Någon som vet vad som kan vara galet? Det har ju några år på nacken...
    Jag vill ju ha de fina bågarna som visas upp när jag kör "Simulator" !
    Har pillat med inställningar och testat ställa upp sensen på 100 och gråskalan på allt mellan 15-100. Givaren vill jag minnas att jag justerade i våras, dock inte helt säker på att jag stallde den rätt då. Vet att den ska vara 0-20° men är osäker om det blev helt rätt som sagt.

    Någon som har några idéer om vad som kan vara galet? Alla tips är välkomna!

  • #2
    Har en fiskepolare med precis samma problem med sin Lowrance X85. Har fått massor av abborre och ekolodet visar sporadiskt med fisk eller inget alls,har t.o.m krokat abborre placerat det under givaren och det visar ingen fisk?? Visar djupet perfekt,testat med fiskalarm,det piper ibland men man ser ingen fisk,lodet är ju inte billigt precis,nåt är i varje fall fel.
    Senast ändrad av LazziLax; 2010-10-12, 18:15.
    Jig-fishing är roligast.

    Kommentera


    • #3
      Kan vara så att givaren är dålig. blev så på min förra givare var tvungen att köra på nästan 100% där jag förut behövde köra på 60-70% och när det var djupt hadde jag nästan inget botten eko. Efter byte av givare så funkar det bra igen. Borde gå beställa en ny givare till den från usa


      http://teamchar.blogspot.com/

      Kommentera


      • #4
        En ekolodsgivare bör man byte var 5:e år eller om man fiskar extremt mycket ännu oftare.
        http://team-zaltafiskar.blogspot.com/

        Kommentera


        • #5
          Ok, tack för svar..

          Försöker hitta en givare men ser mörkt ut. Någon som vet någon bra sida?

          Kommentera


          • #6
            Kolla med sportmanship marin dom kan nog fixa det.
            http://team-zaltafiskar.blogspot.com/

            Kommentera


            • #7
              Här är vad du söker:

              http://cgi.ebay.com/ebaymotors/LOWRA...ssoriesQ5fGear

              Annars kan den nog nuförtiden vara svår att få tag på, LEI extras har den inte på tillbehörssidan längre.......
              Kanske bättre köpa helt nytt lod.
              Dock om skärmen och belysningen fortfarande är bra är det ett utmärkt lod fortfarande.
              Senast ändrad av TAMTAM; 2010-10-13, 15:27.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
                Tjena!

                Detta gäller ett Lowrance X85.

                Fel och fel, det är det kanske inte egentligen men det fungerar inte helt som jag vill!
                Den mäter bottendjup och hastigheter rätt och man ser bottenstrukuren väldigt tydligt.

                Vad mitt problem är att alla fiskekon är riktigt svaga eller inga alls.

                Fiskar jag på 8 meter t.ex så blir det bara massa "kludd" på skärmen som fiskekon.
                Ibland som ett jättelitet moln, ibland som ett jättesvagt streck med lite böjning.

                Fiskar jag röding på 25-40 meter så brukar vi inte få några ekon alls, trots att det nappar. Så man vet ju att fisken finns där men det vet inte ekolodet.

                Någon som vet vad som kan vara galet? Det har ju några år på nacken...
                Jag vill ju ha de fina bågarna som visas upp när jag kör "Simulator" !
                Har pillat med inställningar och testat ställa upp sensen på 100 och gråskalan på allt mellan 15-100. Givaren vill jag minnas att jag justerade i våras, dock inte helt säker på att jag stallde den rätt då. Vet att den ska vara 0-20° men är osäker om det blev helt rätt som sagt.

                Någon som har några idéer om vad som kan vara galet? Alla tips är välkomna!
                Hej Freddy Carlsson;
                Hos din bil märker du när däcken börjar bli slitna. Mönsterdjupet blir mindre och efter kanske 5.000 mils körning är däcken helt blanka.

                Inuti givaren till ditt Lowrance X-85 ekolod finns en keramisk kristall som vibrerar, skickar signaler och tar emot signaler samt vidarebefordrar signalerna till ekolodet. På ditt Lowrance X-85 kan du se signalerna på displayen som djup, sjöbotten, vegetation och även fiskar.

                När givaren till ditt Lowrance X-85 börjar bli sliten och trött minskar djuptagningsförmågan. Detaljer som enskilda fiskar och växter försvinner mer och mer...

                Gå in på http://www.lei-extras.com och hitta lämplig givare till ditt ekolod. Du kan också kontakta Navpoint/Sportmanship för hjälp om var du kan köpa ny givare.

                Nothing is forever!
                http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

                Kommentera


                • #9
                  Tack för alla svar
                  Får leta upp en givare!

                  Kommentera


                  • #10
                    Går det att kontrollera givarens kondition ungefär som med bilens däck?
                    Ola

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 010 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 699 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X