OK att koppla ekolod + laddare till batteri såhär? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

OK att koppla ekolod + laddare till batteri såhär?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • OK att koppla ekolod + laddare till batteri såhär?

    Är lite osäker så det är ju lika bra att fråga så det inte blir nå fel. Kommer ju inte ladda batteriet samtidigt som jag har ekolodet påslaget, men vore smidigt om det gick att ha det såhär så man slipper koppla ifrån när det ska laddas.

    De större kabelskorna med + - markerat på dom är till laddaren och de små till ekolodet. Ska måla den ena svart så man ser skillnad bättre, men ser iaf skillnad på sladdarna som går in i skon.

    Bild 1
    Bild 2
    Bild 3

    Länkar bilderna så de slipper bli så stora här i tråden.
    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

  • #2
    borde ju inte vara problem, möjligen om batteriet laddar ur något snabbare.

    Kommentera


    • #3
      Vad är det för manick du har till höger på bild 3, ser ut som en koppling av något slag. Har du kikat på att koppla in en batteriindikator? Kostar 80kr på biltema (eller om det var Clas O), då slipper man överraskningen på sjön att batteriet dör precis när det är som roligast...
      - Go for the big ones you must!
      https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

      Kommentera


      • #4
        det är inget som hindrar dig från att ladda samtidigt också... eller för den delen ta bort batteriet helt och köra med laddaren som strömkälla. (vad man nu skulle ha för nytta av det...)

        Det jag skulle kunna invända på är att du saknar säkring på laddsladden väl? Eller är det säkring på sladden som man ser på bild 3? tycker bara det ser ut som en sån plastklämma för att hålla ihop sladdarna nämligen. Om du inte säkrar av laddsladden är det risk att du kortsluter sladdarna i kontakten, klämmer sönder dom eller på annat sätt får kortis i batteriet med en syraexplosion som följd. Billig peng för att undvika en otrevlig situation.
        Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av TriNitro Visa inlägg
          Är lite osäker så det är ju lika bra att fråga så det inte blir nå fel. Kommer ju inte ladda batteriet samtidigt som jag har ekolodet påslaget, men vore smidigt om det gick att ha det såhär så man slipper koppla ifrån när det ska laddas.

          De större kabelskorna med + - markerat på dom är till laddaren och de små till ekolodet. Ska måla den ena svart så man ser skillnad bättre, men ser iaf skillnad på sladdarna som går in i skon.

          Bild 1
          Bild 2
          Bild 3

          Länkar bilderna så de slipper bli så stora här i tråden.
          Hej Sebastian M.;

          Om du inte med säkerhet vet att laddaren avger mindre än 15 volts spänning (VDC) under hela laddningsproceduren bör du absolut undvika att ha ekolodet påslaget och inkopplat på samma strömkrets som laddaren. Risken är mycket stor att du bränner slutsteget på ekolodet vid spänningar över 15 VDC.

          Mitt råd är att du inte har ekolod och annan spänningskänslig marinelektronik igång samtidigt som du laddar båtbatteriet från extern strömkälla som saknar spänningsstabilisator eller spänningsregulator.

          Nothng is forever!

          http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm
          Old Firehand
          www.trumman.com
          Senast ändrad av Old Firehand; 2011-06-13, 17:27.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Sebastian M.;

            Om du inte med säkerhet vet att laddaren avger mindre än 15 volts spänning (VDC) under hela laddningsproceduren bör du absolut undvika att ha ekolodet påslaget och inkopplat på samma strömkrets som laddaren. Risken är mycket stor att du bränner slutsteget på ekolodet vid spänningar över 15 VDC.

            Mitt råd är att du inte har ekolod och annan spänningskänslig marinelektronik igång samtidigt som du laddar båtbatteriet från extern strömkälla som saknar spänningsstabilisator eller spänningsregulator.

            Nothng is forever!

            http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm
            Old Firehand
            www.trumman.com
            Det är självklart för mej att man måste kolla laddaren innan man ger sig på att köra den alls, den kan ju vara trasig... Men för en laddare till ett vanligt blyack så är 14,8V (vid 20grader C) det som tillverkare säger är max innan batteriet börjar ta skada. underhållsladdning sker vid ~13,5-13,8V.

            En lite mer avancerad laddare tar hänsyn till batteriets temperatur och höjer / sänker volten i förhållande till detta. räkna med runt -20-30mV/grad C varmare.

            så skulle istället batteriet ha en temperatur av -20C skulle det laddas med 14,8 +(0,02*40) = 15,6 och vid denna temperaturen skulle ett ekolod enligt det du skriver ta skada (jag vet att du har gott om kunskap vad gäller ekolod så jag litar på dej istället för på min manual som säger 17V.)
            Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Moddifier Visa inlägg
              Vad är det för manick du har till höger på bild 3, ser ut som en koppling av något slag. Har du kikat på att koppla in en batteriindikator? Kostar 80kr på biltema (eller om det var Clas O), då slipper man överraskningen på sjön att batteriet dör precis när det är som roligast...
              Det är snabbkopplingen till laddaren som du ser där. Så att istället för att sätta fast klämmor/kabelskor på batteriet varje laddning stoppar jag bara in sladden från laddaren i snabbkopplingen. Jag har en batteriindikator från Minn Kota som jag kommer kolla av batteriet med ibland.

              Ursprungligen postat av Discharged Visa inlägg
              det är inget som hindrar dig från att ladda samtidigt också... eller för den delen ta bort batteriet helt och köra med laddaren som strömkälla. (vad man nu skulle ha för nytta av det...)

              Det jag skulle kunna invända på är att du saknar säkring på laddsladden väl? Eller är det säkring på sladden som man ser på bild 3? tycker bara det ser ut som en sån plastklämma för att hålla ihop sladdarna nämligen. Om du inte säkrar av laddsladden är det risk att du kortsluter sladdarna i kontakten, klämmer sönder dom eller på annat sätt får kortis i batteriet med en syraexplosion som följd. Billig peng för att undvika en otrevlig situation.
              Jag kommer aldrig köra ekolodet samtidigt som jag laddar, utan som sagt bara ha det inkopplat samtidigt då jag slipper krånglet med att koppla av/på det såfort det ska laddas då. Ska kolla upp hur det är med säkring på laddsladden, enda säkringen jag vet sitter är hängsäkringen jag satt dit på ekolodet (vänster sida bild 3) som har en 3A säkring i sig.


              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Sebastian M.;

              Om du inte med säkerhet vet att laddaren avger mindre än 15 volts spänning (VDC) under hela laddningsproceduren bör du absolut undvika att ha ekolodet påslaget och inkopplat på samma strömkrets som laddaren. Risken är mycket stor att du bränner slutsteget på ekolodet vid spänningar över 15 VDC.

              Mitt råd är att du inte har ekolod och annan spänningskänslig marinelektronik igång samtidigt som du laddar båtbatteriet från extern strömkälla som saknar spänningsstabilisator eller spänningsregulator.

              Nothng is forever!

              http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm
              Old Firehand
              www.trumman.com
              Laddaren jag köpt till ändamålet är en CTEK MXS 3.6 och vad jag har förstått ska den ha 14,4V. Kommer heller inte köra den när jag har ekolodet igång eller så. Utan bara ha ekolodet inkopplat men i offläget. Kommer bara laddas i hemmet då jag bara har småbåtar så ingen möjlighet att plugga in och ladda där

              Tack för svar alla!
              Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

              Kommentera


              • #8
                TriNitro...vilken finlirare du är En laddar för 600pix..

                När jag snabbt räknade ut vad mina prylar kommer att kosta för att gör lodet portabelt (inkl givarmotering på sugkopp) landade jag på nästan 1100kr. Inte helt gratis alltså. Börjar förstå varför de portabla kostar lite mera!

                Jag räknade enligt nedan (löder ihop mina kopplingar istället för att använda skor å tång):
                Blyack alt Gelbatteri 7,2 ah 300
                Säkringshållare x2 + säkringar 50
                Vulktejp (istället för krympslang) 50
                Elkabel 3m 100
                Laddindikator 80
                Låda 200
                Dubbel sugkopp 80
                Plexiglasskiva 50
                Lim PL400/600 alt epoxy 100
                Kabelskor 50kr
                Totalt: 1060kr
                - Go for the big ones you must!
                https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

                Kommentera


                • #9
                  Haha finlirare vet jag inte, men tänkte köpa något som funkar och som kanske är lite mer "idiotsäkert" än andra då jag är så kass på allt som har med elektronik att göra

                  Se till att posta lite bilder när det blir klart sen. Kan jag göra också men inte förren jag plockat om grejerna i ny låda. Ser fan inte roligt ut som det är nu
                  Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

                  Kommentera


                  • #10
                    Kopplingsschema ekolod

                    Här är mitt tilltänkta kopplingsschema. Har säkert glömt något eftersom jag har haft luite brådis. Synpunkter?
                    - Go for the big ones you must!
                    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X