Störning av givarsignal från annat kablage? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Störning av givarsignal från annat kablage?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Störning av givarsignal från annat kablage?

    Hej alles,

    Köpte ny båt i höstas och nu håller vi för fullt på att rusta den inför vårens fiske. Det är en hel del småfix som måste styras upp innan det är dags för sjösättning.

    I affären ingick bland annat ett Lowrance x125 ekolod. Då vi inte tyckte kabeldragningen var varken snyggt gjord eller praktisk tänkte vi ändra om detta. Funktionen på ekolodet får ju såklart inte försämras utan detta är rent estetiskt.

    Frågan lyder:
    KAN ANDRA KABLAR I BÅTEN PÅVERKA SIGNALEN FRÅN GIVAREN UPP TILL HUVUDENHETEN?Vi vill alltså "stripa ihop" givarkabeln med diverse andra elkablar som går från batteriet upp till pulpeten där strömbrytarpanelen sitter. Bland kablaget går elkablar till länspump och strålkastare bland annat.
    Kommer detta påverka ekolodet funktion eller är det bara att köra på? Jag har sökt på forumet men inte hittat något svar men jag hörde från en kompis att man var tvungen att dra kablarna separat.

    Tacksam för svar!

    Mvh
    Tobias

  • #2
    I manualen på mitt ekolod står det att man ska dra givar kabel separat.
    Jig-fishing är roligast.

    Kommentera


    • #3
      Har min givarkabel buntad med elkabel, går bra. Tänk dock på att det inte går att ta ström till lod från samma batteri som elmotorn om du har en steglös motor med digitalmotorstyrning. Motorn stör ut lodet om dom är kopplade till samma strömkälla.

      MVH/Gimmy
      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren so far! Har ingen elmotor inkopplad utan det enda som är draget till batteriet är två små strålkastare (+ en gösstake), länspumpen och sen naturligtvis elstarten till motorn. Givarkabeln är ju ganska grov så det känns inte som att det borde påverka. Man kan ju alltid testa och i värsta fall får man väl dra om kablaget igen. Det borde inte kunna förstöra något utan endast ge störningar (om ens det)?!

        Mer inputs tas tacksamt emot!

        /Tobias

        Kommentera


        • #5
          varvräknarn kan störa , ifall du drar kablarna bredvid varandra. Kablarna är nog ganska bra isolerade idag tror jag , tycker fler borde ha mer problem med detta annars.
          Http://pekkman.blogspot.com

          Kommentera


          • #6
            Det finns en liten risk för störning när man drar de ihop med andra kablar som matar förbrukare som drar lite mera ström som strålkastare, länspump och allra mest elmotor, så se iaf till att lägga givarkabeln i ytterkant på bunten och inte mitt i alla kablar!!

            Skulle störningarna mot förmodan bli påtagliga så får Du som sagt dra om det men borde funka i det stora hela men ser Du störningar när Du slår på strålkastaren/länspumpen så vet Du ju vad det beror på och det slutar ju när du slår av dem igen!!

            Kommentera


            • #7
              Jag fick störningar på mitt X125 i en tidigare båt men när jag drog om så försvann problemet.

              Stefan
              Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svaren! Det blir till att testa så får vi se om det funkar som jag vill. Håll tummarna!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                156 025 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 704 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 973 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                2 svar
                491 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                2 svar
                354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Arbetar...
                X