Störningar ekolod Lowrance HDS-8 (HST-WSBL givare) / Suzuki DF70T -99 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Störningar ekolod Lowrance HDS-8 (HST-WSBL givare) / Suzuki DF70T -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Störningar ekolod Lowrance HDS-8 (HST-WSBL givare) / Suzuki DF70T -99

    Hej!

    Jag har nyligen skaffat mig lite nya prylar enligt rubriken. Jättekul....när det funkar som det ska!

    Click image for larger version

Name:	IMG_0635.jpg
Views:	1
Size:	606,6 KB
ID:	1807296

    Längst till vänster i bild är motorn avstängd (farten är ungefär lika, då jag stängt av motorn under färd) och allt ser bra ut. Så fort jag startar motorn dyker dessa horisontella (nästan) linjer till höger upp på skärmen. Sensitivityn är ställd på auto: 23% på bilden.

    Här är en annan bild som också visar störningarna:
    Click image for larger version

Name:	IMG_0622.jpg
Views:	1
Size:	452,2 KB
ID:	1807297

    Först misstänkte jag störningar via ekolodsgivarkabeln, men den har jag dragit ur och lagt utanför relingen, ingen skillnad. Störningarna kommer inte från luftbubblor eller något annat i vattnet, då det ser likadant ut när båten står stilla på tomgång med växeln i friläge. Gaspådraget påverkar nästan inte störningarna (linjerna blir lite lite tjockare ibland men det är inte linjärt med varvtalet).


    Någon som har några idéer på vad detta kan bero på, vad mer jag kan testa för att bli fri detta?


    Stort tack på förhand till er som funderar på detta en minut eller två!

  • #2
    Tror störningarna kan komma från att ekolodskablarna och motorkablarna till batteriets plus och minuspol ligger för nära varandra. Dessa ska hållas åtskilda så mycket som möjligt. TAMTAM på forumet har koll och kan ge dig tips.

    Kommentera


    • #3
      Motorn stör ekolodet via batteriet. Du behöver ett separat batteri för ekolodet, köp ett gel mc batteri och koppla till ekolodet. Det kan även bli störningar om du ha batterierna för nära varandra eller strömkablarna för nära varan till motor och ekolod.
      Senast ändrad av Kassoren; 2011-09-05, 20:31.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kassoren Visa inlägg
        Motorn stör ekolodet via batteriet. Du behöver ett separat batteri för ekolodet, köp ett gel mc batteri och koppla till ekolodet. Det kan även bli störningar om du ha batterierna för nära varandra eller strömkablarna för nära varan till motor och ekolod.
        Testade med ett separat batteri utan laddning idag och det funkade betydligt bättre. Borde väl bli precis samma problem om jag kopplar ihop dessa för att få laddning? Hur har ni andra gjort?

        Kommentera


        • #5
          Borde inte behövas ett separat batteri för ekolodet tycker jag.
          Ola

          Kommentera


          • #6
            Är motorn dåligt avstörd? Inte R-stift? tändhatt?

            Du kan ju prova och störa av batterimatningen(så nära motorn som möjligt) med ett avstörningsfilter av typen som man kan köpa lösa till bilstereos.

            Har du nån gammal stereo så brukar det hänga en sån klump på matningen bakpå ibland

            Kommentera


            • #7
              Stiften är resistorstift, så det borde vara grönt. Någon som har erfarenhet av dc dc omvandlare, skulle det hjälpa?

              Kommentera


              • #8
                Mätte upp laddspänningen idag till 14,8 - 14,9 volt på tomgång. Låter högt i mina öron men jag kan inte påstå att jag har någon erfarenhet just av denna motor/generator/laddutrustning. Någon som har bättre koll?

                Kommentera


                • #9
                  Lite högt men inte fel - så glöm det.

                  Har du R stift i så får du köpa en liten avstörningsenhet som man använder till bilstereos med mera.

                  Sätt den så nära motorn som möjligt - helst inne mellan uttaget och generatorn.

                  Hitta ingen nu doirekt så men dom går att köpa.

                  Består av säkring,spole och nån konding som tar bort generatorvinande , en hundring eller så - ändrar sig plotterbilden med motorvarv så är det nog generatorvinande - eller möjligtvis tändstörningar

                  Dc/dc omvandlare är ju onödigt dyrt tror jag - men dom dyra fixar sånt - billiga kan göra det värre.

                  Dc/dc hackar sönder dina 12V, gör AC och sen DC till utnivån igen - används oftast för att fixa högre spänning än den ursprungliga - t.ex 220AC.

                  Detta innebär att du kan få samma eller allvarligare störningar från den då du riskerar att få in störninagr från den när den hackar upp spänningen , speciellt billiga.

                  Så kör med traditionel avstörning - sök även på "avstörning generator" för att fixa

                  Kommentera


                  • #10
                    Tar upp denna tråden igen efter lite labbande.

                    Jag har testat två st olika avstörningsfilter, som kopplats in rätt. Problemet är exakt likadant med båda filtren som helt utan filter. Finns det inte någon som upplevt samma sak, jag kan väl inte vara helt ensam? Eller någon som har tips på vad jag kan testa?


                    Tack på förhand!

                    Med Vänlig Hälsning
                    Andreas

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 010 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 699 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X