Frontmonterad elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmonterad elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frontmonterad elmotor

    Ännu en tråd om elmotorer, men vad är forumet utan nya trådar

    Jag håller på att bygga om min Linder 400 (tänkte lägga upp en artikel om det här så småningom) och funderar nu lite över frontmonterad elmotor. Jag vill ha en frontmonterad med fjärrkontroll eller pedal, men jag behöver ingen iPilot och har inte pengar att lägga över 10k på en motor.

    Jag tittade på denna: http://www.sporting.se/item.php?pid=6246
    Är det någon som vet något om den? Är den lika bra som minn kota?
    Ytterligare en fråga, finns det ingen bra frontmonterad minn kota med "bara" fjärrkontroll som ligger i samma prisklass som den jag länkade till?
    Bloggen | Portfolio

  • #2
    Hej,

    jag har haft min i 3 år och den har hittills fungerat klockrent. När jag vertikalfiskar använder jag "fotpedalen" som jag styr med min vänstra hand och fiskar med min högra. Svårt för mig att jämföra med en minn kota eftersom jag aldrig ägt en frontmonterad sådan. Men för de pengarna tycker jag att den är prisvärd. Skippa fjärrkontrollen, den har en tendens att inte alls vara lika exakt vid höger/vänster-svängar och hastighetsreglering.

    Kommentera


    • #3
      skönt att höra, tre-fem år ju vad man vill få ut av de där pengarna, och bara en av kontrollerna fungerar bra så är jag nöjd. Känns den gedigen?

      Till vilken båt använder du den? Jag antar att den räcker både kraftmässigt och längdmässigt för en Linder 400 sportsman.
      Bloggen | Portfolio

      Kommentera


      • #4
        Jag är priviligerad att få åka med gabbu ett par gånger / år och även styrt skutan med nämnda elmotor och måste säga att jag är imponerad av hur pass lättstyrd den är vid vertikalfiske. Även vid trolling är den mer kursstabil än min aktermonterade el-motorn av samma styrka. Jag kan faktiskt inte finna motiveringen att lägga 3000-5000kr extra för en minn kota med samma funktioner.

        Du kan kolla i hans album för att se elmotorn, monteringen och båten.

        Kommentera


        • #5
          Polaren har en Watersnake 54 på sin Silver Shark och motorn är kalas däremot fjärrkontrollen är lite knäpp, knapparna hänger sig ofta och den är ganska okänslig på styrutslag med fjärren.
          Jag använder hellre fotkontrollen som känns mera gedigen och jag kommer sannolikt att köpa en egen Watersnake front av någon modell framöver för de är prisvärda.

          Kommentera


          • #6
            Toppen, tack för feedback! Det låter som att den är vad jag söker. Vad har ni för vinkel på monteringen, eller spelar det någon roll? 45 grader låter naturligt för mig, eller monterade ni bara på känn?
            Bloggen | Portfolio

            Kommentera


            • #7
              Nästan tusingen billigare här:
              http://www.ofc.nu/elmotor-for-saltva...841-c-303.aspx

              ett litet tips bara i all välmening

              Kommentera


              • #8
                Har precis köpt och installerat en sån motor som du funderar på. Alla säljare sa att Minn Kota var så mkt bättre, mer gediget, Ipilot mm. Fiskar inte tillräckligt mycket för att kunna motivera 15000 på elmotor. Valde watersnaken. Den är grym. Har varit ute 3 ggr. Tyst och stabil. Har använt den mkt men inte lyckats köra slut batteriet ännu. Håller med tidigare inlägg om fjärrisarna. Bättre använda fotpedalen.

                För att citera mina fiskekompisar - "det är som att fiska med guide - perfekta drifter utan att släppa fokuset på fisket" Kan starkt rekommendera motorn utifrån mina än så länge korta erfarenheter. Ett tips är att köpa snabbfäste också så att du enkelt kan ta av och sätta dit motorn.
                www.fiskefuralle.se

                Välkommen in på en titt!

                Kommentera


                • #9
                  Glömde säga att jag har 54 lb modellen på min Flipper 470S - räcker gott och väl.

                  Frågan om monteringsvinkel förstår jag inte? Den ska sitta så nära 90grader som möjligt (om jag förstår vad du fråga efter). Går att justera med hjälp av brickor under skruvarna när du monterar dit den
                  www.fiskefuralle.se

                  Välkommen in på en titt!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                    skönt att höra, tre-fem år ju vad man vill få ut av de där pengarna, och bara en av kontrollerna fungerar bra så är jag nöjd. Känns den gedigen?

                    Till vilken båt använder du den? Jag antar att den räcker både kraftmässigt och längdmässigt för en Linder 400 sportsman.
                    Jag har den till en Lohi 465 på ca 330 pannor ink motor. Maxar upp till tre knop vid fullt gaspådrag. Så det finns och blir över till en Linder 400 som väger 125 kg?

                    Motorn känns gedigen. Men du behöver ett snabbfäste till så du snabbt kan ta av och på motorn. Ett exempel på lösning för snabbfästet.

                    Så här har jag och Leon gjort. http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...4-DSC_0100.jpg

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X