-då jag eventuellt står inför att köpa en 40-60 hk. ny 2-taktare.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

-då jag eventuellt står inför att köpa en 40-60 hk. ny 2-taktare....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • -då jag eventuellt står inför att köpa en 40-60 hk. ny 2-taktare....

    -så vill jag gärna höra från er som trollar med dylika snurror vad ni har för erfarenheter om dessa motorer?
    -och NEJ, jag vill INTE höra DIN ELLER DIN KOMPIS ÅSIKTER OM DIN ELLER HANS ERFARENHET OM HANS *** FRÅN 1993!!!!!!
    Senast ändrad av Nito; 2012-11-27, 21:37.

  • #2
    Skulle det inte bli olagligt att sälja nya 2-taktare?

    Kommentera


    • #3
      Old Firehand, och Simen, det var PRECIS dom där inaktuella och opålästa och ffa. INTE-egenupplevda inläggen jag INTE ville höra!!!!
      moderna 2-taktare är SNÅLARE än en 4-taktare, men jag ville höra dom som FAKTISKT KÖR dessa motorer, vad DOM har för info!
      SIMEN, googla utombordare 2007 och sedan resten.....

      -Jag talar om MODERNA INSPRUTADE 2-TAKTARE, och dom klarar ALLA dom existerande miljökraven och gör knappt av med någon olja alls på trollingfart och luktar och ryker inte heller.

      -det jag ville höra var ffa, förstahandsuppgifter av vibrationer, samt övrig info.
      jag VET redan att tex, E-TEC 40-60 skakar mer än nödvändigt, pga att dom är bara 2-cylindriga, men i övrigt.....?
      Senast ändrad av Nito; 2012-11-27, 22:30.

      Kommentera


      • #4
        Det enda jag kan säga av egen erfarenhet är att Optimax funkar kanonbra att trolla med, men dessa börjar ju på 75 hk så kanske lite mycket, men Evinrude E-tech bygger på samma teknik så ser inga orsaker att det inte ska funka lika bra som Optimaxen.
        Trollcontrollen på Optimaxen är kalas för att finjustera varvtalet och något jag verkligen saknar på min nuvarande motor som annars är kalas på alla sätt, men Du ville ju inte ha 4 Taktare vilket det är så lämnar det därhän likväl som att flera jag känner kör med E-tech till trolling så det har jag inte heller sagt då det är hörsägen vilket Du undanbad Dig.

        Lycka till med motorköpet.

        Vore jag Du skulle jag satsa på en E-tech 50hk om nu inte båten klarar en 75.a för då är Optimaxen ett givet val!

        Kommentera


        • #5
          Har en E-TEC 50 2012. Varken ryker, luktar eller sotat igen, har iofs bara trollat en gång med motorn. Låter mindre än min gamla Yamaha 30hk 2-takt från 80-talet..

          Kommentera


          • #6
            eino: -det varje kunnig fiskare skall göra är att tjära sin aluminiumbåt, vet man inte ens det.....
            jag har haft en rude -93 och den drog nästan ingen olja alls, för den dog hela tiden och jag trollade mest medströms med den och det funkade VARJE gång! (tro det eller ej)

            Kommentera


            • #7
              Och glöm inte Tohatsus TLDI-modeller. Det satt en 70hk Tohatsu TLDI 2t på hyrbåten vi hade på Frøya Havfiskesenter för tre-fyra år sedan och den hade bra drag och drog lite soppa.

              Kommentera


              • #8
                bosse, jag tackar för dina egna erfarenheter, men det jag ställer mig lite frågande till utan egen erfarenhet är att E-TEC 40-60 är 2-cylindriga och jag har läst allt för många trådar på forum hur som vibrerar?

                - - - Uppdaterad - - -

                jag har idag en Tohatsu 20 HK. 4-takt på min lilla, och den har på alla punkter infriat mina våtaste drömmar, men vis om lärdommen att alla motorer från en och samma tillverkare inte är guld och Gröna skogar så frågar jag vidare...
                Naturligtivs har jag en Ny Tohatsu 40 TLDI i åtanke, men vill höra lite mer....

                Kommentera


                • #9
                  Farsan har en E-tec 50 från förra året på en uttern 560 som jag åkt med många gånger både vid trolling och vanlig åkning. Kanonmotor och inte fan har jag märkt att den vibrerar nåt speciellt? Den ryker absolut inget och den drar mindre soppa än min fyrtaktare, riktig guldsnurra, dessutom ingen service på tre år. Skulle jag köpa ny motor nu skulle jag ta en riktig funderare om jag verkligen skulle ha en fyrtaktare igen och kanske välja en e-tec istället!

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej Nito!
                    Har inte haft någon E-TEC själv..kompisen hade en 115hk på sin förra båt, motorn fungerade bra att trolla med men stiften sotade igen ibland...inget man vill börja krångla med när man ligger 15nm utanför Simris! Lycka till med motorköpet!
                    http://tokfishingteam.blogspot.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X