Renovera 280 drev? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovera 280 drev?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Renovera 280 drev?

    Hej
    Jag tänkte ta loss drevet på min båt och renovera det. Eller i alla fall se hur det mår. Det är trögt att lägga i växeln, men bara att lägga i den, sen är det inga problem. vet inte om det ska va så eller om något är fel. Sen i höstas när jag var tvungen att byta brygga så lade jag i växeln och då gick den ner till 200 varv i tomgång. Kanske dålig olja. ska kolla det. annars vet jag inte vad det är för fel. ( de var minus grader då )

    Har ni några tips på vad det skulle kunna vara för fel och vilka delar i drevet som man bör titta på lite extra och Vilka delar som är bra att byta ut? vet ej när drevet är servat sist.

  • #2
    Jag vet tyvärr inte men ställ din fråga på boatlife.se
    Det de inte vet om drev är inte värt att veta, finns många proffs där.
    http://sportfisher.se

    Kommentera


    • #3
      Har haft ett sådant. Kan dock inte påstå att jag kan drevet så att jag kan förklara ditt problem. Jag hade vissa problem själv och demonterade drevet ett antal ggr med olika åtgärder. Gjorde inga ingrepp i själva drevet så där går min begränsning.

      Men felet kan ligga utanför drevet, även troligt enligt mig. Trög växel skulle jag börja söka runt vajer och reglage samt alla yttre faktorer, vanligast att felet ligger där. Att varvtalet sjunker tyder på att det går tungt. Jag skulle börja med att kolla lagringen i skölden, delen mellan motor och drev, Där har du även 2 knutkors som kan vara boven, men då brukar det märkas mer markant vid full styrning. Dessa knutkors ska inte ersättas av billiga volvo-bilkors för 59:- även om måtten är desamma. Dom till drevet är svindyra men ett måste.

      Har du felet inne i drevet så gör som Cole säger

      Kolla hur oljan ser ut, har du demonterat drevet ska du kunna rotera på ingående axel (splines) och känna. Det ska gå tungt för hand, knutar och många drev och axlar som ska roteras. Är det något fel tror jag inte du kan rubba det för hand.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        tack för svaret ska kolla detta i helgen när jag plockat loss drevet. Motorn är som en bilmotor men drevet är jag helt ny på men de ska nog gå bra med lite tipps av folk

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
        51 svar
        6 982 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
        24 svar
        10 395 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sirre9
        av Sirre9
         
        Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
        10 svar
        3 447 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Maxxim
        av Maxxim
         
        Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
        9 svar
        1 905 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DavidFelmeri  
        Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
        414 svar
        63 401 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DIFAnders  
        Arbetar...
        X