Vilket batteri till elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket batteri till elmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilket batteri till elmotor?

    Funderar på att köpa min första elmotor och det lär nog bli en Minn Kota 30. Den måste väl funka till en Linder Sportsman 355?

    Nu undrar jag vilket batteri jag ska ha? Finns hur många olika marin/fritidsbatterier som helst och hur dyra som helst också. Jag vill ha ett som inte kostar hur mycket som helst men ändå gör jobbet. Någon som vet nåt ställe i stockholm med ok priser och som kan säga vilket batteri jag borde satsa på?

    Jag har tyvär inte så mycket pengar och vill komma så billigt undan som möjligt.

    Har samma frågor om laddare också.

    Hjälp en vilsen själ med noll koll tack!
    /Jonny

  • #2
    Jag kan rekommendera Tudor Nautica 75A. Jag har en Minn Kota Endura 30 och två sånna batterier. Funkar kanon och man kör väldigt länge på dem. Jag har ingen aktersnurra, utan kör både transport och fiske med elmotorn. Brukar köra ca 5 timmar innan jag byter batteri, och då finns det fortfarande bra med kräm kvar.
    http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k...e=db_vara.html
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

    Kommentera


    • #3
      Man får vad man betalar för
      Daniel Granholm
      Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

      Kommentera


      • #4
        Vi använder ett 100A batteri från Biltema (80-21005), det räcker för 3-5 tim körning till den 0.9Hk el-motor vi använder på en flatbottnad enkel 460cm gummibåt.., verkar vara ett riktigt bra batteri, då det stått hela vintern å forfarande är "fulladdat"..
        Senast ändrad av uppköparn; 2012-05-09, 18:54.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaret! Det var helt klart ok pris på det, hade hoppats på att få ett för ca 1000 kr.

          Om man ska köra både elmotorn och ett Lowrance Elite 5 ekolod/plotter ska man gå upp amp då?

          Någon annan som har tips på nåt batteri och laddare med ok pris?

          Kommentera


          • #6
            Är lite osäker vad det gäller biltemas batterier tyvär.

            Kommentera


            • #7
              Jag köpte ett nytt Tudor Nautica 80A Marinbatteri på rekomendation från många här på Fiskesnack. Troligtvis är det så att jag bara stött på ett dåligt exemplar i mängden, för det batteriet valde att efter bara 1,5 säsong helt plötsligt sluta visa grönt på mätaren och klarar numera mycket kortare tids använding per gång
              Senast ändrad av AxlRose; 2012-05-09, 19:07.
              --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

              Kommentera


              • #8
                Det du egentligen bör ha är ett batteri som klarar djupare urladdningar och inte ett startbatteri. Det senare är byggt för att klara stora urladdningar under kort tid för att sen laddas direkt. Det funkar absolut men inte optimalt och det kommer förlora livslängd snabbare.

                Sen är ett gel-batteri lite trevligare att handskas med för att slippa spill och underhållsfritt.

                Ett lite tips för alla som använder enklare startbatterier är att placera tex ett sitterunderlag under batteriet för att ta bort vibrationer. Även att inte dunka in dom på bryggor, båtar etc vi lastning utan att ställa ner dom försiktigt.

                Kolla tex http://www.batteriexpressen.se som finns i Infra City och har lite blandat med batteri. Inte kollat priser där på ett tag.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
                  Tack för svaret! Det var helt klart ok pris på det, hade hoppats på att få ett för ca 1000 kr.

                  Om man ska köra både elmotorn och ett Lowrance Elite 5 ekolod/plotter ska man gå upp amp då?

                  Någon annan som har tips på nåt batteri och laddare med ok pris?
                  Här har du ett batteri som ska vara riktigt bra också, känner flera som använder just detta märke och är nöjda: http://www.batterilagret.se/product/...ning-deka.aspx

                  Jag tycker du borde köra separat batteri för ekolodet, mindre krångel. Till det fungerar ett gelbatteri (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Res...-skoter-80810/) från Biltema kanonbra . Har haft mitt i 3 fiskesäsonger utan några problem alls, behöver sällan laddas då ekolodet drar så himla lite ström. När vi har testat att koppla ekolodet på samma batteri har det resulterat i ett väldigt irriterande problem. Efter ett tag har ekolodet inte fått någon ström och då har vi trott att batteriet nästan är slut, men så är det inte. Av någon anledning så "stänger den ute" ekolodet långt innan det behövs. Jaja, kan ju vara vi som är alldeles för okunniga, inte vet jag? :P
                  --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag handlade mina 2st 80AH maringel batterier på www.batterixpressen.se i UpplandsVäsby. Kostade lite mer än vad ett "vanligt" förbrukarbatteri gör men det är det klart värt. Se bara till att inte dra ur batterierna för mycket samt se till att ha en bra laddare. Jag kör mina paralellkoppplade, så de räcker till 2 ordentliga fisketurer till min Terrova 55 Ipilote. Än så länge mest till gäddfisket, cruisa utanför vassen men senare även till göstrollingen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X