Vart montera aktergivare samt vilken typ av batteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart montera aktergivare samt vilken typ av batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vart montera aktergivare samt vilken typ av batteri?

    Hej!

    Har köpt nytt GPS/ekolod men jag har lite problem att bestämma mig om vart jag ska montera ekolodsgivaren. Har haft problem med att ekolodet slutat fungera över typ 1 knop tidigare. Men det var ett portabelt ekolod med svag givare.



    Fråga två var ju vilket batteri ni rekommenderar? Ett mc-batteri har ju lägre ah men är inte särskilt tungt att bära med sig för laddning. Hur många ah bör man ha för att slippa ta med batteriet efter varje tur?

    // Totte

  • #2
    Har samma båt som du och satte ekolodsgivaren på den vänstra kölen. Har fungerat fint upp till 22 knop, sen gick inte båten fortare. Fick ett batteri från en polare som jobbade i golfbutik och de har batterier till deras eldrivna golfvagnar tror att det är mc batteri. Fungerar mycket bra och länge samt att man får en fin liten tygväska för batterierna så att tanterna kan bära det lättare, rekomenderas starkt. Tror att det flesta golfbutikerna har sånna som de inte använder då kunderna ofta lämnar in de gamla batterierna då de köper nyare, du borde med andra ord kunna hämta ut ett gratis.

    Kommentera


    • #3
      Har du vilket jag gissr en motor som är högerroterande så bör Du montera givaren på höger sida om motrorn för att minska risken för störning av turbulent vatten från propellern, min avstånd mellan propp och givare brukar anges till 25-30cm för att vara helt säker och då på den sida där proppen trycker neråt = höger på en högerroterande.

      Givaren ska placeras så att undre halvan av givaren hamanr under båtbotten och se till att den inte hamnar bakom ett steg elerlist i botten på båten då detta orsakar turbulens och störningar, vinkla givaren något framåt alltså sänk bakre delen av givaren så den sänder lite snett framåt så får Du bättre framåtseende.

      Vill Du ha mera tips om dett så sök för det finns flera detaljerade trådar om ekolodsgivares placering med monteringsbilder och allt!

      Batteriet som tipsas om låter smart, hoppas det är gel batterier men det borde det vara eller iaf kapslade bly/syra, vill Du at det ska räcka mer än 1 dag så välj 15-20Ah eller mera.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av johanJ Visa inlägg
        Har fungerat fint upp till 22 knop, sen gick inte båten fortare. Fick ett batteri från en polare som jobbade i golfbutik och de har batterier till deras eldrivna golfvagnar tror att det är mc batteri.
        Satan, vad har du för motor på? Den är ju specad till max 10 hk, men det lär väl gå att töja lite.
        Men, eldriven golfvagn!? Varför inte bara spela ett golfspel på datorn?! Haha...
        iof så har man ju motor istället för att ro.

        Tack, Rospigg.
        Jag har en Yamaha, 8 hk, 2T, typ 70/80-tal. Lär väl vara som du säger?

        Kommentera


        • #5
          Totte. Folk tar ju bilen för att ställa sig på ett löpband på gymet. Så varför inte en eldriven golfvagn. Är iofs lat själv. Men jag är så lat så jag inte orkar åka till gymmet eller golfbanan heller.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
            Satan, vad har du för motor på? Den är ju specad till max 10 hk, men det lär väl gå att töja lite.
            Men, eldriven golfvagn!? Varför inte bara spela ett golfspel på datorn?! Haha...
            iof så har man ju motor istället för att ro.

            Tack, Rospigg.
            Jag har en Yamaha, 8 hk, 2T, typ 70/80-tal. Lär väl vara som du säger?
            Jepp den är som jag beskrev!

            Den båten med en 10-15 hk så är 20-25 knop nog rimligt, kanske inte helt komfortabelt och säkert då det lär vara väldigt liten våtyta kvar men funkar gör det bara den som kör håller tungan i rätt mun och man andas i takt om man är flera ombord ;-)

            Kommentera


            • #7
              har en 20 hk yamaha 2T, mycket riktigt så gäller det att gasa försiktigt, men väl uppe i plan är det bara att gasa fullt. Planerar dock att förstärka akterspegeln med stag som går längre fram på båten, om jag inte sätter båtbyggarplanerna i verket - får se. Har kommit över en ritning på en mindre aluminiumbåt modell quintrex som jag funderar att svetsa ihop.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Har du vilket jag gissr en motor som är högerroterande så bör Du montera givaren på höger sida om motrorn för att minska risken för störning av turbulent vatten från propellern, min avstånd mellan propp och givare brukar anges till 25-30cm för att vara helt säker och då på den sida där proppen trycker neråt = höger på en högerroterande.

                Givaren ska placeras så att undre halvan av givaren hamanr under båtbotten och se till att den inte hamnar bakom ett steg elerlist i botten på båten då detta orsakar turbulens och störningar, vinkla givaren något framåt alltså sänk bakre delen av givaren så den sänder lite snett framåt så får Du bättre framåtseende.

                Vill Du ha mera tips om dett så sök för det finns flera detaljerade trådar om ekolodsgivares placering med monteringsbilder och allt!

                Batteriet som tipsas om låter smart, hoppas det är gel batterier men det borde det vara eller iaf kapslade bly/syra, vill Du at det ska räcka mer än 1 dag så välj 15-20Ah eller mera.
                Hej Bosse Rospigg;

                Ytterligare ett bevis på att du som vanligt är efterklok i förväg! Ett normalt montage av akterspegelsgivare är att placera givaren längst ner på akterspegelns styrbordssida 25-30 cm från motorn med kontaktytan under akterspegeln i turbulensfritt vatten. För att få riktigt bra funktion i höga farter upp till 70 knop eller mer bör givaren sett från sidan vara riktad framåt och 3-6 grader uppåt från horisontalplanet räknat.

                Oftast är det också lättats att dra givarekabeln om givaren sitter på förarsidan, dvs styrbordssidan. Man bör också undvika att bunta ihop givarkabeln med strömförande kablar till Radar, VHF och andra typer av Kommunikationsradioapparater.

                Idag 21/3 är det vårdagjämningen och, om Gud är god, har vi helt öppet vatten längs våra Östersjökuster på Palmsöndagen den 17 april.

                Go for the Big Ones!

                http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm
                Old Firehand
                www.trumman.com

                Kommentera


                • #9
                  Jag har hittat det perfekta batteriet för ekolod! LiPo-batterier avsedda framförallt för radiostyrda flygplan, kostar inte alls mycket, väger ingenting och klarar GRYMT mycket

                  kolla till exempel på: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8579

                  11,1 volt, 5Ah och en vikt på endast 350gram! Kostar dessutom inte mer än 26 dollar Ett sånt batteri klarar att driva mitt ekolod i över 12 timmar med belysning påslaget. (drar 300mAh) men jag kör dubbla så jag kan byta innan man får för låg spänning på cellerna(se varför längre ner).

                  Det som är speciellt med LiPo är:
                  1. Du får inte ladda ur batterierna helt, då kommer de inte ta laddning ordentligt nästa gång... Skruvdragare osv med LiPo har automatiska sådana skydd som stänger av strömmatningen men det är ju inte sån panik när det gäller ekolod så man kan köra på en som bara varnar och sedan byta när man har möjlighet istället: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13276

                  2. Man kan inte ladda med annat än specialladdare sk. balanserade laddare och en sådan kostar runt 30 dollar, se: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10946

                  3. Batterierna är sjukt laddningsvänliga och klarar ofta att ladda upp till 2C Vilket betyder att du kan ladda ett LiPo fullt på endast 1/2 timme utan att batteriet tar skada! Det rekommenderas dock oftast att du laddar 1C eller mindre. C är värdet på hur mycket Ampere du kan ladda batteriet med och räknas ut i förhållande till batteriets kapacitet. där ett högre C-värde betyder att batteriet kan laddas med högre ampere. 1C är att batteriet kan laddas fullt på 1 timme. 0,5C betyder alltså att betteriet kräver 2 timmar för att nå full laddning osv osv.

                  Edit: Vad gäller frågan om hur många ampere du ska ha för att slippa ta med batteriet in för laddning varje gång så måste jag hänvisa till din manual, där står hur mycket ekolodet drar i timmen, ofta i mAh. sen kan du bara dela batteriets kapacitet (säg 5Ah) alltså 5000mAh/300mAh(som mitt ekolod drar) Detta ger 16,66 Timmar.
                  Senast ändrad av Discharged; 2011-03-21, 13:47.
                  Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Discharged Visa inlägg
                    Jag har hittat det perfekta batteriet för ekolod! LiPo-batterier avsedda framförallt för radiostyrda flygplan, kostar inte alls mycket, väger ingenting och klarar GRYMT mycket

                    kolla till exempel på: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8579

                    11,1 volt, 5Ah och en vikt på endast 350gram! Kostar dessutom inte mer än 26 dollar Ett sånt batteri klarar att driva mitt ekolod i över 12 timmar med belysning påslaget. (drar 300mAh) men jag kör dubbla så jag kan byta innan man får för låg spänning på cellerna(se varför längre ner).

                    Det som är speciellt med LiPo är:
                    1. Du får inte ladda ur batterierna helt, då kommer de inte ta laddning ordentligt nästa gång... Skruvdragare osv med LiPo har automatiska sådana skydd som stänger av strömmatningen men det är ju inte sån panik när det gäller ekolod så man kan köra på en som bara varnar och sedan byta när man har möjlighet istället: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13276

                    2. Man kan inte ladda med annat än specialladdare sk. balanserade laddare och en sådan kostar runt 30 dollar, se: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10946

                    3. Batterierna är sjukt laddningsvänliga och klarar ofta att ladda upp till 2C Vilket betyder att du kan ladda ett LiPo fullt på endast 1/2 timme utan att batteriet tar skada! Det rekommenderas dock oftast att du laddar 1C eller mindre. C är värdet på hur mycket Ampere du kan ladda batteriet med och räknas ut i förhållande till batteriets kapacitet. där ett högre C-värde betyder att batteriet kan laddas med högre ampere. 1C är att batteriet kan laddas fullt på 1 timme. 0,5C betyder alltså att betteriet kräver 2 timmar för att nå full laddning osv osv.

                    Edit: Vad gäller frågan om hur många ampere du ska ha för att slippa ta med batteriet in för laddning varje gång så måste jag hänvisa till din manual, där står hur mycket ekolodet drar i timmen, ofta i mAh. sen kan du bara dela batteriets kapacitet (säg 5Ah) alltså 5000mAh/300mAh(som mitt ekolod drar) Detta ger 16,66 Timmar.
                    Hej Martin;

                    Att, som du skriver ovan, försöka driva ekolod med en startspänning på 11,1 volt och en kapacitans på 5Ah låter för mig en aning underdimensionerat.

                    Jag har både byggt ihop och tillverkat egna ekolod en gång i tiden och även som generalagent representerat och marknadsfört LOWRANCE ELECTRONICS ekolod och navigatorer här i Sverige.

                    Mina privata erfarenheter är att man behöver ett tillförlitligt 12 volts marinbatteri (fulladdat 13,8 volt) med relativt linjär spänningskurva, där spänningen inte får falla under 10,5 volt för att ekolodet inte ska slockna. Under 10 volts spänning försvinner bilden på displayen.

                    LOWRANCE blinkekoloden jag sålde på 1970- och 1980-talet som exempelvis LFP-300DM "Little Green Box", LFG-60M, LFG-220M, LFG-275M, LFG-360M, LFG-460DM och hela LOWRANCE blinkekolodsserien System 2000 har en strömförbrukning mellan 0,19A och 0,50 A vid 12 volts spänning. LOWRANCE LCD-ekolod med bildskärm som X-35, X-4, X-50, X-60, LMS-150, LMS-200 och LMS-300 har en strömförbrukning på 0,35A - 0,80A vid 12 volt.

                    Vanliga skrivande LOWRANCE-EAGLE ekolod som MACH 1M, LRG-1510MA, X-15M och X16M har en strömförbrukning på 1,25A - 1,5A vid 10,5 - 15 volts spänning. Gemensamt för alla nämnda ekolod är att displayen slutar att fungera eller slocknar om spänningen faller under 10,5 volt. Min egen erfarenhet av ekolod säger att för att permanent och tillförlitligt kunna driva ekolod och övrig elektronik i en båt behöver man ett marinbatteri på 75 - 80 Ah vid 12 volts spänning. Under korta isfisketurer och dagsutflykter med roddbåten kan exempelvis ett 18 amperes motorcykelbatteri räcka till som strömkälla till ett mindre strömkrävande ekolod.

                    One day spent fishing adds another day to your life!


                    http://www.trumman.com/fisketips/galleri_38.htm
                    Old Firehand
                    www.trumman.com -

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 029 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X