Vilken elmotor till Buster M? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken elmotor till Buster M?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Är fortfarande inne på att du bör testa eller kolla om det är nån som kör vertikalt och aktermonterad motor innan du gör köpet. Som jag skrev innan så tycker jag att fören är "för lätt" och snurrar snabbt på sig vid vind eller vågar. Samtidig som att den gräver ner sig lite när man backar. Så även om du hittar en perfekt motor så är det inte säkert att det funkar med båten.

    Jag offrar själv vertikalfisket mot fördelen med iPilot eftersom jag oftast fiskar själv och det blir en hjälp i båten.

    En annan fördel iaf för mig med iPilot är att du kan ankra på en viss plats. Där jag fiskar vill jag oftast andra en bra bit från där jag fiskar och då är det för djupt vilket gör allt besvärligt. Visst det går att ankra på 8 meter men förbannat omständigt om du ska flytta igen lite kort efter.

    Batteri + säkring och ev låda räkna 1500-2000:- oavsett vad du väljer för motor.

    Kommentera


    • #22
      Nu har jag räknat lite på detta och med en motor i denna prisklass "Watersnake SWDR 54/54" så får jag räkna med att uppsättningen kommer gå på runt 7' om jag monterar i fören, och ca 4,5' för en aktermontering med denna motor URL="http://www.ofc.nu/watersnake-fwcv-steglos-p-438-c-153.aspx"]Steglös Watersnake 54 Lb[/URL].

      Jag kommer satsa på en frontmonterad då jag vill ha bra balans i den lätta Bustern.

      Rigglängd, vilken längd på riggen passar bäst i akter samt fören på en buster M? Beror såklart på märke av motor samt motor på buster M mm men några exempel skulle vara bra att få.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av nicaon Visa inlägg
        Så här har jag monterat motorn på min buster M. Se bilderna en bit in i tråden.
        http://www.fiskesnack.com/forum/show...t-min-Buster-M
        Detta var ju mycket vackert utfört!!

        Kommentera


        • #24
          Vilken elmotor till Buster M?

          Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
          Till vertikalfiske och för bästa kontroll är aktermonterad elsnurra att föredra, men se till att du sitter bekvämt. Men det funkar ganska bra med en frontmonterad elmotor till det oxå även om det är pilligare att styra. Litet övertag aktermonterad elsnurra.

          Till flötestrolling tycker jag frontmonterad är överlägste. Bara att ställa in farten och att elmotorn går rakt och sen bara att styra med ratten, sjukt smidigt faktiskt. Stort övertag frontmonterad elsnurra.

          Totalt sett hade jag föredragit frontmonterat, men det är personal preference. Största problemet jag känt med aktermonterad är att det är svårt att hitta en skön position att sitta i. Och att båten kränger vid motvind, mycket lättare att parera med FM elsnurra.

          Har du cash och vill ha kvalité satsa på en minn kota men gå ABSOLUT inte under 54 lbs dragstyrka. Tycker Watersnake gör bra prylar de med, till ett mycket lägre pris. Rigglängden är ställbar vad jag vet. Jag körde med motorn på maxfart och ställde in motorn på den höjden där jag fick mest fart (enligt gps). Vill du vara på den säkra sidan se till att skaffa en 50 amp säkring på pluskabeln ca 30 cm från kabelskon. Sök runt lite hur andra har fixat med sina fästen, kan bli lite knepigt det där.

          Jag har några hundra timmar på min frontmonterade watersnake. Och har hittills varit jättenöjd. Vid intresse av import, kolla med byggarn. Han kan nog tipsa om bra siter.
          Tack, har börjat kolla lite på Watersnake då den rimmar bra med min budget. Annars skulle det väl bli till att importera från USA som många i forumet har gjort.

          Kommentera


          • #25
            Vilken elmotor till Buster M?

            Vilken rigglängd på frontmonterad Minn Kota passar Buster M?

            På Watersnake har jag fått info om att 54 tum passar bra.

            Med vänlig hälsning, Johan

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 982 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 395 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 447 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 906 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 402 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X