Batteri till min elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till min elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    det har jag glömt att skriva. självklart?? ska det va gelbatterier

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av yXaan Visa inlägg
      okej, men batterierna tar ingen skada av att köra slut på dom helt i längden?
      Men hörrö, har du ens läst svaren i tråden?
      De tar skada om du drar ur dem för mycket och det är skitviktigt att du laddar dem så fort du kommer hem efter avslutad fisketur.

      Kommentera


      • #13
        Oj här har man lärt sig lite nytt :P Har själv kört slut på mitt biltemabatteri hela säsongen

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av yXaan Visa inlägg
          det har jag glömt att skriva. självklart?? ska det va gelbatterier
          Nej, det ska inte absolut vara gel-, AGM- eller "vanliga" batterier. Det är som vanligt en kombination av hur flitigt man brukar dem och vad det får kosta. Om man har en öppen budget utan tak så väljer man AGM-varianten då de är bättre än vanliga batterier i allt. Men har man inte stålarna så får man köpa den vanliga varianten och sköta om dem och framför allt låta bli att tömma dem för mycket. Och eventuellt köpa nya batterier oftare.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Nej, det ska inte absolut vara gel-, AGM- eller "vanliga" batterier. Det är som vanligt en kombination av hur flitigt man brukar dem och vad det får kosta. Om man har en öppen budget utan tak så väljer man AGM-varianten då de är bättre än vanliga batterier i allt. Men har man inte stålarna så får man köpa den vanliga varianten och sköta om dem och framför allt låta bli att tömma dem för mycket. Och eventuellt köpa nya batterier oftare.
            Håller med dig, de jag nu säger kanske blir lite nördigt och överdrivet men hoppas TS eller någon annan uppskattar detta:

            Batteriets livslängd är direkt relaterat till hur djupt det urladdas varje gång.

            Om batteriet urladdas till endast 50 % varje dag så håller det minst dubbelt så länge som om det hade urladdats till 80 %.

            Om det urladdas till endast 10 % så håller det ungefär 5 gånger längre än det gjort vid en urladdning till 50 %. Det finns dock en praktisk sida också - man vill knappast ha 2 ton batterier staplade i en hög bara för att reducera djupurladdningen. Det mest praktiska är att sikta på 50 % reguljär djupurladdning. Detta innebär inte att man inte ibland kan gå ned till 80 %.

            Som du sa Jester ang. Gel och AGM så kostar dom betydligt mer, men tål oftast djupurladdningar bättre. Dom kostar å andra sidan 2-3 ggr mer än motsvarande vätskebatterier. Har man STORT krav på drifttid och därmed många Ah att tillgå så kan dessa vara den sista utvägen då dom blir mindre/lättare och tål djupurladdning. Av dessa 2 typer skulle jag "som du" välja AGM då dessa laddas som vanliga batterier. Gel kräver speciella laddare och kan inte laddas lika snabbt å hårt, och risk för att ladda sönder dessa finns.

            Men som sagt jag är lite dålig på dessa 2 batterityper och hur tåliga dom verkligen är.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #16
              Nu får trådskaparen ursäkta mig lite men detta måste sägas!

              Att dömma av dina inlägg så verkar du inte helt "Haj" på detta med elektriska utrustningar i båt.
              Mitt tips till dem som är osäker på detta är att "skjut inte över målet"

              Bara för att det står att Gelbatterier är överlägsna bla bla bla så är det inte säkert att det är bäst för dig!
              De kräver en viss typ av laddare och de kräver en viss typ av skötsel!

              Ställer du frågor som "tar de skada av att laddas ur till 100%", då ska du inte ha Gelebatterier!
              Satsa på traditionella Deep Cykle / Marinbatterier istället.
              Lättare att sköta och mer än hälften så dyra !

              Obs, det är inte helt enkelt med elektroniken så det är inge illa menat alls mot dig Yxan !

              Kommentera


              • #17
                Jag skulle ju inte säga nått i den här tråden, men kunde inte låta bli. Saken är den att man lär sig något varje gång själv.

                Helt rätt Henke, det är en jungel med batterier, Stationära, Traktionära, marin- fritid- start, vätskefyllda, Gel, AGM, Depp cycle, och sedan finns allt i olika varianter, blandningar, typer och modeller och märken. Så svaret blir lika omöjligt som att säga vilket instrument man ska ha till en orkester.

                Jag tror TS fråga "tar de skada av att laddas ur till 100%" var riktad till OF som sa att han hade 160 Ah att tillgå med 2 st tudor 80. Det innebär ju 100% urladdning eller ?
                Senast ändrad av Exxet; 2013-02-13, 22:44.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #18
                  Det bästa(och enda vettiga)man kan göra är att läsa på i ämnet. Det finns hur mycket fakta som helst om batterival på nätet. Ta tex en flukt på Batteriexpressens sidor, där finns det mycket info om batterier.

                  Kommentera


                  • #19
                    Sv: Batteri till min elmotor

                    Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Nu får trådskaparen ursäkta mig lite men detta måste sägas!

                    Att dömma av dina inlägg så verkar du inte helt "Haj" på detta med elektriska utrustningar i båt.
                    nu får Henke ursäkta mig då, men du är inte helt "haj" på logik va?
                    hade jag vart "haj", hade jag startat tråden och frågat då?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av yXaan Visa inlägg
                      nu får Henke ursäkta mig då, men du är inte helt "haj" på logik va?
                      hade jag vart "haj", hade jag startat tråden och frågat då?
                      Läs min sista rad i mitt tidigare inlägg.

                      Ett klassiskt beteende, vänd taggarna utåt så fort man får ett svar som kan tolkas som kritik !?
                      Vilket det inte alls var menat som, därav min sista mening i förra inlägget !

                      Gör såhär istället, skit i mitt förra inlägg!
                      Det är klart du ska ha Gelebatterier, ju dyrare desto bättre och gärna flera stycken!
                      Köp även en laddare från Biltema, kostar säkert 150kr och den kommer hålla dina batterier i perfekt skick !

                      Fy f-n säger jag bara...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 980 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 393 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 446 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 905 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X